کد خبر: ۱۸۱
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نخستین دکل 5G مشهد در منطقه ثامن نصب شد

هفته گذشته اولین دکل اینترنت 5G در منطقه ثامن رونمایی شد و به بهره‌برداری رسید. این دکل به گفته رئیس شورای شهر مشهد، گام توسعه‌ای برای زیرساخت‌های شهر هوشمند است و شهرداری به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کند.

 اولین دکل اینترنت 5G در منطقه ثامن رونمایی شد.به گفته رئیس شورای شهر مشهد، این دکل گام توسعه‌ای برای زیرساخت‌های شهر هوشمند است و شهرداری به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کند.
این دکل که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و مدیران شهری رونمایی شد، یکی از اقدامات موفقیت‌آمیز شهرداری مشهد در حوزه ICT در کل کشور محسوب می‌شود. از اظهارنظرهای مثبت و از این اقدامات خوب شهرداری که بگذریم، موضوعی که ذهن بسیاری از مجاوران این دکل را به خود مشغول کرده، تأثیر منفی امواج این دکل به گیرنده‌هایی همچون موبایل و غیره است. موضوعی که ما با مدیر روابط‌عمومی سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد درباره آن گفت‌وگو کردیم.


پوشش‌دهی تا شعاع 400متر

روح‌ا... مهدی‌پناه با بیان اینکه دکل 5G اولین دکل اینترنت نسل پنجم در کشور محسوب می‌شود، گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با همراه اول به امضا رساندیم که اولین ثمره آن اینترنت 5G در مشهد بود و امیدداریم ظرف چندماه آینده مردم این تغییرات را احساس کنند.
وی افزود: وضعیت فعلی همراه اول در منطقه ثامن با توجه به اینکه هرسال حجم زیادی زائر و مسافر در این منطقه سکونت می‌کنند، به لحاظ زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب نیست.
مهدی‌پناه ادامه داد: بر همین اساس این دکل به‌صورت آزمایشی در مشهد نصب شد تا هم به بهبود اوضاع کمک کند و هم زمینه‌ای برای پشتیبانی هرچه بهتر و بیشتر همراه اول فراهم شود.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه مسافران مشهد اولین خواسته‌شان بهبود خدمات همراه اول است، در این مدتی که دکل نصب شده است، فقط 120نفر توانسته‌اند زیر پوشش این دکل قرار بگیرند. زیرا تعداد گوشی‌هایی که این اینترنت را می‌توانند دریافت کنند، بسیار کم است.
مدیر روابط‌عمومی سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد افزود: این دکل تا شعاع 300 تا 400 متری را پوشش می‌دهد؛ ضمن اینکه این دکل هنوز به بهره‌برداری عملیاتی نرسیده و به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری شده است.
وی ادامه داد: دومین گام بعد از عملیاتی‌شدن این سیستم، تقویت شبکه زیر پوشش این دکل است. به همین منظور باید هر 200متر یک تقویت‌کننده نصب شود تا شعاع پوشش‌دهی آن افزایش پیدا کند.


سرعت 10برابری اینترنت نسبت به 4G   

مهدی‌پناه از سرعت 10برابری این شبکه اینترنتی نسبت به دیگر شبکه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به آزمایش‌هایی که انجام شده است، سرعت اینترنت G5، 500مگابیت در ثانیه است. یعنی سرعت اینترنت این سرویس 10برابر4G و 4.5G است.
وی ادامه داد: البته طبق آزمایش‌هایی که در همه کشورهای دنیا صورت گرفته، بیان شده است که سرعت اینترنت این سرویس تا 20برابر بیشتر از شبکه‌های قبلی خواهد بود که باید ما هم به این عدد دست پیدا کنیم.


امواج و تشعشعات این دکل 10درصد از سطح استاندارد پایین‌تر است

مدیر روابط‌عمومی سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مشهد درباره اینکه این دکل تا چه حد برای مجاورانش مضر است، تصریح کرد: تشعشات این دکل برای ما که متولی آن هستیم، توجیه شده است؛ ضمن اینکه امواج ارسالی هر دکلی به گیرنده‌های گوشی‌ای می‌رسد که در کنار گوش یا بدن ما قرار دارد و خواه‌ناخواه این امواج تأثیرات خود را دارند، اما به‌هرروی مجموعه‌های متولی در بدو ورود این شبکه پایش‌هایی طبق استانداردهای علمی انجام داده‌اند و در نتایج به‌دست‌آمده، همه دکل‌های مخابراتی و اینترنتی بالاتر از حد استاندارد هستند و به لحاظ سلامتی تأثیر منفی و مخربی بر مجاوران نخواهد داشت.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
2
1
دکل ۵ جی سرطانزاست. جمعش کنید. نمی خواد از خارجی ها تقلید کنید.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
بیش از ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را در مورد تبعات انسانی و زیست محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) اعلام کردند.

سازمان جهانی دانشمندان محقق در زمینه آثار سوء امواج الکترومغناطیسی در بیانیه‌ خود تاکید کرده‌اند که نتایج برخی تحقیقات علمی نشان داده که این امواج خطر ابتلا به سرطان، اختلالات عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری را افزایش و با کاهش قدرت حافظه، سطح یادگیری انسان را کاهش می‌دهد؛ همچنین شواهد در حال افزایشی نیز در مورد تبعات امواج الکترومغناطیسی بر زیست طبیعی گیاهان و حیوانات وجود دارد.

در این بیانیه با استناد به نتایج اولیه تحقیقات برنامه ملی سم شناسی آمریکا (NTP)، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تصریح شده که افزون بر آسیب‌های فیزیکی مورد اشاره، قرار گرفتن در مناطق تحت پوشش امواج الکترومغناطیسی موجب بروز مشکلات روانی از جمله افسردگی می‌شود.

دانشمندان امضاء کننده این بیانیه از اتحادیه اروپا خواسته‌اند ضمن موافقت با انجام یک تحقیق جامع و مستقل در مورد آثار امواج الکترومغناطیسی بر انسان و محیط‌ زیست فعلا توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) را متوقف کنند.

آنها همچنین از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا قوانین لازم را برای جلوگیری از قرار گرفتن شهروندان به ویژه نوزادان، کودکان و زنان باردار در معرض امواج بالاتر از حد استاندارد، تدوین، تصویب و اجرایی کند. در همین حال امضاء کنندگان این بیانیه خواستار اطلاع رسانی اتحادیه اروپا در مورد تبعات قرار گرفتن شهروندان در معرض امواج مستمر و شدید الکترومغناطیسی شدند.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
2
0
خیلی خبر خوشی نیست که اینجور با آب و تاب بیان میکنیدش
دکلهای فایوجی نباید نصب بشن شمام بزارید ما جمشون میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
0
0
گفتن ما هم باید به اون سرعت 20 برابری دست پیدا کنیم ! خب اول از همه کاری نداره پهنای باند بیشتری باید خریداری کرد واسه کل کشور که شدنی باشه و دیگه اینکه اگر قابلیت 10000 برابری هم داشته باشه باز سرعتش رو از یک مقدار نمیذارن بیشتر باشه این بده !