کد خبر: ۵۴
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

طرحی که به کوچه‌های خاکستری محله پنجتن جان داد

طرح کوچه‌های رنگی امسال در خیلی از کوچه‌های منطقه4 آغاز شد؛ ازجمله کوچه‌های میثم‌شمالی و پنجتن8 و محلات دیگر. نقش‌ها و رنگ‌ها چنان جذابیتی به کوچه‌های خاکستری و تنگ و باریک داده است.

روایت رنگ‌ها و کوچه‌ها، آن هم در محله‌ای که خیلی‌ها به خاکستری‌بودنش اعتقاد دارند، حکایت زندگی و نشاط است. در دومین‌ماه از فصل بهار هستیم، اما طرحی که برای رنگ‌آمیزی کوچه‌ها از یک نقطه شهر شروع شد و گسترش یافت و به محله‌هایی با بافت فرسوده و قدیمی رسید، آشفتگی کوچه‌ها را سروسامان و حال‌وهوای محله را تغییر داده است.
برگزاری این طرح با هدف افزایش حس تعلق شهروندان بود و انصافا به این هدف هم نزدیک شد. حالا کوچه‌های رنگ‌آمیزی‌شده پرنقش‌ونگار توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

طرح کوچه‌های رنگی امسال در خیلی از کوچه‌های منطقه4 آغاز شد؛ ازجمله کوچه‌های میثم‌شمالی و پنجتن8 و محلات دیگر. نقش‌ها و رنگ‌ها چنان جذابیتی به کوچه‌های خاکستری و تنگ و باریک داده است که ناخودآگاه پا را برای تماشا سست می‌کند. درب‌‌های‌ رنگ‌شده با آبی لاجوردی، طرح و نقش‌‌های زیبا با زمینه ملایم لیمویی به دیوارهای سیمانی کوچه جان داده‌است. داخل آن‌ها که قدم می‌زنیم، انگار با ما حرف می‌زنند. این روایت را از زبان ساکنان بخوانید.

 

حس دل‌چسب زندگی

خانم بابایی حدود 4سال ساکن کوچه شیخ توسی17 است. او اجرای این طرح در کوچه‌شان را در بهار امسال ‌اتفاقی دل‌نشین می‌داند و تعریف می‌کند:‌‌ یک‌ روز صبح وقتی برای خرید نان از خانه بیرون آمدم، تعدادی جوان را دیدم که با چند سطل رنگ ‌مشغول نقاشی روی موزاییک‌های وسط کوچه بودند.‌ او ادامه می‌دهد: این کار برای ساکنان تازگی داشت و حتی عجیب هم بود، اما هرچه کار پیش می‌رفت‌، زیبایی‌اش بیشتر نمودار می‌شد. به‌طوری‌که برخی ساکنان اصرار می‌کردند کوچه‌های آن‌ها هم شبیه کوچه ما رنگ‌آمیزی شود.

محبوبه احمدی، یکی دیگر از ساکنان، ادامه می‌دهد: این اتفاق حتی برای دیگران هم جالب بود. ایام عید هرکسی برای عیددیدنی به خانه ما می‌آمد، از زیبایی کوچه می‌گفت.
او تعریف می‌کند: از زمانی که این اتفاق افتاده است، خودمان حس بهتری به محل زندگی‌مان داریم. خاطرم هست چند روز قبل یکی از همسایه‌ها زباله را سر کوچه گذاشته بود. بقیه معترض شدند و می‌گفتند حیف این کوچه است که بخواهد نازیبا باشد و طرف هم متوجه شد و موضوع خیلی راحت حل شد.

 

شناسایی و رنگ‌آمیزی ساختمان‌های قدیمی

یکی دیگر از اهالی محله پنجتن که این طرح در کوچه‌شان اجرا شده است، پیشنهاد می‌دهد: اگر ساختمان‌های شاخص و قدیمی در محله‌ها و کوچه‌ها را شناسایی کنیم و طرحی شبیه این اجرا کنیم و با نمای چوب و آجرهای قدیمی تزیینشان کنیم، حال‌وهوای محله‌ها خیلی فرق می‌کند.

زهره جهانشیر، کارشناس اجتماعی معاونت فرهنگی منطقه 4، با اشاره به این موضوع که طرح‌، مصوبه شورای ‌اجتماعی ‌محلات یکی از مناطق مشهد بود که با استقبال اهالی و ساکنان محل و شهردار مشهد همراه شد، می‌گوید: «کوچه‌های‌رنگی» با هدف دوستی بین اعضای ساکن در یک محله و تبدیل کوچه‌های خاکستری و سیاه به کوچه‌های سفید و همچنین تقویت روحیه نشاط و شادی اجرا شد و در محله‌ها به‌ویژه در بافت فرسوده با استقبال همراه شد.

جهانشیر ‌نکته مهم این طرح را مشارکتی‌بودن آن می‌داند که مردم با اشتیاق زیاد در آن همراهی می‌کردند. جهانشیر این نکته را هم به حرف‌هایش اضافه می‌کند که اگر از طیف مختلف رنگ‌ها با شیوه و کاربرد صحیح استفاده شود، در سرزندگی و روحیه شهروندان تأثیر خیلی زیادی خواهد داشت.

کلمات کلیدی
ارسال نظر