درباره ما
«مشهد چهره» قرار است چهره شهر باشد. در محلات ما آدمهایی زندگی میکنند که اتفاقات خوب این شهر را رقم میزنند ولی رسانهای به سراغ آنها نرفته است. ما به دنبال این افراد میرویم. هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان، کارآفرینان، نیکوکاران، مدافعان در مشهد چهره معرفی و یک جا جمع میشوند. این چهرهها بر اساس مناطق و محلات تقسیمبندی میشوند تا اگر کسی به دنبال چهرهای در حوزه مشخص بود به راحتی بتواند فهرستی از آنها را پیش روی خود ببیند.
باید بدانیم مشهد چهره فقط به معرفی آدمها خلاصه نمیشود، این سایت نمایی کلی از چهره شهر نیز پیش رویتان میگذارد. کوچهها، مساجد، بازارها، جاذبههای گردشگری، پاتوقها و... هم به تفکیک هر منطقه و محله معرفی میشود. با کلیک روی هر منطقه، میتوانید محتوای سایت را بر اساس اطلاعات همان منطقه ببینید.
پیشینه
روی تقویم، خرداد 1400، تاریخ رسمی آغازبهکار سایت «مشهدچهره» است، اما این نقطه شروع راه نیست. باید پیشینه «مشهدچهره» را به 10 سال پیش برگرداند. شهریور1390 روزنامه شهرآرا تصمیم گرفت پای مطبوعات را به کوچهوخیابانهای شهر باز کند و برای مردم هر محله رسانهای ویژه خودشان منتشر کند. تا خرداد91 مناطق سیزدهگانه شهرداری ماهی یک ویژهنامه مخصوص به خود داشتند و از این تاریخ به بعد بازه انتشار شهرآرامحله «هفتهنامه» شد.
پس از آن بود که ضمیمه نوپای شهرآرا هرروز در 2منطقه پای صحبت مردم مشهد نشست و حرف بسیاری از چهرههای یک دهه اخیر شهر را منتشر کرد.
تا خرداد94 شهرآرامحله هر منطقه، فقط در همان منطقه توزیع میشد و به همین سبب آنطور که باید در دسترس شهروندان قرار نمیگرفت، اما با شهریشدن توزیع شهرآرامحله از سالروز ششمین سال انتشار روزنامه شهرآرا، بر تعداد مخاطبان این هفتهنامه محلی نیز افزوده شد.
سال1400 فرصت مغتنمی شد برای انتقال تجربیات دهساله این نشریه محلی به بستر وب.
مهمترین ویژگی مشهدچهره
تاریخ همیشه روایتگر سرگذشت پادشاهان است و کمتر نشانی از عامه مردم در آن میتوان یافت. نقل امروز رسانههای ما هم همین شده است. تیتر یک بسیاری از رسانههای کشور هم این روزها به صحبتهای مسئولان و اخبار کشوری اختصاص دارد، اما در «مشهدچهره» و به تبع آن شهرآرامحله، کمتر نشانی از مسئول خواهید یافت. این رسانه متعلق به مردم مشهد است.
رسانههای محلی ٢نقش اصلی در زندگی مردم دارند. این رسانه ها افراد را در جریان اتفاقات پیرامون خود قرار می دهند، مکان و زمان رویدادها را مخابره میکنند و همچنین به آنان حس تعلق خاطر درباره محل زندگیشان را میدهند.
اهداف مشهدچهره
معرفی چهرههای سرشناس مشهد
انتقال تجربیات آدمها
گردآوری تاریخ شفاهی محلات
معرفی چهرههای کمترشناختهشده مشهد
معرفی کوچهها و خیابانهای شهر
معرفی خانههای تاریخی
معرفی جاذبههای گردشگری مشهد
ضرورت رسانههای محلی
یکی از راههای دستیابی به مشارکت عمومی استفاده از ظرفیت رسانه های محلی است. البته این رسانهها در صورت بهروزنشدن و حفظ ساختارهای سنتی، در آینده نزدیک مخاطبان خود را از دست خواهند داد و در جلب مشارکت عمومی ناتوان خواهند شد.
دستیابی به مخاطب عمده اما هدفمند دشوار است، بهخصوص در زمانهای که چشمانداز رسانه بهسرعت در حال تغییر است. در عصر اینترنت، بیدرنگ از جریان اتفاقات مختلف در سراسر جهان مطلع میشویم. با این حال، تحقیقات مؤسسه «آفکام» (سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای بریتانیا) که در وبسایت smart-circle.com به آن پرداخته شده است، نشان میدهد افراد بیش از هر چیزی بهدنبال اخبار محل زندگی خود هستند. این در حالی است که روزنامهها و شبکههای تلویزیونی محلی با رسانههای جریان اصلی رقابتی جدی دارند و همین موضوع بقای آن ها را به چالش کشیده است. در این بین رسانههای چاپی آینده سختتری را هم در پیش دارند. تحقیقات «آفکام» نشان می دهد میان این گونه رسانههای چاپی با قشر جوانتر ارتباط مناسبی ایجاد نشده است و به نظر میرسد توجه نسل آینده به نشریات مکتوب هرگز به اندازه توجه آن ها به گوشی های تلفن همراه هوشمند نخواهد بود. با همه اینها بخش زیادی از رسانههای محلی همچنان نسخههای کاغذی را به قالبهای دیجیتالی ترجیح میدهند. به همین دلیل است که رسانههای محلی پیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور دیجیتالی هستند.