کد خبر: ۱۴۳
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وقتی با یک گل بهار می‌شود!

هر کسی می‌تواند در صورت داشتن فضای مناسب در حیاط منزل، پشت بام و یا حتی بالکن، یک گلخانه کوچک برای تأمین دمای دلخواه گیاهان بسازد. تمام چیزی که برای انجام آن نیاز است، چند تکه چوب، مقداری پلاستیک سفید ضخیم و کمی چسب چوب است. کافی است با چوب‌ها محفظه‌ای به شکل یک مکعب ساخت و سپس پلاستیک را بر روی آن کشید تا گلخانه آماده شود، به همین راحتی

در جامعه امروز ما خیلی از دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار هستند، از رشته‌های پزشکی و مهندسی گرفته تا گرایش‌هایی همچون علوم اجتماعی، جامعه شناسی و ... بازار کار درست و حسابی ندارند. در چنین اوضاعی که سونامی بیکاری سرتاسر جامعه ما را در برگرفته است، فاطمه باهوش، ساکن محله وکیل‌آباد که دارای مدرک کارشناسی رشته علوم کشاورزی است، آستین همت را بالازده و با پشتکار و ابتکار، گلخانه‌ای کوچک راه‌اندازی کرده است. او امروز نامی آشنا برای اهالی محله است و محصولات خود را در روزبازارهای مشاغل خانگی، گل‌فروشی‌هایی که در محله فعال هستند و در فضای مجازی می‌فروشد.

 

ساخت گلخانه با مقداری چوب و پلاستیک

فاطمه باهوش در‌ ابتدا گلخانه‌ای کوچک با وسعتی حدود 10مترمربع در حیاط خانه احداث می‌کند. گلخانه‌ای با حداقل امکانات که کاربردی بنا شده است: «هر کسی می‌تواند در صورت داشتن فضای مناسب در حیاط منزل، پشت بام و یا حتی بالکن، یک گلخانه کوچک برای تأمین دمای دلخواه گیاهان بسازد. تمام چیزی که برای انجام آن نیاز است، چند تکه چوب، مقداری پلاستیک سفید ضخیم و کمی چسب چوب است. کافی است با چوب‌ها محفظه‌ای به شکل یک مکعب ساخت و سپس پلاستیک را بر روی آن کشید تا گلخانه آماده شود، به همین راحتی!»

 

تکثیر و پرورش گیاهان زاموفیلیا

این بانوی کارآفرین تکثیر و پرورش گل‌های آپارتمانی همچون قاشقی، ژینورا، زبرینا، اگلونما، پتوس، حسن یوسف، شبتاب، زاموفیلیا و فیلودندرون را در گلخانه کوچکش انجام می‌دهد. بیشتر این گیاهان در یک بازه زمانی 1 تا 3 ماه تکثیر و پرورش یافته و آماده فروش می‌شود. به‌جز گیاه «زاموفیلیا» که شرایط تکثیر پیچیده‌ای دارد و برای روانه بازار شدن نزدیک به یک سال زمان و مراقبت می‌خواهد. به گفته او داشتن گیاهانی مرغوب که بتوان از آن‌ها به عنوان پایه برای قلمه مادری استفاده کرد و همچنین آموزش نحوه صحیح تکثیر و قلمه‌زدن گیاهان از مهم‌ترین عواملی است که در سود‌‌دهی یک گلخانه تأثیر بسزایی دارد:«پرورش گل‌های زینتی و زیبای «زاموفیلیا» و «فیلودندرون» بخش بزرگی از کار من را به خود اختصاص داده است.


گیاه زاموفیلیا را می‌توان با ریشه‌دارکردن برگ گیاه تکثیر کرد بدین ترتیب که یک ظرف کم عمق انتخاب می‌کنیم و داخل آن دو تا پنج سانتی‌متر خاک گلدان می‌ریزیم. خاک گلدان می‌تواند حاوی بسترهای آلی مانند کوکوپیت و پیت ماس و یا بسترهای معدنی همچون شن، ماسه و رس باشد. سپس با استفاده از یک تیغه تمیز و تیز، برگ‌ها را برش داده و تا انتهای دمبرگ(قسمتی که برگ را به شاخه مرکزی وصل می‌کند) در زیر خاک قرار می‌دهیم. روی ظرف را پلاستیک می‌کشیم و چندین سوراخ در سطح آن ایجاد می‌کینم تا شرایط گلخانه‌ای برای برگ‌ها ایجاد شود. در نهایت و بعد از گذشت سه ماه، در انتهای برگ‌ها غده‌های کوچکی شبیه سیب زمینی رشد می‌کنند، در این شرایط برگ‌ها را داخل گلدان‌های جدید با خاک سبک انتقال داده و منتظر رویش جوانه‌های جدید می‌مانیم.

این گیاه بسیار زیبا که پروسه تکثیر، پرورش و گل‌دهی آن بیش از یک سال به طول می‌انجامد، نگهداری و مراقبت فراوانی می‌خواهد و در تمام 12ماه سال سبز و با دکوراسیون منزل هماهنگی زیادی دارد. به این دلیل جزو گیاهان آپارتمانی و زینتی گران‌قیمت محسوب می‌شود و از 200هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که البته به تعداد ساقه‌ها و تعداد برگ‌های گیاه بستگی دارد. تکثیر و پرورش گیاه فیلودندرون هم مانند زاموفیلیاست با این تفاوت که به جای برگ از ساقه استفاده می‌شود و پروسه به ثمر رسیدن گیاه 45روز تا دوماه طول می‌کشد.»

گلخانه خانم باهوش


باهوش در مورد تاثیر کرونا بر کارش می گوید: «با شروع همه‌گیری کرونا که تعطیلی بسیاری از مشاغل گوناگون را در برداشته است، در این حرفه کوچک‌ترین تأثیر منفی‌ای نداشته و حتی باعث رونق آن هم شده است چراکه با تأکید کارشناسان پزشکی بر ضرورت تصفیه و گردش هوای تمیز در منازل و دیگر محیط‌های مسقف باعث شده تا تقاضا برای خرید گیاه آپارتمانی افزایش یابد.»

 

کنترل عوامل محیطی در بهبود بازده کاری

دانش‌آموخته رشته کشاورزی ساکن محله وکیل‌آباد برای بهبود راندمان کاری گلخانه‌ای که گیاهانش را در آن تکثیر و پرورش می‌دهد، شرایط محیطی همچون دما، رطوبت، آب، نور، تهویه و ... را متناسب با نوع گیاه فراهم کرده است: «هر یک از عوامل محیطی نقش تعیین‌کننده‌ای در فعالیت رویشی گیاهان دارند و باید بتوان با تجهیزات مختلف هرکدام از این عوامل را کنترل کرد. به عنوان مثال از بخاری‌های گازی بدون دودکش(بخاری ژاپنی)برای گرمایش استفاده می‌کنم و برای سرمایش گلخانه از کولر آبی و یا پنکه و برای تأمین رطوبت گلخانه هم از سیستم رطوبت‌ساز التراسونیک استفاده می‌کنم.»

 

سرمایه کم، درآمد خوب

فاطمه باهوش درآمد حاصل از فروش گل‌های آپارتمانی را خوب ارزیابی می‌کند. او هر ماه بین 20تا 30 گلدان می‌فروشد و درآمدش در حالت خوش‌بینانه با یک کارمند برابر است:«در چند سال گذشته، در تمام منازل و حتی اداره‌ها و شرکت‌ها، دست‌کم یکی دو گلدان، از کاکتوس‌های کوچک فانتزی گرفته تا گلدان‌های بزرگ ریشه‌ای، جا خوش کرده‌اند که نشان از تقاضا برای این کالا دارد. به غیر از اقبال شهروندان، سرمایه اولیه برای شروع کار بسیار ناچیز است به طوری که راه‌اندازی یک گلخانه با ابعاد 100 تا 200مترمربع نباید بیش از دو یا سه میلیون هزینه داشته باشد، درکنار این پس از کسب تجربه و آشنایی با روش‌های صحیح قلمه فرد می‌تواند ماهیانه درآمدی در حدود 5میلیون تومان یا حتی بیشتر داشته باشد. مواد اولیه مانند بذر، گلدان، خاک گلدان، سموم و کودهای شیمیایی و ... به راحتی و با حداقل هزینه در دسترس هستند. »

ارسال نظر