کد خبر: ۹۲
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مددکار دلسوز «سیدی»

محمد امین اقبالی که فعالیت‌های اجتماعی‌اش را از دوران دبیرستان شروع کرده، رشته مددکاری را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند. او به دلیل آشنایی با مشکلات محله‌‌اش یک دفتر مددکاری و اردوگاه ترک اعتیاد در محله‌‌ سیدی تأسیس کرده است.

محمدامین منظم‌اقبالی از جوانان موفق محله سیدی و متولد69است. او و خانواده‌اش جزو قدیمی‌ترین ساکنان محله هستند که 50سال است در این محدوده سکونت دارند. اقبالی از دوران دبیرستان فعالیت‌های اجتماعی‌اش را شروع کرده است و به دلیل اینکه با مشکلات محله‌شان آشنا بوده و دغدغه مردم را داشته رشته مددکاری را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند. بعد از گرفتن مدرک کارشناسی، ارشد مشاوره خانواده را در دانشگاه بیهقی سبزوار می‌خواند. اقبالی رئیس خانه تخصصی مددکاران داوطلب هلال‌احمر خراسان رضوی، مدیر درمانگاه مددکاری اجتماعی باران، مدیر مرکز خدمات مثبت زندگی، مدیر و مؤسس مؤسسه حقوقی نسیم امید، بازرس مؤسسه حقوقی امید به آزادی است. او در کنار تمام فعالیت‌ها محله خودش را فراموش نکرده و با شناختی که از ‌ساکنانش دارد کمر همت بسته تا به یاری آ‌ن‌ها بشتابد. در حال حاضر یک دفتر مددکاری و اردوگاه ترک اعتیاد را در محله‌‌اش تأسیس کرده است. او در این دفتر در زمینه پیش از ازدواج، طلاق و اعتیاد مشاوره  می‌دهد.

 

دغدغه اهالی محله‌ام را دارم
‌اقبالی برایمان توضیح می‌دهد: «این محله در قدیم خاکی بود و فقط چند خانه یک طبقه در آن ساخته شده بود. هیچ امکاناتی نداشتیم. به مرور ساکنان محله افزایش یافت، اما امکانات همان‌طور کم بود. تا چند وقت قبل حتی کتابخانه یا مشاوره در محله‌مان نداشتیم.» این کمبودها او را به سمت مددکاری می‌برد. اقبالی می‌گوید: «بعد از تمام شدن درسم، دفتر مشاوره‌ای در خیابان احمدآباد داشتم. این دفتر از سوی دانشگاه به‌طور رایگان در اختیار دانشجویانی قرار می‌گرفت که طرح و برنامه‌ای داشتند. هنگامی که دیدم مردم محله خودم این امکان را ندارند آن دفتر را به مسئولان دانشگاه برگرداندم و با گروه پنج‌نفره از همکارانم به محله سیدی آمدیم.» این جوان موفق از سال 97 درمانگاه مددکاری‌اش را در محل زندگی‌اش افتتاح کرده و در حال حاضر به بیش از 600خانوار کمک مشاوره‌ای می‌‌دهد. او می‌گوید: «برخی که فعالیت‌هایم را در منطقه می‌شنوند، می‌گویند به طور حتم کمک می‌گیری. اما دست خالی کارم را شروع کردم و هیچ ارگان یا فردی حمایتم نمی‌کند.»

 

ارائه خدمات با کمترین هزینه‌ها
اقبالی از برخی مراجعه‌کنندگانش بابت اردوگاه اعتیاد یا مشاوره هیچ پولی دریافت نمی‌کند. از برخی هم نیمه‌بها هزینه می‌گیرد. او می‌گوید: «با خیرانی که می‌شناسم رایزنی می‌کنم تا بتوانم مشکل این افراد را برطرف کنم. در حال حاضر حدود 150بهبود یافته اعتیاد در محله دارم که از ابتدا تا انتهای کارشان را انجام داده‌ام.» علاوه بر این او در زمینه کمک به افراد نیازمند محله هم دستی
بر آتش دارد.

 

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر