کد خبر: ۱۲۹
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

راهکار رجب‌پور برای برگزاری برنامه‌های مذهبی در کرونا

روایت علی رجب‌پور مداح جوان محله لادن از چگونگی برگزاری مراسم مذهبی در دوران کرونا

داریم کم کم به زندگی با سبک کرونا عادت می‌کنیم و یاد می‌گیریم چطور بدون تعطیل‌کردن کسب و کار و آیین‌ها و سنت‌هایمان موارد بهداشتی را هم رعایت کنیم. شب‌‌های قدر یکی از همین آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی است که باید به آن توجه ویژه شود. سال گذشته که هنوز در شوک شیوع بیماری بودیم، حرف از در خانه ماندن و برگزاری مراسم احیا از طریق شبکه‌های تلویزیونی بود.

البته ناگفته نماند مدیریت شهری فضاهای روبازی را به برگزاری این مراسم اختصاص داد. اما امسال با برنامه‌ریزی دقیق و همفکری با هیئت‌های کهنه‌کار و مجریان برنامه‌های مذهبی، مراسم شب‌های قدر به طور سامان یافته و با توجه کامل به محدودیت‌های موجود در ابعادی بزرگ برگزار شد. علی رجب‌پور ساکن محله لادن از همان دست فعالان مذهبی است که سال‌های سال است در زمینه‌های مختلف اجرای مراسم فعالیت پررنگ دارد و امسال هم یکی از مجریان برگزاری مراسم احیا در سالن ورزشی روباز 15خرداد است. با او درباره فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی‌اش در دوران کرونا گفت‌وگو کردیم.

 

بچه هیئتی بودم و شاگرد برادرم

این جوان 37ساله توانسته به عنوان مربی مداحی تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های خاص خود به حضور در هیئت تشویق کند. علی رجب‌پور که خودش را شاگرد برادر بزرگش آقا مهدی می‌داند می‌گوید: «از بچگی در هیئت بزرگ شدیم، چون پدرم مسئول هیئت جوادالائمه بود. من هم که پسر کوچک خانواده بودم به همراه برادرهایم آقا مهدی و جواد آقا در این فضا حضور داشتم و تمام الفبای مداحی را از آقا مهدی که 7سال از من بزرگ‌تر است یاد گرفتم. به نظر من پایه مسائل فرهنگی در هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی شکل می‌گیرد. الان هم با مدرک کاردانی روابط عمومی در بخش فرهنگی یک اداره مشغول به کار هستم.»

 

دعای خیر والدین برای ما کافیست

این معلم مداحی ۷ سال است به طور تخصصی و جدی شاگردان زیادی را تربیت کرده و بر این باور است که کار فرهنگی باید از دوره کودکی آغاز شود. از ۷ سال قبل که هیئت جنه‌الحسین (ع) را راه‌اندازی کرده، کلاس‌های مداحی را هم در دو دوره زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال برگزار می‌کند. زیر ۱۴ سال را هم به چند گروه سنی تقسیم کرده تا با کودکان زیر ۷ سال به شیوه کودکانه و با بزرگ‌تر‌ها با زبان خودشان آموزش داشته باشد. معلمی کار سختی است به‌ویژه وقتی دغدغه فرهنگی و مذهبی به دنبال داشته باشد. او می‌گوید: «تا قبل از شیوع بیماری کرونا ۲۵۰ مستمع در هیئت داشتیم که ۱۳۰ نفر آن‌ها دانش‌آموزان و ۱۲۰ نفر والدینی بودند که فرزندانشان را همراهی می‌کردند.

برای ما همین که نسل آینده با اعتقادات مذهبی آشنا شوند و رهروی راه حسینی باشند کافیست و معتقدم دعای پدر‌ها و مادر‌های این کودکان راهگشای مسیر ما خواهد بود. الان چند نفر نوجوان از شاگردان ما در مساجد محله‌شان فرهنگ مداحی را به همین سبک ترویج می‌دهند و در مسجد محله خود غوغا می‌کنند. وقتی می‌بینم تلاش‌هایم نتیجه می‌دهد اجر کارم را دریافت کرده‌ام.»

 

پدری با رویکرد تربیتی فرهنگی

رجب‌پور پدر سه فرزند است و به عنوان پدر هم دغدغه‌های فرهنگی را در خانواده جدی می‌گیرد. او می‌گوید: «سه فرزند من حسین 11ساله، ثنا 4ساله و محمدصدرا 2سال و نیمه با فضای مذهبی کاملا آشنا هستند. حسین که از کودکی همپای من در هیئت‌ها حضور یافته و از شاگردان مداحی خودم بوده است، الان هم در اجراها و فعالیت‌های مذهبی با من همراه است. دو فرزند کوچک‌ترم را هم هر شب به پیاده‌روی می‌برم تا بتوانم در فضای دوستانه پدر و فرزندی آن‌ها را با ائمه و اهل بیت آشناتر کنم.»

از او می‌پرسم چطور با این همه کار و دغدغه برای فرزندانتان زمان می‌گذارید. با لبخند می‌گوید: «من از صبح اداره هستم و عصرها هم درگیر هیئت و کلاس‌های مداحی. همسرم با شکیبایی و صبر از بچه‌ها مراقبت می‌کند. شب که به خانه می‌رسم او خسته‌تر از من است و وظیفه خودم می‌دانم که ساعتی بچه‌ها را از خانه بیرون ببرم تا او هم استراحت کند. هر چند در آن زمان هم با دلسوزی مادرانه‌اش به تکالیف حسین رسیدگی می‌کند.»

 

درخواست فضاسازی بیشتر در مناسبت‌ها

رجب‌پور معتقد است دشمن تهاجم و شبیخون را رد کرده و به گفته رهبر به ناتوی فرهنگی رسیده است. اما علاقه به اهل بیت(ع) در دل مردم ما وجود دارد و با گوشت و پوست وخونشان عجین شده است.

او می‌گوید که مردم ما ولایی و انقلابی هستند و باوجود تحریکات دشمن همیشه در صحنه حضور دارند. این معلم دغدغه‌مند ادامه می‌دهد: «از قدیم هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی همیشه در صحنه بوده‌اند و در مناسبت‌هایی مانند شب‌های قدر به‌طور خودجوش شهر را سیاه‌پوش می‌کردند. اما الان به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین بیماری، بسیاری از هیئت‌ها تعطیل شده‌اند.

یکی از متصدیان امور فرهنگی در شهر شهرداری است. تاکنون حمایت‌های خوبی از سوی شهرداری منطقه داشته‌ایم و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری رضایت‌بخش است اما در راستای اهداف درست فرهنگی مذهبی، انتظار داریم بیش از پیش حمایت شویم و فضاسازی‌های مناسبتی را با قوت بیشتری ببینیم.

 

دشواری برگزاری مراسم در دوران کرونا

او که به عنوان یک فعال فرهنگی باسابقه از مجریان برگزاری مراسم احیا در ورزشگاه 15خرداد خیابان شهید صیاد شیرازی است می‌گوید: «قبل از کرونا فضای کار برای شب‌های احیا بسیار ساده‌تر بود. دستگاه صوت و فضای نصب پرده در هیئت‌ها آماده بود. اما الان که مراسم در فضای باز انجام می‌شود به هر مناسبت باید سازه‌ها نصب و فضاآرایی انجام شود.»

او ادامه می‌هد: «برای برگزاری مراسم با رعایت کامل موارد بهداشتی شهرداری حمایت خوبی کرد و ما هم اجرا را برعهده داریم. این ورزشگاه با رعایت فاصله‌گذاری 2200نفر ظرفیت دارد.»

این فعال مذهبی از عملکرد عده‌ای متعصب که کورکورانه آب در آسیاب دشمن می‌ریزند گله کرده و می‌گوید: «این نوع عملکرد باعث تغییر نگاه مردم به هیئت‌ها می‌شود. وقتی رهبر انقلاب دو سال است سفرهای خود را به مشهد لغو کرده‌اند یعنی همه ما باید با الگوبرداری از ایشان به دستورات ستاد کرونا عمل کنیم. با توجه به سرعت زیاد انتقال اخبار، این افراد با رعایت نکردن‌هایشان، برای ضربه زدن به اسلام بهانه دست دشمن می‌دهند. این‌ها یا غافل هستند و یا سواره نظام دشمن. یک هیئتی واقعی بخواهد عزاداری بکند حتما به فکر سلامت دیگران و خودش هست و پروتکل‌ها را رعایت می‌کند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر