کد خبر: ۱۷۳
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نقال کوچک کتاب‌خوان

ماهان قربانزاده، نوجوان یازده‌ساله محله پنج‌تن برای خودش کتابخانه‌ای 200جلدی فراهم کرده که هر کتابش را چندین‌بار خوانده است.ماهان از زمانی که هنوز پا به مدرسه نگذاشته بود، به‌جای اسباب‌بازی، کتاب می‌خرید و از میان کتاب‌ها بیش از همه عاشق نقش رستم و جنگ‌آوری‌هایش بود. برای همین است که حالا انتخاب اولش برای سرگرمی شاهنامه‌خوانی و نقالی است.

دوران کودکی و نوجوانی معمولا با بازی و سرگرمی سپری می‌شود، اما این سرگرمی بسته به محیط خانوادگی برای هر کودکی به طریقی فراهم می‌شود. ماهان قربانزاده، نوجوان یازده‌ساله محله پنج‌تن دست روی کتاب‌ و کتاب‌خوانی گذاشته که معمولا از تفریحات کم‌‌طرف‌دار میان کودکان است. ماهان این روزها برای خودش کتابخانه‌ای 200جلدی فراهم کرده که هر کتابش را چندین‌بار خوانده است.ماهان از زمانی که هنوز پا به مدرسه نگذاشته بود، به‌جای اسباب‌بازی، کتاب می‌خرید و از میان کتاب‌ها بیش از همه عاشق نقش رستم و جنگ‌آوری‌هایش بود. برای همین است که حالا انتخاب اولش برای سرگرمی شاهنامه‌خوانی و نقالی است.

 

نوجوانی و شاهنامه‌خوانی

اکنون ماهان شاهنامه‌خوان قهاری است که نقالی‌های هفت‌خانش حرف ندارد و کمتر شباهتی با پسرهای یازده‌ساله این زمانه دارد. خوش‌صحبت است و استوار و حماسی حرف می‌زند: «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد/ به هستی یزدان نیوشاترم/ همیشه سوی داد کوشاترم».

صحبت‌هایش را با همین شعر از شاهنامه شروع می‌کند و می‌گوید: «از بچگی به کتاب علاقه زیادی داشتم. حتی وقت‌هایی که بیرون می‌رفتیم، به مادرم می‌گفتم به‌جای اسباب‌بازی و خوراکی برای من کتاب بخر. هنوز مدرسه نمی‌رفتم و خواندن بلد نبودم، اما همه کتاب‌هایی را که انتخاب می‌کردم، مادر و پدرم برایم می‌خواندند. بعد از مدرسه‌رفتن هم خودم همه آن‌ها را دوباره خواندم. از هشت‌سالگی تصمیم گرفتم وقتم را با شاهنامه بگذرانم. از قبل به‌وسیله تلویزیون و کتاب با قصه‌های آن آشنا شده‌بودم. چند بیت حفظ کردم و در خانه برای پدر و مادرم حماسی‌وار خواندم. خوششان آمد و برایم ویدئوهای کمک‌آموزشی نقالی شاهنامه را گرفتند. از همان‌جا آموزش‌ها را ادامه دادم. حالا هم چون کرونا هست، از طریق شبکه شاد در کانال شاهنامه‌خوانی عضو هستم و استادم آقای شهریار در فضای مجازی فوت‌وفن آن را یادمان می‌دهد.»

 

لذت رقابت در میدان شاهنامه‌خوانی

عشق به کار نقالی باعث شد که ماهان در مدرسه برای هم‌کلاسی‌هایش هم الگو باشد: «پیش از این که کلاس‌ها حضوری بود، وقتی درس تمام می‌شد، از معلم خواهش می‌کردم که اجازه بدهد برای هم‌کلاسی‌هایم شاهنامه بخوانم و هفت‌خان را نقالی کنم. معلمم خیلی استقبال می‌کرد و بعدها خودش می‌گفت ماهان برایمان شاهنامه بخوان. این‌طور شد که مدیر مدرسه تصمیم‌گرفت برای بچه‌ها مسابقه‌ای با موضوع شاهنامه‌خوانی بگذارد و من از همین طریق به مسابقات جشنواره جابر‌بن‌حیان راه یافتم و مقام دوم را کسب کردم. البته به جز این، 2مقام دیگر شاهنامه‌خوانی در سطح استان دارم که یکی از آن‌ها مجازی برگزارشد.» شیوه ماهان در نقالی روایتگری است یعنی معنی شاهنامه را روایت می‌کند ضمن اینکه چیز دیگری به آن اضافه نمی‌کند. البته ماهان همچون پدرش، رضا قربانزاده، شاعر آیینی و نویسنده کتاب «نور غریب مهتاب»، شعر هم می‌گوید و دکلمه می‌نویسد. ماهان اکنون در پایه پنجم دبستان درس می‌خواند و می‌خواهد در آینده رشته هنر را ادامه دهد و هنرمند شود.

 

ارسال نظر