کد خبر: ۸۲
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کرونا هم نتوانست کار بچه‌های کانون شمیم ولایت محله اروند را تعطیل کند

محمد زارع‌ثانی، مدیر کانون شمیم ولایت وابسته به مسجد جواد الرضا در محله اروند است و کلی دغدغه ریز و درشت برای محله‌اش دارد که سعی می‌کند در قالب این کانون که خودش سال٨٧ آن را تأسیس کرده به این دغدغه‌ها بپردازد. کانونی که تا پیش از این در راستای ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... افراد در محله فعالیت داشت و حالا با شیوع ویروس کرونا این فعالیت‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند

محمد زارع‌ثانی، مدیر کانون شمیم ولایت وابسته به مسجد جواد الرضا در محله اروند است و کلی دغدغه ریز و درشت برای محله‌اش دارد که سعی می‌کند در قالب این کانون که خودش سال٨٧ آن را تأسیس کرده به این دغدغه‌ها بپردازد. کانونی که تا پیش از این در راستای ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... افراد در محله فعالیت داشت از برگزاری کلاس‌های رایگان برای بچه‌های محله بگیرید تا کارآفرینی برای بانوان و... اما حالا با شیوع ویروس کرونا این فعالیت‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند.

 

جرقه تشکیل کانون

همه چیز برای او از همین مسجد جواد الرضا در محله اروند شروع می‌شود. پدرش جزو اعضای هیئت امنای این مسجد بوده و همیشه دلش می‌خواسته این مسجد رونق داشته باشد و افراد از هر سن و قشری به آن رفت‌وآمد کنند. این می‌شود که جرقه تشکیل کانون شمیم ولایت در ذهن محمد زده می‌شود. بعد از تشکیل این کانون پای بچه‌ها و جوان‌ترها هم به این مسجد باز می‌شود. از آن دوره به بعد زندگی او هم تغییر چشمگیری می‌کند. مسجد می‌شود خانه دوم او و همسر و دو فرزندش هم پا به پای او فعالیت در این کانون را شروع می‌کنند. کانونی برای تمام محله. از برگزاری کلاس قرآن و کلاس نقاشی و ورزشی بگیرید تا تهیه بسته‌های غذایی برای نیازمندان و...


گسترش فعالیت‌های کانون

این کانون حالا در سال‌های اخیر با گسترش فعالیت‌ها بیشتر از قبل شناخته شده است. در همین سال‌ها بود که از طریق کمیته امداد، مرکز نیکوکاران جوادالرضا برای کمک به نیازمندان تأسیس شد. از طریق آستان قدس و ظرفیت خادم‌یاران هم کلاس‌های تابستانی برای بچه‌ها و نوجوان‌ها در این مسجد برگزار شد. کلاس‌های چرم‌دوزی و کیف و کفش هم کلاس‌هایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر با توجه به ظرفیت بانوان بااستعداد و هنرمند محله در این محدوده برای بانوان برگزار شده‌اند.


تغییر رویکرد بعد از شیوع ویروس کرونا

تعجب می‌کنم وقتی آقای زارع می‌گوید که با وجود شیوع ویروس کرونا این فعالیت‌ها کم و بیش پا برجا هستند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: ما سعی کردیم از طریق گروه‌های مجازی این فعالیت‌ها را همچنان ادامه بدهیم. از طریق گروه‌های مجازی مسابقات نقاشی، حفظ و قرائت قرآن را داشتیم و... اما با توجه به تغییر شرایط، فعالیت‌های ما هم تغییرات مهمی داشت. علاوه بر کمک به خانواده‌هایی که از کار بیکار شده بودند و توزیع عادلانه بسته‌های بهداشتی طبق نیازسنجی‌ها از طریق خیران و... طرح‌های دیگری هم داشتیم. به‌عنوان مثال طرح تسلی را داشتیم برای خانواده‌هایی که در این شرایط عزیزانشان را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مراسمی بگیرند. ما برای این خانواده‌ها یک ترحیم مجازی برگزار می‌کنیم و ختم قرآن می‌گیریم و به نیت آن‌ها گوسفند ذبح می‌کنیم و بعد بین نیازمندان توزیع می‌کنیم.


ماه رمضان مجازی

از برنامه‌های این گروه برای ماه رمضان امسال در شرایط فعلی می‌پرسم. توضیح می‌دهد: تا پیش از این ما در ایام ماه مبارک رمضان هر سال در مسجد جواد الرضا برای افطار سفره می‌انداختیم. غذاها هم توسط خیران و خانم‌های آشپز محله پخته می‌شدند. جلسات قرآن هم در این ایام همیشه تشکیل می‌شد و مردم هم استقبال می‌کردند. ما دلمان می‌خواست امسال هم این برنامه های باشکوه را داشته باشیم، از طرفی سلامت مردم محله هم برایمان مهم بود. پس تصمیم گرفتیم امسال مراسم متفاوتی داشته باشیم. تصمیم بر آن شد که بسته‌های افطار با رعایت اصول بهداشتی تهیه شوند و بین خانه‌ها در محله توزیع شوند. جلسات قرآن هم مجازی برگزار خواهند شد.

 

تشکیل یک بانک اطلاعاتی

در آخر درباره جدیدترین اقدامات این کانون می‌پرسم و محمد زارع از شکل‌گیری یک بانک اطلاعاتی برای شناسایی ظرفیت‌های محله و خدمت‌رسانی باکیفیت‌تر به مردم می‌گوید: سازمان بسیج به دنبال راه‌اندازی سامانه سجا و یک بانک اطلاعاتی و غربالگری افراد محله بود اما این طرح به سرانجام نرسید. ما تصمیم گرفتیم که خودمان دست به کار شویم. خانه به خانه در محله‌های اروند و موعود و انصار بین افراد فرم پخش کردیم تا یک بانک اطلاعاتی از افراد داشته باشیم. تا پیش از این اطلاعات ما درباره نیازمندان محله، مهاجران و... پراکنده بود، به همین دلیل خدمات‌دهی هم سخت‌تر بود. ما تا به اینجای کار توانسته‌ایم از ١٠٠٠خانوار در این محدوده اطلاعات بگیریم که این اطلاعات در کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند در بحبوحه شیوع ویروس بسیار کمک‌کننده بودند. در نهایت این اطلاعات قرار است به ما در راستای شناسایی نوع مخاطب، برنامه‌ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و... در آینده‌ای نه‌چندان دور و پس از پشت سر گذاشتن ویروس کرونا کمک‌کننده باشند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر