کد خبر: ۶۹
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تولید سخت‌افزار مبارزه با کرونا در کارگاه‌های محله مهرگان

نیروهای مردمی مانند روزهای دفاع مقدس وارد کار شده‌اند و سعی می‌کنند با حداقل امکاناتی که دارند و با بهره از حس انسان‌دوستی به مهار این بیماری ویروسی بپردازند.

«کووید19» ناگهان پیدا شد ، تا حدی که  مجالی نگذاشت تا مقابله با آن را از روی نظم سازمانی انجام داد. حالا نیروهای مردمی مانند روزهای دفاع مقدس وارد کار شده‌اند و سعی می‌کنند با حداقل امکاناتی که دارند و با بهره از حس انسان‌دوستی به مهار این بیماری ویروسی بپردازند. این شماره به سراغ بانوانی رفتیم که سخت‌افزار این مبارزه را تأمین می‌کنند و به دوخت «ماسک و گان» روی آورده‌اند.

بانوانی که در محله مهرگان از محلات کم برخوردار شهر زندگی می‌کنند و حالا برای همه شهر، پیام‌آور ابزارهایی برای حفظ جان شهروندان از ابتلا و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شده‌اند.این گفت‌وگو را با زهرا ارغوانی، مسئول بانوان کارآفرین محله مهرگان بین صدای چرخ‌های بزرگ خیاطی که حتی دقیقه‌ای از کار نمی‌ماندند، انجام دادیم. او که کارشناسی مدیریت مالی دارد، در تولید مشاغل خانگی نیز فعالیت می‌کند.بانوان به مدد چرخ‌های خیاطی هر چه بیشتر کوک می‌زنند تا ویروس‌ها جرئت ورود به کالبد شهر و شهروندانش را نداشته باشند.

 

مشاغل خانگی شامل چه مواردی است و چه اندازه اهمیت دارند؟
امروزه کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد هستند. قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آن‌ها می‌شود، که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار دیگر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده و... اشاره کرد. مشاغل خانگی بازه بزرگی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که شمار آن‌ها را می‌توان بسیار متنوع دانست.


آیا گسترش مشاغل خانگی ضربه‌ای به صنوف و بازار نیست؟
به‌هیچ‌وجه! در همه کشورها مشاغل خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و 55 درصد مشاغل جهان متشکل از مشاغل خانگی است، 15 درصد در بخش مشاغل صنعتی و مابقی شامل دیگر مشاغل خرد می‌شود. واضح است که سهم این بخش اهمیت دارد. حتی می‌توان گفت زیر پایه بعضی از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ مشاغلی است که تولیدات آن در منزل انجام می‌شود.


تابه‌حال چه حمایت‌هایی دریافت کرده‌اید؟
شهرداری  از ما تاکنون به‌صورت برگزاری نمایشگاه‌های محلی حمایت کرده و به تازگی مکانی برای گسترش آموزش‌های این مشاغل در اختیار ما قرار داده‌ است. آستان قدس رضوی هم امکان عرضه محصولات منتخب خانگی را در فروشگاه‌های معتبر فراهم کرده است و فعلاً همکاری و مساعدت «معین‌های اقتصادی» وجود دارد. معین‌های اقتصادی برای کمک کردن به مشاغل خانگی اعم از گرفتن وام یا مجوزهای لازم برای عرضه این محصولات بدون عبور از رویه‌های سخت اداری نقش‌آفرین هستند.


در دوره کرونایی چه کرده‌اید؟
همه تلاشمان را معطوف به این بخش کرده‌ایم و برای شهر و هر سفارش‌دهنده‌ای که اعلام نیاز کند؛ ماسک و گان تولید می‌کنیم. الان مشغول انجام سفارش شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در بخش تولید ماسک و لباس ایزوله هستیم. تعداد کسانی که در گروه بانوان محله مهرگان فعال هستند، 9 نفر هستند. البته هرکدام از آن‌ها با خانم‌های دیگری به‌صورت شبکه‌ای مرتبط هستند و در عمل تعداد بیشتری با ما همکاری دارند. گفتنی است بیشتر این خانم‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. حجم تولید ماسک تابه‌حال افزون بر 20 هزار عدد بوده است. در بخش تولید گان، دو هفته است که شروع به کار کرده‌ایم. الان روزی 300 پوشش ایزوله تهیه می‌کنیم. ماسک را هم براساس سفارش‌های رسیده انجام می‌دهیم و هم خرده‌فروشی داریم اما گان‌ها فقط تحویل بیمارستان می‌شود و کار به‌صورت شرکتی است و لباس‌ها تنها مخصوص پرستاران و پزشکان تهیه می‌شود.


تهیه ماسک‌ها تا چه اندازه بهداشتی است؟
ماسک‌ها تولیدشده در منزل بعد از دوخت با استفاده از دستگاه auto clave ضدعفونی می‌کنیم. این کار را سازمان علوم پزشکی هم با قیمت بسیار ارزان انجام داده است و محصول نهایی را بسته‌بندی می‌کند.


فروش آنلاین هم دارید؟
فروش آنلاین هم داریم. شهروندان و همه افرادی که سفارشی در این بخش دارند می‌توانند با ما تماس بگیرند یا از طریق فضای مجازی سفارش دهند و محصول نهایی برایشان ارسال شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر