کد خبر: ۱۸
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوه پارک مشهد میزبان قدم‌های عشاق «حسین»

گزارشی از مراسم عزاداری اباعبدا... الحسین (ع) که در دامنه‌های ارتفاعات جنوبی مشهد برپاست.

مه موسوی کاهانی | شهرآرانیوز؛ با تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره شیوه برگزاری مراسم‌های مذهبی در محرم امسال مطرح می‌شد با مدیریت بهنگام شهرداری مشهد و همکاری خوب هیئت‌ها و تکایا با ستاد مقابله با کرونا، مراسم عزاداری دهه اول محرم در نقاط مختلف منطقه برپا شده و مردم مؤمن با رعایت کامل نکات بهداشتی در فضا‌های روباز تعیین شده حضور می‌یابند. منطقه ما به عنوان یکی از مناطقی که دارای فضا‌های بکر طبیعی و زمین‌های روباز در ابعاد وسیع است میزبان عده زیادی از مردم بوده و شاهد استقبال خوب عزاداران حسینی در نقاط تعیین شده بوده‌ایم. کوه پارک مشهد با داشتن فضایی بکر و طبیعی و با وسعتی درخور توجه امسال میزبان تعداد زیادی از عزادارانی است که به عشق اباعبدا... الحسین (ع) سینه‌زنی می‌کنند و نوای یا حسینشان در دامنه کوه‌های ارتفاعات جنوبی طنین‌انداز می‌شود.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

با ورود به کوه پارک باید مسیر خود را ادامه دهیم تا به انتهایی‌ترین نقطه که همان کانون ۵ است برسیم. فضایی بزرگ که در این شب‌ها نسیم خنکی در آن وزیدن دارد و دامنه بکر ارتفاعات، فضایی معنوی را برای برپایی مراسم عزاداری در دل طبیعت ایجاد می‌کند. از نگاه عزادارانی که در این مراسم حضور دارند برپایی مراسم عزاداری در کوه پارک ایده خوبی از سوی شهرداری بوده است.
در دو قسمت ورودی که برای بانوان و آقایان به صورت جدا تعبیه شده است دستگاه‌های ضدعفونی دست قرار دارد و افرادی که گویا از داوطلبان گروه دوام ثامن هستند با دستگاه تب‌سنج، پس از کنترل شرایط عمومی بدن، اقدام به تحویل ماسک و کیسه مخصوص کفش می‌کنند. در همین بدو ورود اطمینان حاصل می‌کنم که رعایت موارد بهداشتی توصیه شده در حد حرف نبوده و در این مکان به رعایت اصول بهداشتی توجه می‌شود. هنگام ورود متوجه می‌شوم که فرش‌ها با فاصله از هم قرار دارند و با وجود تعداد زیاد جمعیت حاضر، فضای خالی بسیاری وجود دارد که نشان‌دهنده رعایت فاصله فیزیکی است.

 

امر به معروف تضمینی برای سلامت جامعه

نکته جالب توجه در این مراسم این است که علاوه بر عزاداری و سخنرانی مذهبی، نکات بهداشتی نه‌تن‌ها از سوی متولیان بهداشت حاضر در مراسم، بلکه از سوی سخنران هم تذکر داده می‌شود. هرجا عده‌ای نزدیک به هم بنشینند یا ماسک بر صورت نداشته باشند توسط سخنران مجلس یا افراد حاضر به آن‌ها تذکری داده می‌شود و از آنجایی که بیشتر افراد نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، مشخص است که این تذکر‌ها در شب‌های متوالی بی‌تأثیر نبوده است. خانم خیبریان یکی از عزادارانی که به همراه فرزندانش هر شب در این فضا حضور می‌یابد می‌گوید: از نگاه ما همیشه امر به معروف و نهی از منکر فقط در موارد دینی بوده است، اما امسال متوجه شدیم که هر خطای فردی می‌تواند برای جامعه آسیب فراوانی به همراه داشته باشد.
این بانوی محجبه که توصیه به استفاده از ماسک را بر خود واجب می‌داند، ادامه می‌دهد: همان‌طور که برای سلامت روحمان توصیه‌های مذهبی را با روی گشاده به یکدیگر متذکر می‌شویم، برای سلامت جسممان نیز توصیه‌های بهداشتی را با نرمی و روی خوش به دیگران یادآوری می‌کنیم.

 

شکوه مجالس اباعبدا...

آقای فتحی روحانی جوانی که به همراه خانواده در این مراسم حاضر شده هم می‌گوید: مجالس عزاداری اباعبدا... (ع) هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد، مردمی که دل در گرو عشق اهل بیت (ع) دارند همیشه بهترین راه را برای برگزاری مراسمی باشکوه پیدا می‌کنند.
او به اطراف اشاره می‌کند و می‌گوید: همین مردمی که در اینجا جمع شده‌اند و تمام نکات ایمنی را رعایت می‌کنند عاشقان اهل بیت (ع) هستند که با حضورشان مراسمی این‌چنین باشکوه را رقم زده‌اند.

 

فضای وسیع کوه پارک، مناسب مجالس حسینی

به گفته فرهاد ذبیحی، معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه، کانون شماره ۵ کوه پارک مشهد با داشتن فضایی بالغ بر ۵ هزار متر مربع برای حضور عزاداران حسینی آماده شده است.
وی به اقداماتی مانند فضاآرایی، نصب سرویس بهداشتی، ایجاد سن مناسب و فضایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: اقداماتی مانند قرار دادن دستگاه ضدعفونی دست، توزیع ماسک، توزیع کیسه مخصوص کفش، قرار دادن فرش‌ها با فاصله مناسب و همین‌طور دعوت از مداحان و سخنرانان مطرح باعث شده شاهد استقبال مناسب و خوبی از سوی مردم باشیم و فضایی حسینی را در کوه پارک ایجاد کنیم.
ذبیحی با اشاره به فضای پارکینگ مناسب تفرجگاه کوه پارک ادامه می‌دهد: با وجود بالابودن تعداد فضای پارکینگی، استقبال بیش از پیش‌بینی ما بود و در فضای پارکینگ موجود با کسر فضا مواجه شدیم. در اقدامی فضای پارکینگ مورب شده تا تعداد بیشتری خودرو در نزدیکی کانون ۵ گنجایش داشته باشد.
وی ادمه داد: برای سامان‌دهی بهتر پارک خودرو‌ها و جلوگیری از ایجاد ترافیک و نابسامانی پارک خودرو، در حال حاضر حدود ۷۰ نفر نیروی انتظامات به صورت سه شیفت در کوه پارک حضور دارند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر