کد خبر: ۱۳۸
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آموزش با زبان هنر

بانوان محله کلاهدوز چند ماهی است با تشکیل گروه تئاتر، به بیان مفاهیم آیینی مذهبی می‌پردازند

آبان ماه امسال بود که گروهی از بانوان فعال کانون فرهنگی برهان در محله کلاهدوز تصمیم گرفتند کاری اجتماعی و فرهنگی در محله انجام دهند تا بتوانند گامی در آموزش مسائل مذهبی و اجتماعی به مردم به‌ویژه نسل جوان بردارند. آن‌ها برای این کار تئاتر را انتخاب کردند تا به کمک زبان گویای آن تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین کار با نام حضرت زهرا(س) شروع شد تا بانوان محله کلاهدوز در کنار هم به نقش‌آفرینی در صحنه تئاتر بپردازند.

 

تئاتری برای بانوان

فاطمه جهانگیری یکی از فعالان اجتماعی در محله کلاهدوز سال‌هاست در کانون فرهنگی برهان فعالیت دارد و حال به عنوان مربی درکنار دیگر همکارانش، بانوان علاقه‌مند به تئاتر را همراهی می‌کند. او در ابتدا به شروع فعالیت گروه تئاتر اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به پیشینه‌ای که در حوزه اجراهای تئاتر در کانون داشتم به همراه چند نفر از بانوان فعال تصمیم گرفتیم گروهی ویژه بانوان محله کلاهدوز ایجاد کنیم زیرا مادران به عنوان یکی از ارکان اساسی خانواده نقش مهم و تأثیرگذاری در تربیت فرزندان دارند. بنابراین با انتخاب اعضای گروه که 30نفر هستند کار با نام حضرت زهرا(س) شروع شد و در اولین نمایشمان هم به زندگی این بانوی بزرگوار از ولادت تا شهادت ایشان پرداخته شد».

موضوعات اجتماعی، طنز و از همه مهم‌تر مذهبی در این گروه مورد توجه قرار گرفته است. او در این باره بیان می‌کند: «مسائل دینی بسیار گفته می‌شود اما گاهی آن‌طور که باید بر مخاطب تأثیرگذار نیست. فرزندانمان این مباحث را می‌شنوند اما به خوبی آن را درک نمی‌کنند و شناخت کافی از موضوعات دینی و ائمه اطهار(ع) ندارند. زبان تئاتر در این شرایط بهتر می‌تواند عمل کند. به همین دلیل ما این حوزه را انتخاب کردیم و هدفمان این است که نسل جدید را با دین و ائمه(ع) بیشتر آشنا کنیم. گرچه در کار به موضوعات اجتماعی، طنز و مذهبی توجه داریم اما اعضا بیشتر به تئاتر آیینی مذهبی گرایش دارند و نمایش‌ها با این محوریت نیز تا کنون با بازخورد خوبی همراه بوده است».

 

نقش‌آفرینی فرزندان مددجویان

این گروه تا کنون چند نمایش در مناسبت‌های مختلف برگزار کرده است. نماینده این گروه می‌گوید: «در نمایش‌های آیینی مذهبی به زندگی‌نامه‌های ائمه(ع) و تأثیرگذاری ایشان بر جامعه پرداخته می‌شود. ضمن اینکه همواره سعی شده گوشه‌هایی از زندگی آن‌ها که کمتر بیان شده است نیز مطرح شود. این‌گونه نمایش‌ها تأثیرگذاری بسیاری بر بیننده دارد و از آنجایی که در ذهن نهادینه می‌شود اجرای آن ضرورت دارد. از طرف دیگر اطلاعات باید مطابق روایت به مخاطب انتقال داده شود و نباید در تاریخ و وقایع آن دست برده شود. بنابراین نیازمند مطالعه دقیق و کارشناسی است که خوشبختانه ما به آن پایبند هستیم. در زمینه اجتماعی نیز مباحثی مانند انفاق، بخشش، مهارت‌های زندگی، حجاب، آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی و ... به نمایش گذاشته می‌شود».

در یکی از نمایش‌ها فرزندان مددجویان خیریه «همسایه آفتاب» که از آن‌ها به عنوان مهرجو یاد می‌شود هم نقش‌آفرینی کرده اند. او می‌گوید: «این خیریه هر ساله در ایستگاهی به استقبال زائران امام‌رضا (ع) می‌رفتند اما امسال به دلیل کرونا از چنین خدمتی محروم بودند. به همین دلیل نمایشی با موضوع امام‌رضا(ع) توسط 30نفر از فرزندان مددجویان و مددکاران این خیریه اجرا شد. کار با این کودکان حس خوبی دارد و با نشاندن لبخند بر روی لبان این عزیزان خستگی‌هایمان از بین می‌رود. از طرف دیگر حس ارزشمندی در آن‌ها نیز به وجود می‌آید و از آنجایی که مخاطب دارند و تشویق می‌شوند برای تقویت استعداد و توانایی خود انگیزه پیدا می‌کنند».

 

همکاری و صمیمیت در میان اعضا

اجراهایی که تاکنون داشته‌‌اند با استقبال خوبی همراه بوده اما به دلیل کرونا گروه به‌ناچار پذیرای افراد کمی بوده است. او در این باره می‌گوید: «تبلیغات برای نمایش از طریق نصب بنر در محله و فضای‌مجازی انجام می‌شود. به دلیل بیماری کرونا و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در هنگام اجرا افراد کمی می‌توانند حضور داشته باشند. با این حال سعی می‌شود نمایش چندین روز ادامه داشته باشد. به طور کلی استقبال بسیار خوب بوده و درخواست‌کننده برای تماشای تئاتر بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتیم. به امید خدا با از بین رفتن این بیماری پذیرای علاقه‌مندان بیشتری خواهیم بود. این کار تأثیر دوجانبه داشته است و علاوه بر بازیگران رضایت تماشاگران هم جلب شده است.گروه نیز با عشق کار می‌کنند، همکاری و صمیمیت خوبی میان اعضا وجود دارد و تمرین‌ها و اجراها مانع از انجام امور خانه و خانواده نشده است».
برنامه‌های گروه به همت اعضا ادامه خواهد داشت. آن‌طور که خانم جهانگیری می‌گوید: «افراد در گروه استعدادیابی می‌شوند و پس از پرورش آن راهشان را ادامه خواهند داد. با از بین رفتن کرونا کلاس‌های آموزشی و تخصصی در زمینه تئاتر برگزار خواهیم کرد تا اعضا بتوانند کار را حرفه‌ای دنبال کنند. ضمن اینکه در کنار تئاتر اردوهای جهادی، برگزاری کلاس‌های فرهنگی، هنری، شعر، نمایشنامه‌نویسی و روایت داستان‌های قرآنی و حتی توزیع غذا به نیازمندان را هم انجام خواهیم داد».

کلمات کلیدی
ارسال نظر