کد خبر: ۱۵۷
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

قاری باید تفسیر بداند

امیرمحمدخالقی دارای رتبه اول کشور در جشنواره ترنم وحی سال 99و نیز رتبه دوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی کشور در سال گذشته است. همچنین عضو و یکی از تک‌خوان‌های گروه بین المللی تواشیح «شمس الهدی مشهد» است.

قرآن آرام جان آن‌هایی است که لحظاتشان را با قرآئت آیاتش می‌گذرانند. امیرمحمد خالقی یکی از این افراد است. نوجوانی که استعدادش در زمینه قرائت قرآن از کودکی کشف شد. او متولد 1383است و در محله نوده به دنیا آمده و اکنون در پایه یازدهم در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می‌کند.

امیرمحمدخالقی دارای رتبه اول کشور در جشنواره ترنم وحی سال 99و نیز رتبه دوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی کشور در سال گذشته است. همچنین عضو و یکی از تک‌خوان‌های گروه بین المللی تواشیح «شمس الهدی مشهد» است و حدود ۶ سال است که زیر نظر استاد سروش عظیمی و استاد احسان سوختانلو مشغول به فراگیری تخصصی قرآن در «مؤسسه فرهنگی قرآنی و عترت اظهرالجمیل الاعلی مشهد» است. تلاوت قرآن این نوجوان بارها از حرم مطهر پخش شده است. او یکی از قاریان آستان قدس رضوی است.

این نوجوان درباره علاقه‌اش به قرآن می‌گوید: استعدادم در دوران مدرسه شناخته شد. وقتی در کلاس قرآن می‌خواندم بچه‌ها ساکت می‌شدند و با دقت به تلاوت گوش می‌دادند. پدرو مادرم خیلی به دنبال شکوفا کردن این استعدادم بودند و از سال 94در مرکز قرآنی اظهرالجمیل دوره‌های تخصصی قرآن را گذراندم.
او درباره علاقه‌های دیگرش می‌گوید: غیر از تلاوت قرآن ورزش می‌کنم. ورزش مورد علاقه‌ام فوتسال است. درس‌خواندن و مطالعه بقیه اوقاتم را پر می‌کند. ناگفته نماند قرآن کمک می‌کند در درس خواندن تمرکز بیشتری داشته باشم.
خالقی آرزوهای بزرگی در سر دارد. دلش می‌خواهد در رشته علوم قرآنی دکترا بگیرد و روزی یکی از مسئولان مهم کشور در این زمینه بشود.

این قاری بین المللی معتقد است در کنار تلاوت باید به معانی قرآن نیز توجه کرد چرا که قرآن فقط برای زمانه خودش نازل نشده و نمی‌توان گفت احکام قرآنی مثل حدود، حج، حرمت ربا و ... را باید کنار گذاشت به دلیل آنکه در گذشته بر پیامبر نازل شده است.
این نوجوان بهترین خاطراتش رامتعلق به زمانی می‌داند که در حرم مطهر رضوی قرآن تلاوت می‌کند و از شبکه‌های مختلف ایرانی و خارجی آن را پخش می‌کنند.«تلاوت قرآن آن هم در حرم مطهر رضوی حس و حال خاصی دارد که در کلام نمی‌گنجد»
خالقی در پاسخ به این سؤال که چگونه مفاهیم قرآن را می‌توان هنگام تلاوت آیات به مخاطب ارائه دهید می‌گوید: قاری قرآن در درجه اول باید ترجمه و تفسیر را بداند، سپس به‌گونه‌ای که مخاطب متوجه باشد، آیات را قرائت کند که این امر موجب تأثیرگذاری بسیار می‌شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر