کد خبر: ۱۶۱
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حضور پزشکان جهادگر در طرق مرهمی است بر درد کمبود درمانگاه

از ابتدای سال 99به همت حوزه مقاومت 2 کمیل و با مشارکت گروه‌های جهادی، در مدت زمانی کمتر از هر 2 ماه در نقاط مختلف شهرک طرق برنامه‌ای برای غربالگری بیماران انجام شد. این بار نوبت به قرارگاه شهید برونسی، بسیج کارکنان آستان قدس رضوی و یک گروه پزشکی از کادر درمانی بیمارستان رضوی رسید که در این کار مشارکت کنند.

 وجود تنها یک مرکز درمانی برای ده‌ها هزار شهروند شهرک طرق و شرایط اقتصادی نامناسب، باعث شده برخی از اهالی شهرک طرق برای پیگیری روند سلامتی خود شرایطی دشوار داشته باشند. به همین دلیل از ابتدای سال به همت حوزه مقاومت 2 کمیل و با مشارکت گروه‌های جهادی، در مدت زمانی کمتر از هر 2 ماه در نقاط مختلف شهرک طرق برنامه‌ای برای غربالگری بیماران انجام شد. این بار نوبت به قرارگاه شهید برونسی، بسیج کارکنان آستان قدس رضوی و یک گروه پزشکی از کادر درمانی بیمارستان رضوی رسید که در این کار مشارکت کنند.

 

استقبال بیماران طرقی از پزشکان

خبر حضور پزشکان بیمارستان رضوی در شهرک طرق که برای درمان بیماران به صورت رایگان آمدند، با استقبال زیادی همراه شد به طوری که ده‌ها نفر پیش از شروع برنامه غربالگری با حضور در مسجد پیغمبر(ص) در صف معاینه قرار گرفتند.

غلام حسین غلامی یکی از همین بیماران بود. او 70 سال سن دارد و 6 دهه در مزارع اطراف طرق کشاورزی کرده است. غلامی درباره شرایط سلامتی خود گفت: من به واسطه بیماری دیابت و فشارخون خانه‌نشین شدم و نمی‌توانم کار کنم. از طرفی باید تحت نظر پزشکان باشم؛ اما تأمین هزینه‌های آن برای من بسیار دشوار است.غلامی اضافه کرد: هفته گذشته داروهای من به اتمام رسید و مجبور شدم 100 هزار تومان برای معاینه و دارو پرداخت کنم. تأمین این پول برای من دشوار بود و باید از هزینه‌های دیگر زندگی‌ام می‌زدم؛ البته من تنها این مشکلات را ندارم. مانند من صدها یا شاید هزاران نفر دیگر در همین طرق باشند که به سختی امرارمعاش می‌کنند چه برسد به اینکه بخواهند هزینه دارو پرداخت کنند.

 

نبود امکانات درمانی در طرق

برای جمعیت ده‌ها هزار نفره طرق، تنها یک درمانگاه با پزشکان محدود وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از بیماران مجبور هستند برای بررسی شرایط سلامتی خود به دیگر نقاط شهر بروند. گل محمد لعل‌پور حضور پزشکان جهادی را در طرق نعمتی می‌داند که باعث می‌شود سختی زیادی از دوش بیماران برداشته شود. لعل‌پور درباره حضورش در این برنامه غربالگری گفت: شب گذشته پس از اقامه نماز، امام جماعت مسجد پیغمبر اعلام کرد که پزشکانی از بیمارستان رضوی به اینجا می‌آیند و بیماران را به صورت رایگان معاینه می‌کنند. این حضور پزشکان بسیار مهم است چون ما در طرق با جمعیت 40 هزار نفره تنها یک درمانگاه داریم.لعل‌پور افزود: حضور این پزشکان در نقاط مختلف طرق فرصت خوبی برای بیمارانی است که به واسطه دوری راه و هزینه‌های درمانی نمی‌توانند روند درمان بیماری خود را پیگیری کنند.

 

۱۰۰ پزشک متخصص در شهر داریم

2 پزشک آقا و 1 خانم در مسجد پیغمبر(ص) به معاینه بیماران پرداختند. آن‌ها در صورتی که بیماری به درمان تخصصی نیاز داشت او را به همکاران دیگر خود معرفی می‌کردند تا با مراجعه به مطب‌های آن‌ها بتواند فرایند درمان خود را به صورت رایگان نزد یک متخصص پیگیری کند.زاهدی، فرمانده پایگاه بسیج کارکنان ادارات آستان قدس در بیمارستان رضوی، درباره حضور پزشکان این مرکز درمانی در طرق توضیح داد: با پیگیری حوزه بسیج ادارات و کارکنان آستان قدس و بیمارستان رضوی، گروهی جهادی که از کادر درمانی این بیمارستان تشکیل شده است، تلاش دارد هر هفته برای معاینه و درمان بیماران نیازمند به محلات حاشیه‌ای شهر برود.زاهدی ادامه داد: پزشکان عمومی حاضر در این برنامه پس از بررسی بیماران، افرادی که روند درمانی آن‌ها را باید متخصصان پیگیری کنند، شناسایی و به 100 پزشک متخصصی که با ما در شهر همکاری دارند معرفی می‌کنند. این بیماران می‌توانند با مراجعه به مطب این بیماران روند درمانی خود را رایگان پیگیری کنند.فرمانده پایگاه بسیج کارکنان ادارات آستان قدس در بیمارستان رضوی افزود: محلاتی که به حضور ما نیاز دارند می‌توانند درخواست همکاری با ما را از طریق حوزه بسیج کارکنان آستان قدس رضوی مطرح کنند و در صورت امکان ما به این محلات نیز خواهیم رفت.

 

طرحی که یک ساله شد

سابقه معاینه و درمان بیماران نیازمند در طرق به یک سال رسید. کاری که آغاز آن به همت بسیج حوزه مقاومت 2 کمیل بود و تا امروز در فرایند آن بیش از 1000بیمار نیازمند معاینه و درمان شدند. کلانتر، فرمانده حوزه مقاومت 2 کمیل، در حاشیه برنامه غربالگری بیماران درباره این طرح گفت: از سال گذشته طرحی را آغاز کردیم که در آن بیماران به صورت رایگان معاینه و درمان می‌شوند. در فرایند این طرح ما با کمک گروه‌های جهادی و خیران هزینه درمان بیماران نیازمندی که حتی به عمل جراحی نیاز داشته باشند تأمین می‌کنیم.

فرمانده حوزه 2 مقاومت کمیل درباره هدف این طرح تعریف کرد: بالا رفتن هزینه‌های درمان باعث شده بسیاری از بیماران نیازمند در طرق، قادر نباشند برای به دست آوردن سلامتی خود به پزشک مراجعه کنند. ما این کار را برای کمک به این افراد و دسترسی آسان بیماران هر بار در نقاط مختلف طرق مانند ایوان طرق، مساجد پیغمبر، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و مدارس انجام می‌دهیم.کلانتر با اشاره به مشارکت گروه‌های جهادی در این طرح افزود: هر باری که این طرح انجام شد بخش‌های مختلفی با ما همکاری کردند. در برنامه امروز نیز این عملیات با همکاری و مساعدت قرارگاه شهید برونسی، معاونت بهداشت و درمان سپاه امام رضا(ع)، بسیج جامعه پزشکی و بیمارستان رضوی انجام شد که بابت این همکاری از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر