کد خبر: ۴۱
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تلاش نیروهای دوام ثامن برای مهار ویروس کرونا

اینکه طرح دوام ثامن با 5سال عمر چقدر توانسته است ایمنی و مهارت را وارد خانه مردم کند، هنوز هم محل بحث بسیاری از صاحب‌نظران حوزه شهری و ایمنی است.

اینکه طرح دوام ثامن با 5سال عمر چقدر توانسته است ایمنی و مهارت را وارد خانه مردم کند، هنوز هم محل بحث بسیاری از صاحب‌نظران حوزه شهری و ایمنی است. نقدها به ریزش افراد ثبت‌نام‌کرده در طرح برمی‌گردد و دفاع‌ها هم در مهارت‌هایی که افراد برای پیشگیری از خطر و ایمنی یادگرفته‌اند، خلاصه می‌شود، اما به نظر می‌آید از همان روز اولی که سنگ بنای چنین طرحی در شهرداری گذاشته شد، نگاه غالب، نگه‌داشتن صددرصدی افراد نبود، بلکه گسترش آموزش‌های مشابهی بود که افراد در هلال‌احمر می‌آموزند، اما این‌بار به‌صورت رایگان و در اندازه‌ای که بتوانند در زمان بحران، دست‌کم خانواده خود را نجات دهند.

متولیان طرح در منطقه3 با تعطیلی‌های آموزش از زمان شیوع کرونا دست روی کارهای دیگری گذاشته‌اند که موضوع همه آن‌ها به مبارزه و پیشگیری از کرونا برمی‌گردد. اقداماتی که رابط طرح دوام ثامن شهرداری منطقه رعایت آن‌ها را برای بالابردن ضریب ایمنی لازم می‌داند
و می‌گوید: طرح دوام ثامن 5فصل آموزش رایگان مردم را شامل می‌شود که با آمدن کرونا خودبه‌خود موضوع جدیدی هم به آن اضافه شد.

 

آماده‌کردن مردم برای زمان بحران

مهشید مقیمی با اشاره به سرفصل‌های اصلی آموزش طرح ادامه می‌دهد: آتش‌نشانی و اطفای حریق، کمک‌های اولیه، حمایت روانی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران موضوع اصلی آموزش طرح دوام ثامن از 5سال‌گذشته تاکنون است و مجموع افراد جذب‌شده در منطقه3 برای آموزش این موارد تاکنون 2هزار نفر بوده‌اند.

البته از این 2هزار نفر بیش‌ از هزار نفر موفق به گذراندن کامل کلاس‌ها و گرفتن گواهی‌نامه مهارت شده‌اند.او تعداد افراد فعال در این طرح را 100نفر ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: بیشتر افراد به‌علت برگزارنشدن کلاس‌ها ریزش کردند، اما از بین آن‌ها این 100نفر همچنان رابطه‌شان را از 5سال قبل با طرح دوام ثامن حفظ کرده‌اند و با آموزش‌های جدیدی که دیده‌اند، برای مبارزه با کرونا فعالیت داوطلبانه در محدوده دارند.

 

از توزیع ماسک تا غربالگری

مقیمی حضور فعال در این روزها که همراه با شیوع کروناست، نوعی مدیریت بحران می‌داند و توضیح می‌دهد: با همین رویکرد، افراد فعال طرح دوام‌ثامن را که داوطلب بودند، به‌کار گرفتیم و شروع کردیم به غربالگری مردم در مکان‌های عمومی.
وی روز‌بازار خیابان یوسف‌زاده(خواجه‌ربیع) را یکی از این مکان‌ها می‌خواند و اضافه می‌کند: دوشنبه هر هفته از ساعت10 تا حدود ساعت15 با تعدادی از داوطلب‌ها در ورودی این بازار غربالگری کرونا می‌کنیم که شامل تب‌سنجی، ضدعفونی، اوکسی‌متر(سنجش میزان اکسیژن خون) و حتی فشارخون و تعداد ضربان قلب هم می‌شود.

طبق گفته‌های او با کمک بانوان فعال طرح دوام ثامن منطقه3، پویش «یک وجب سلامتی» در این محدوده راه‌اندازی شده‌ که حاصل آن کمک‌های همین بانوان برای خرید 1600ماسک و توزیع آن در نقاط محروم منطقه است.

 

اولویت کمک به خانواده و همسایه

رابط طرح دوام ثامن شهرداری منطقه در پاسخ به اینکه چطور افراد آموزش‌دیده در زمان بحران فراخوانده خواهند شد، بیان می‌کند که در چنین مواقعی در مرحله اول افراد به خانواده، آشنا و همسایه‌های خودشان کمک می‌کنند.
طبق گفته‌های او، از بین افراد آموزش‌دیده طرح دوام ثامن منطقه، از امسال آقایانی که گواهی‌نامه گرفته‌اند، در زمان بحران‌هایی همچون سیل و زلزله به نقاط مختلف کشور اعزام خواهند شد، اما بانوان فقط مجوز فعالیت و کمک در شهر محل سکونتشان را دارند.او ادامه می‌دهد: باتوجه به طولانی‌شدن شیوع کرونا، از امسال دوباره کلاس‌های آموزشی طرح دوام ثامن با جذب افراد جدید در منطقه3 به‌صورت آنلاین آغاز خواهدشد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر