کد خبر: ۳۰
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

زمین‌های خالی و معضل کارتن‌خوابی در منطقه 9 مشهد

به دنبال خبر فوت یک کارتن خواب در زمین‌های رها شده بولوار شهید فکوری بازدید از محل زندگی افراد کارتن‌خواب در منطقه در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وقتی صحبت از سوز و سرما می‌شود شعله‌های آبی و گرم آتش شومینه و بخاری زیر سقف خانه و یک فنجان چای گرم می‌تواند بهترین لحظات را برای ما رقم بزند. اما همین خواسته‌های کم و ناچیز که به‌راحتی دردسترس عموم است برای بعضی افراد جامعه می‌تواند یک رؤیا باشد. رؤیایی که گاهی آن‌قدر دست‌نیافتنی می‌نماید که امید را از بین برده و جان فردی را می‌گیرد. به دنبال خبر فوت یک کارتن خواب در زمین‌های رها شده بولوار شهید فکوری بازدید از محل زندگی افراد کارتن‌خواب در منطقه در دستور کار قرار گرفت.

هفته گذشته در یک شب سرد پاییزی با شهردار منطقه، معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، دبیر شورای اجتماعی محلات شهر و جمعی از مسئولان شهرداری منطقه همراه شدیم تا علاوه بر رساندن غذای گرم و ماسک به این افراد اقدامات لازم را برای سامان‌دهی وضع زندگی آن‌ها انجام دهیم.

اولین نقطه بازدید محل فوت فرد کارتن خوابی بود که هفته گذشته مردم محلی جسم بی‌جان او را پیدا کرده بودند. فردی که به گفته مردم محله از مدت‌ها قبل در زمین‌های خالی متعلق به آستان قدس رضوی چادر زده بود و با حمایت اهالی روزگار خود را می‌گذراند، اما با سرد شدن هوا و مصرف بیش از حد مواد مخدر در همین چادر جان داده بود.

نکته حائز اهمیت این است که وسعت زمین‌های خالی در منطقه ما و در مجاورت بولوار شهید فکوری بسیار زیاد است و این زمین‌ها یا مالک شخصی دارد یا متعلق به سازمان‌هایی است که بدون شک شهرداری نمی‌تواند برای کنترل وضعیت کارتن خواب‌ها به این زمین‌ها ورود کرده و از آن‌ها سرکشی کند.

مقصد دوم شهرک صابر و ملک‌های شخصی رها شده در ابعاد کوچک در محله شقایق بود. زمین‌هایی که در پس خرابه‌های متروک آن، افراد برای خود سقفی از کارتن و پلاستیک درست کرده بودند تا از سرمای زمستان در امان باشند.جواد اصغری، شهردار منطقه، با صدور تذکر به مالکان زمین‌های رها شده گفت: از مالکان می‌خواهیم ورودی زمین خود را مسدود کنند و در این‌گونه موارد نیز شهرداری ورود کرده و از عوامل بازدارنده‌ای مانند فنس‌کشی استفاده خواهد کرد.
وی افزود: خوشبختانه ما در منطقه ۹ کلونی و تجمع افراد کارتن خواب را نداریم و تلاش می‌کنیم همین چند مورد را نیز با صحبت و تعامل راضی کنیم تا برای زندگی به گرمخانه‌های شهرداری بروند.

مقصد بعدی در کمال ناباوری زمین رهاشده‌ای در محله برخوردار شهید صیاد شیرازی بود. رضا دانایی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، با تأکید بر اینکه در محله‌های برخوردار شهر چنین مواردی نباید مشاهده شود، بیان کرد: تملک غیرقانونی زمین‌ها و ساخت آلونک در فضا‌های شهری می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: با پویشی که برای سامان‌دهی کارتن خواب‌ها در شهر آغاز شده است می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.روح‌ا... قاسم‌زاده، دبیر شورای اجتماعی محلات مشهد، نیز با تأکید بر ارتباط‌گیری صحیح با افراد کارتن خواب گفت: اصل مهم در متقاعدکردن افراد کارتن خواب این است که به آن‌ها اطمینان دهیم هیچ‌گونه اجباری برای ماندن در گرمخانه وجود ندارد و آن‌ها کاملا آزاد هستند تا هر زمان که خواستند در آن محل زندگی کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: میان افراد کارتن خواب و معتادان متجاهر فرق بسیاری است که برخی از مردم با ناآگاهی آن‌ها را یکی می‌دانند. افراد کارتن خواب کسانی هستند که از نظر مالی در شرایط مطلوبی نیستند و معمولا با صحبت کارشناسان ما متقاعد می‌شوند که برای زندگی به گرمخانه‌های موجود رفته و از امکانات آنجا بهره‌مند شوند.

وی افزود: این افراد اگر در طول سال هم ماندن در خیابان را انتخاب کنند در فصل سرما به گرمخانه‌های شهرداری می‌روند و فضای گرم را به سرمای خیابان ترجیح می‌دهند.دبیر شورای اجتماعی محلات مشهد ادامه داد: مشکل اصلی ما با معتادانی است که به دلیل مصرف مداوم مواد مخدر حاضر نیستند حتی برای چند روز و به مدت کوتاه به گرمخانه رفته و نیاز‌های اولیه خود را تأمین کنند.

وی که با معضلات و مشکلات محلات حاشیه‌ای شهر آشنایی کامل دارد، بیان کرد: با تمام سرسختی‌ای که معتادان متجاهر برای رفتن به فضای امن و گرم موجود نشان می‌دهند اگر به شیوه درست با آن‌ها رفتار شود متقاعد می‌شوند در حد استحمام و دریافت غذای گرم به این مکان مراجعه کنند.

در حاشیه این بازدید در محله شهید صیاد شیرازی با چند نفر از افراد کارتن خواب که اعتیاد را کنار گذاشته‌اند و به زندگی عادی برگشته‌اند هم‌صحبت شدم.
افرادی که با اراده بالا و امید به زندگی توانسته‌اند روز‌های سختی را پشت سر بگذارند در مسیر بازدید‌های ما از افراد کارتن خواب و معتاد به کمکمان آمده و برای متقاعدکردن هم‌دردان خود در مسیر سلامتی با ما همراه شده‌اند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر