کد خبر: ۱۷۰
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

چراغ این مسجد کی روشن می‌شود؟

تکمیل مسجد حمزه سیدالشهدا 5 سال است آرزوی بزرگ اهالی محله حجاب است تا دست‌کم چراغ طبقه اول مسجدشان هر چه زودتر روشن شود.

 کافی است از ابتدا تا انتهای بولوار شاهد، امامیه، حجاب و اندیشه را دور بزنید تا متوجه تعداد کم مساجد در این محدوده‌ها بشوید. نیاز فرهنگی و اجتماعی شهروندان این بولوارها را تنها دو سه مسجد پوشش می‌دهند. در این شرایط آرزوی اهالی و مسجدی‌های محله حجاب، تکمیل هرچه زودتر مسجد حمزه‌سیدالشهدا واقع در خیابان حجاب 64.4 است.

این روزها خواسته بزرگ آن‌ها این است که دستکم چراغ طبقه اول مسجدشان هر چه زودتر روشن شود؛ آرزویی که می‌گویند با داشتن پول و حمایت لازم، 6 ماهه محقق می‌شود.

 

قصه‌‌ای که هنوز ادامه دارد

ساخت این مسجد قصه‌ای دور و دراز دارد. طبق گفته اهالی زمین مسجد که تا پیش از ساخت، به عنوان پارکینگ مجتمع‌های مسکونی اطراف استفاده می‌شد متعلق به اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بود. شهرداری این زمین را به اهالی برای ساخت مسجد معرفی کرد. کار آغاز شد؛ اما در جریان گودبرداری، راه و شهرسازی معترض شد و حل اختلاف به دادگاه کشیده شد.

با استشهادنامه‌ای که به امضای اهالی رسید، شهرداری به میدان آمد و با راه و شهرسازی به تفاهم رسید. طی تفاهم‌نامه‌ای که به این ترتیب نوشته شد زمین ذکر شده به مساحت 600 مترمربع برای ساخت مسجد هبه ‌شد و به نام اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی سند ‌خورد. پس از آن قرار بر این شد که این مسجد ساخته شود.

آذر 95 یک شرکت ساخت‌وساز ساختمانی بنام که پروژه‌های بزرگی در اطراف حرم در دست ساخت داشته است، پای کار آمد. این شرکت وعده داد هزینه‌های ساخت مسجد را از محل تخفیفات مالیاتی‌اش تأمین کند و سر یک‌سال مسجد را تمام شده تحویل ‌دهد؛ البته طبق هبه‌نامه، شهرداری هم باید 200 میلیون تومان به موازات پیشرفت کار در 3 مرحله خاک‌برداری، سفت‌کاری و ظریف‌کاری پرداخت می‌کرد. اما طولی نکشید که شرکت سازنده در مرحله فندانسیون، زیر تعهدش زد و به این ترتیب پروژه ساخت مسجد به مدت یک سال رها ‌شد.

 

اقامه اولین نماز جماعت

محمدرضا نوری که اکنون جزو اعضای هیئت امنای مسجد حمزه سیدالشهداست، می‌گوید: همان سال‌ها رو‌به‌روی مسجد ساکن شدیم و وقتی در جریان اوضاع و احوال و نیاز مبرم اهالی به فضایی برای اقامه نماز جماعت و گردهمایی‌ در مناسبت‌های مختلف قرار گرفتیم، برای ادامه کار دست به کار شدیم. ابتدا سوله‌ای که پیش از این به عنوان انبار تجهیزات و مصالح در فضای زمین مسجد بنا شده بود، تکمیل و دیوارکشی کردیم. اوایل سال 97 بود که چراغ آنجا روشن شد تا اولین نماز جماعت اهالی در فضایی به مساحت نزدیک به 200 مترمربع اقامه شود.

آن‌طور که اهالی روایت می‌کنند برکت برگزاری نماز در این سوله که دور تا دورش با برزنت محصور شده بود، آن‌قدر زیاد بود که هر روز با دست‌های گرم و قلب‌های مهربان خیران مجهزتر از روز قبل می‌شد. ابتدا دیوارهایش گچ‌کاری شد. بعد در و پنجره‌هایش نصب شدند. یکی کولر داد و دیگری آب‎سردکن و به این ترتیب مسجد رو به راه شد و برنامه‌ریزی‌ها به سمت تکمیل مسجد پیش رفت.

هم‌زمان با روزهای پایانی سال 97 و آغاز سال 98، با اصلاح فندانسیون و اعمال برخی تغییرات در نقشه، ستون‌های اصلی مسجد برپا و نیمی از اعتباری که قرار بود شهرداری در جریان ساخت‌وساز بپردازد، در این مرحله تسویه شد.

 

توقف ساخت مسجد

با آمدن کرونا، پیگیری امور مربوط به فرایند ساخت مسجد تا حدی متوقف ‌شد؛ اما مدتی بعد و با بروبیاهای زیاد، بار دیگر کلید خورد. چنان‌که 150 مترمربع دیگر به مساحت فندانسیون اضافه و پل‌های مسجد نیز در همین یکی دو ماه اخیر تکمیل شد. ساخت این مسجد اکنون در مرحله بتن‌ریزی و زدن سقف طبقه اول قرار دارد.
بر اساس گزارشی که اهالی محله حجاب می‌دهند و نوری نیز آن را تأیید می‌کند، هزینه‌های این پروژه تا این مرحله نزدیک به یک میلیارد تومان شده است. غیر از 100 میلیون تومانی که شهرداری بنا به پیشرفت کار پرداخت کرده، بقیه را علاقه‌مندان و خیران محلی تقبل کرده‌اند. با وجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های متعدد با بسیاری از سازمان‌ها و اداره‌های دولتی و غیردولتی متولی امور فرهنگی حتی ریالی کمک مالی برای به سرانجام رساندن مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) انجام نشده است.
با این حال در تمام این سال‌ها، مراسم‌های مختلفی از تولد و شهادت ائمه گرفته تا جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی با قوت بسیار در سوله کنار مسجد برگزار شده است. تا پیش از کرونا، هفته‌ای دو بار برنامه زیارت حرم مطهر رضوی و یک بار زیارت اهل قبور در بهشت رضا از سوی این مسجد اجرایی می‌شد که به‌دلیل رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی تا اطلاع بعدی متوقف شده است.

نوری می‌گوید: جالب است در بیشتر محله‌هایی که آپارتمان‌نشینی رو به گسترش است، کمتر پیش می‌آید همسایه‌ها از حال و روز هم باخبر باشند؛ اما در محله حجاب با وجود اینکه متراکم‌ترین بافت جمعیتی را در کل قاسم‌آباد دارد چنین شرایطی وجود ندارد. چون مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) این همدلی را به‌خوبی در میان اهالی ایجاد کرده و اتفاقات شیرینی را رقم زده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر