کد خبر: ۱۶۶
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

داستان زباله‌گردها زیر پوست شهر

اینجا یکی از فرعی‌های خیابان ایثارگران است. 2کوچه بالاتر پیرمردی ژولیده کیسه بزرگی در دست دارد و زباله‌ها را زیرورو می‌کند. او آرام و بی‌توجه به اطرافش میان پلاستیک‌های زباله چراغ‌قوه می‌اندازد.

ته‌مانده غذا تا وسط کوچه ریخته است. پوست پرتغال، چای کیسه‌ای، مقداری استخوان مرغ و... محتویات پلاستیک زباله‌ای است که پاره شده و بوی بدی به راه انداخته است. خودرویی زوزه‌کشان از روی این زباله‌ها عبور می‌کند.

مقداری از زباله‌ها زیر چرخ‌های خودرو می‌ماند و بیشتر در کوچه پخش می‌شود. اینجا یکی از فرعی‌های خیابان ایثارگران است. 2کوچه بالاتر پیرمردی ژولیده کیسه بزرگی در دست دارد و زباله‌ها را زیرورو می‌کند. او آرام و بی‌توجه به اطرافش میان پلاستیک‌های زباله چراغ‌قوه می‌اندازد و درحال جست‌وجوی محتویات آن است.

ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای را جدا می‌کند و بقیه زباله را کناری رها می‌کند. این صحنه در بسیاری از محلات منطقه ما دیده می‌شود اما در این گزارش مردم اهالی ایثارگران و شفا از حضور زباله‌گردها و مشکلاتش می‌گویند.

 

اگر خودمان بازیافت کنیم

فاطمه دانا زنی 50ساله است که در محله ایثارگران زندگی می‌کند. او معتقد است دراین‌باره خودمان مقصریم، زیرا اگر بازیافت اولیه را خودمان انجام دهیم و شیشه و پلاستیک و... را از زباله‌ها جدا کنیم، زباله‌گردها انگیزه‌ای برای زیروروکردن محتویات پلاستیک‌های زباله ندارند.

او ادامه می‌دهد: این افراد سر پلاستیک‌ها را برای گربه‌ها باز می‌گذارند. آن‌وقت است که ریخت‌وپاش زباله به وسط کوچه هم می‌رسد.

 

لعنت به زباله‌ای که بی‌موقع رها شود

طوبی حیدریان یکی از اهالی محله شفاست. او بر این باور است که اگر زباله‌ها را هر ساعتی که دلمان می‌خواهد از منزل بیرون بیاوریم، باید منتظر ریخت‌وپاش محتویات آن هم باشیم.
حیدریان می‌گوید: وقتی سروقت و قبل از جمع‌آوری، زباله‌ها را از منزل بیرون بیاوریم، زباله‌گردها فرصتی برای زیروروکردن زباله‌ها پیدا نمی‌کنند. ولی خودتان شاهدید وسط روز است و مردم زباله‌هایشان را بیرون گذاشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود زباله‌گردها برای حضور در کوچه‌ها انگیزه داشته باشند.

 

جمع‌آوری ۱۴۴۰ کوله‌پشتی از زباله‌گرد‌ها

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ مشهد دراین‌باره گفت: از فعالیت بازیافت‌کنندگان غیرمجاز در محلات با هدف پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار به‌ویژه کرونا جلوگیری می‌شود.
محسن قره‌خانی با بیان این مطلب گفت: زباله‌گرد‌ها با پاره‌کردن پلاستیک زباله باعث انتشار آلودگی می‌شوند. علاوه بر این موجب نازیبایی منظر شهری می‌شوند.

این مقام مسئول درآمد حاصل از ارجاع بازیافت‌کنندگان غیرمجاز به سازمان مپ را ۱۸۰ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۱۸ ریال ذکر کرد و گفت: این رقم در بهمن‌ماه امسال محقق شده است.
او به جمع‌آوری ۳ چرخ و موتور ضایعاتی اشاره کرد و افزود: متخلفان با استفاده از این تجهیزات پسماند محلات را جمع‌آوری می‌کنند. ماه گذشته ۱۹ متخلف دراین‌زمینه به سازمان مپ معرفی شدند.

قره‌خانی درباره اعمال قانون خودرو‌های تفکیک‌کننده غیرمجاز نیز گفت: گاه متخلفان برای بازیافت غیرمجاز از خودرو استفاه می‌کنند. دراین‌زمینه در ماه گذشته ۲۰ خودرو تفکیک غیرمجاز اعمال قانون شدند.
معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ مشهد افزود: علاوه بر این ۲۳ گاری و فرغون ضایعاتی نیز از منطقه جمع‌آوری شد. او تأکید کرد: در بهمن‌ماه ۱۴۴۰ کوله‌پشتی از زباله‌گرد‌ها جمع‌آوری شد تا با این اقدام از آلودگی محیطی جلوگیری شود.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
0
0
دارن کار تفکیک زباله رو انجام میدن خدا خیرشون بده یک درآمد ناچیزی هم دارن در کنارش. بجای اینکار کنار این سطل های زباله یک سطل بزارین برای زباله خشک ها که مردم زباله ها رو توی اون بریزن و این بنده های خدا اونا رو بردارن یا براشون فرهنگ سازی کنید که پلاستیک ها رو پاره پوره نکنن.