کد خبر: ۱۱۱
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

قرآن خوانی در بهشت گل‌ها

حسن محمدی که لیسانس فناوری جوش دارد با کمک همسرش خانه‌ای را با هزینه شخصی برای آموزش قرآن و برگزاری کلاس‌های فرهنگی اجاره کرده‌اند. در دوران کرونا و با تعطیلی آموزشگاه‌ها مادر آقای محمدی از حیاط این آموزشگاه برای پرورش گل و گیاه استفاده می‌کند

وارد حیاط کوچک رنگارنگی می‌شوم که دیوارهایش پر از نقش و نگار و طرح‌های کودکانه است و سه در سبز و آبی هم در گوشه و کنار این حیاط دیده می‌شود. یکی اتاق مدیریت است و دو اتاق دیگر هم کلاس‌هایی با نیمکت‌های چوبی. اول از هرچیزی اینجا آدم را به یاد مهدکودک می‌اندازد اما درحقیقت جایی است برای یادگیری قرآن و کلاس‌های ورزشی و فرهنگی مختلف برای کودکان و حتی بانوان... .
 حسن محمدی که لیسانس فناوری جوش دارد با کمک همسرش این فضا را با هزینه شخصی خودشان ایجاد کرده‌اند. البته عذرا خانم، مادر آقای محمدی، هم حالا گلخانه خودش را دارد. او که گل و گیاهش را در همین حیاط پرورش می‌دهد و می‌فروشد، مغازه‌ای را در دو قدمی همین دارالقرآن اجاره کرده است. امروز به اینجا آمده‌ام تا حسن محمدی از فعالیت‌ها و دغدغه‌های خود و خانواده‌اش برای محله شهید ظفری در انتهای شهرک شهید باهنر بگوید.

دغدغه‌مندی از دوره نوجوانی

دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی برای حسن محمدی در دوره نوجوانی شکل می‌گیرد. تعریف می‌کند: یک نوجوان مسجدی بودم که از همان دوره کمبودهای محله را حس می‌کردم و وجود یک آموزشگاه فرهنگی و قرآنی را نیاز این محله می‌دانستم. چهار سال مدیر کانون مسجد محله بودم و بیشتر از قبل برای رسیدن به اهدافم مصمم شدم. این هدف‌ها تا دوره جوانی و بزرگسالی با من بود. دست و بالم خالی بود اما آدم اگر دغدغه داشته باشد توی خانه خودش هم با امکانات کم کار را شروع می‌کند.


تبدیل خانه به آموزشگاه قرآنی

درست چهار سال پیش جلسات آموزش قرآن در خانه‌اش را با کمک استادان برجسته در خود محله آغاز می‌کند. از همان ابتدا استقبال خوبی از این جلسات می‌شود و هر دوره 40شاگرد در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. در سال سوم، پیش‌دبستانی قرآن را با کمک سازمان تبلیغات اسلامی مشهد در همان خیابان شهید ظفری در دو قدمی خانه‌اش راه‌اندازی می‌کند. خانه‌ای کوچک را اجاره می‌کند و کم کم آن فضا علاوه‌بر یادگیری قرآن به کودکان به فضایی برای فعالیت و آموزش به دیگر اقشار هم تبدیل می‌شود: از مشاورهای ساکن در محله برای حل مشکلات خانوادگی زوجین و برگزاری کلاس‌های مشاوره گروهی استفاده کردیم اما با گسترش کار با مشکل فضا روبه‌رو شدیم. فضای کوچک آن خانه گنجایش این جمعیت را نداشت.


گسترش فعالیت‌ها

با ساخت خانه‌ای در ظفری٥ و رنگ‌زدن به در و دیوار آن فضا بزرگ‌تر می‌شود و آقای محمدی هم فعالیت‌هایش را گسترده‌تر می‌کند. حالا یک سال است که در این آموزشگاه کلاس‌های مختلف دیگری هم برای بچه‌ها برگزار می‌شود. کلاس‌های ورزشی، هنری، آموزش زبان، کلاس‌های فرهنگی و....
 کلاسی که آن‌ها به‌تازگی در فهرست کلاس‌های خود قرار داده‌اند و حسابی مورد توجه خانواده‌ها و کودکان قرار گرفته کلاس چرتکه است که مربیان این کلاس‌ها توسط مؤسسه ارسطو انتخاب می‌شوند. اما به گفته او در رأس همه این‌ها آموزش قرآن قرار دارد که حالا مربیان آن همه دبیران مورد تأیید آموزش و پرورش هستند. علاوه بر این‌ها به‌تازگی کلاس آموزش قرآن برای بانوان هم در این آموزشگاه قرآنی برگزار می‌شود که مدیریت این کلاس‌ها را نسیم شفیعی‌نژاد، همسر آقای محمدی که دوره‌های تربیت معلم قرآن را گذرانده برعهده دارد، کسی که به گفته آقای محمدی از همان ابتدای کار پا به پای او در پیشبرد اهداف همکاری داشته است.


پرورش گل و گیاه در حیاط آموزشگاه

حالا دو ماهی از تعطیل‌شدن کلاس‌های آموزشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما در این آموزشگاه بسته نمی‌ماند و این فضا کاربری دیگری پیدا می‌کند. ماجرا از این قرار است که عذرا خانم، مادر آقای محمدی که از قدیم عاشق پرورش گل و گیاه بوده تصمیم می‌گیرد که به پیشنهاد پسرش برای مدتی کوتاه فضای آموزشگاه را تبدیل به گلخانه کند و هنگام فروش این گل و گیاه‌ها به در و همسایه هم فوت و فن پرورش گل را البته با رعایت موازین بهداشتی آموزش بدهد. آقای محمدی توضیح می‌دهد: ما فضای بدون استفاده آموزشگاه را تبدیل به گلخانه مادر کردیم. آوازه این گل‌ها خیلی زود به در و همسایه‌ها رسید و بعد هم به کل شهر. بعد از آن اینجا تبدیل به نمایشگاه گل و گیاه شد که پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه کلی بازدیدکننده داشت. بعد از آن با پاگرفتن این گلخانه ما مغازه‌ها را در دو قدمی همین آموزشگاه اجاره کردیم برای فروش گل و گیاه.
او معتقد است انسان باید در شرایط سخت هم با توکل بر خدا و مدد از او به دنبال راه‌حل غلبه بر مسئله باشد و از خود او کمک بخواهد که او بهترین راهنمایان است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر