کد خبر: ۹۱
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صبر نکنید تا کسی برای شما گل بیاورد

گلخانه‌دار محله لشکر بعد از مصدومیت در مستطیل سبز، فوتبال را کنار می‌گذارد و این روزها با پرورش گیاهان به زندگی‌اش گل می‌زند

گل‌ها و گیاهان، همیشه مظهر سرسبزی و سرزندگی هستند. در بوستان‌ها باعث شادی و نشاط اجتماعی می‌شوند و در خانه‌ همدم و مونس تنهایی‌اند. برای اینکه یکی از آن‌ها را داشته باشید، باید سراغ گل‌فروشی‌ها بروید یا خودتان دست به کار شوید و گیاه پرورش دهید. محمد یعقوب‌زاده یکی از آن‌هایی است که با همراهی دوست و شریکش نوید رضایی، گل‌های آپارتمانی و تزیینی را تولید و راهی خانه علاقه‌مندان به گل و گیاه می‌کنند. او در محله لشکر و در یک مجموعه گلسرا سازه‌ای را اجاره کرده و گل‌های زیبای آپارتمانی تولیدی خودش را می‌فروشد. گپ و گفت ما را درباره نحوه راه‌اندازی و تولید گل و گیاهان گلخانه‌ای در ادامه بخوانید.

 

گلخانه حرفه نیست، عشق است
‌در این گلسرا بیش از 6سازه وجود دارد که خانه گل‌ها و گیاهان مختلف است. بیشتر‌ آن‌ها گلخانه سرد هستند که مخصوص درختچه یا گیاهانی است که نگهداری‌شان نیازی به کنترل دما ندارد و فقط زیر سازه‌های بزرگ زندگی می‌کنند. اما گلخانه گل‌های آپارتمانی محمد یعقوب‌زاده داستان دیگری دارد. اینجا دما و رطوبت دائم کنترل می‌شود. گلخانه نسبتا بزرگ است. انواع گل‌های آپارتمانی مثل شعمدانی، کاکتوس، آگلونما، برگ انجیری، بامبو و خیلی‌های دیگر که نامشان را نمی‌دانم کنار هم چیده شده‌اند. با محمد داخل گلخانه قدم می‌زنم و از او می‌خواهم درباره اینکه چطور این حرفه را شروع کرده صحبت کند.

او می‌گوید: «سال92 بود که بعد از مصدومیت در فوتبال سراغ گل و گیاه رفتم. قبل از آن فوتبال را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کردم. رشته تحصیلی من تربیت بدنی بود اما بعد از مصدومیت تصمیم گرفتم به دنبال حرفه دیگری بروم. در یک نمایشگاه صنایع دستی که در کوهسنگی برگزار شد با گل‌ها و گیاهان آپارتمانی آشنا شدم و از همان زمان به مطالعات در این زمینه پرداختم. بعد از گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای به‌طور تجربی کار را شروع کردم. در این هشت سالی که مشغولم، دوستان زیادی پیدا کردم و برای توسعه کار از آن‌ها کمک گرفتم. حالا گلخانه برای من کار و حرفه نیست، بلکه به آن عشق می‌ورزم و با آن آرام می‌شوم.»

 

گیاه موجودی زنده، زودرنج و حساس
از نظر محمد این‌کار تعطیلی ندارد و کسی می‌تواند این حرفه را دنبال کند که به آن علاقه زیادی داشته باشد. می‌گوید: «این حرفه روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد. با موجودات زنده‌ای در این حرفه سروکار دارم که بسیار حساس و زودرنج است. یک روز نباید از آن‌ها غافل شد. همان‌طور که آن‌ها هر روز حواسشان به ماست، ما هم باید هر روز حواسمان به آن‌ها باشد. با اینکه درآمد آن برایم مهم است و با آن زندگی می‌کنم، اما فراتر از حرفه و شغل به گلخانه نگاه می‌کنم.»

 

قلمه پاشنه یا قلمه دوبند و سه بند
پیدا کردن مهارت و مطالعه در رابطه با گل و گیاهی که قصد پرورش و تولید آن را داریم در ابتدای کار الزامی است. این‌ها را محمد می‌گوید که خودش دوره‌های فنی و حرفه‌ای را به‌طور تجربی پشت سرگذاشته است. او می‌گوید: «بعد از کسب دانش لازم باید به سراغ تهیه سازه، پلاستیک، شید و ابزارهای لازم مخصوص تولید، کاشت و قلمه‌زدن رفت. برای تولید هر گیاه یا چند گیاه که از نظر دمایی تقریبا یک شرایط را دارند، باید بسترمناسب را آماده کرد. بسته به نوع گیاه باید از خاک مخصوص مانند ماسه، پرلیت، پیت ماس و... استفاده کرد. قلمه‌ها بیشتر نیاز به ماسه و پرلیت دارند. بعد از آن باید به سراغ قلمه زدن رفت که باعث تولید و افزایش گیاه می‌شود. قلمه زدن خود به چند دسته تقسیم می‌شود. مثلا برای گل‌های رونده یا همان پوتوس از قلمه دوبند یا سه بند یا قلمه پاشنه استفاده می‌کنند. قلمه پاشنه قلمه ریزی است که به رشد و پرپشت شدن گیاه کمک می‌کند. قلمه دوبند یا سه بند همان قلمه قدیمی است که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از آن استفاده می‌کردند و به روش قدیمی معروف است.

 

صبر نکنید تا کسی برای شما گل بیاورد باغ خود را بکارید
برای شروع این حرفه می‌توان ازحیاط خانه یا پشت‌بام شروع کرد. بام سبز از اتفاقاتی است که این روزها درباره آن زیاد می‌شنویم. محمد می‌گوید: «صبر نکنید تا کسی برای شما گل بیاورد، باغ خود را بکارید. برای شروع کار نیازی به فضای چند صد متری یا سازه‌های بزرگ میلیونی نیست. برای کسب تجربه از حیاط یا پشت بام خانه شروع کنید و گلخانه کوچکی بسازید. بعد از تجربه سراغ خرید زمین یا اجاره سازه بروید.» او حداقل هزینه لازم برای شروع کار به‌طور نیمه‌حرفه‌ای را حدود 70میلیون ارزیابی می‌کند که با توجه به نوع گیاه تولیدی و اندازه سازه و وسایل مورد نیاز متغیر است. محمد درباره درآمد این کار هم می‌گوید: «تولید گل و گیاه صبر زیادی می‌خواهد. در حجم زیاد درآمد خوبی دارد و اگر کسی کنار تولید دفتر فروش هم داشته باشد، کارش پررونق است.» این از رفت و آمد زیاد مشتریان او مشخص است. لحظه‌ای نیست که کسی وارد گلخانه او نشود و مشتری نداشته باشد.

 

گلخانه محمد یعقوب‌زاده

 

تقویت و رشد گیاه با کود
محمد سمت چپ ورودی گلخانه قفسه زده و انواع کودهای مورد نیاز گیاهان و همچنین انواع زیرگلدانی را روی آن چیده است.کودهای امپیکا سه عنصر مورد نیاز گیاه یعنی نیتروژن، پتاسیم و کلسیم را در خود دارند. کشورهای مختلفی این کود را تولید می‌کنند اما بهترین انواع، کودهای آلمانی و هندی‌اند. این کود علاوه بر سه عنصر اصلی، ریز مغزی‌ها را نیز دارد. کود «سه بیست»، سه عنصر را به یک میزان دارد و برای سبزینه و رشد گیاه مؤثر است. کود« 10- 520 10» برای رشد بهتر ریشه و پرترکردن آن است. کود پتاس بالا برای کاکتوس است و کود « 12- 12- 36» برای گل‌دهی کاکتوس استفاده می‌شود. کود «پتا» برای گلدان گیاهان کاکتوس خوب است و کود «هیومیک اسید» برای بازسازی خاک مناسب است.

 

گیاهان را سیراب کنید
برای آبیاری گیاهان باید آن‌ها را سیراب کرد به این معنا که چند قطره آب از انتهای گلدان خارج شود در این‌صورت تمام ریشه گیاه آب را جذب کرده است. محمد می‌گوید: «بعد از خشک شدن سطح گلدان باید خاک را آزمایش کنیم. اگر تا نیمه خاک خشک باشد گیاه نیاز به آب دارد و دوباره باید سیراب شود. البته اگر این سیراب شدن زیاد باشد املاح خاک از آن خارج می‌شود. علاقه‌مندان دقت کنند آب بیشتر از چند قطره از گلدان خارج نشود.» گیاهان برگ سبز و بزرگ از علاقه‌مندی‌های بیشتر مردم است چرا که آن‌ها هوای خانه را به خوبی تسویه می‌کنند و نگهداری آن‌ها سخت نیست. محمد می‌گوید: «از نگهداری گل و گیاه آپارتمانی نترسید. نگهداری این گیاهان راحت است. فقط کمی دقت می‌خواهد. آب را به موقع بدهید و آن را در خاک مناسب بگذارید.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر