کد خبر: ۱۹۲
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ارادت به اضافه جشن!

هیئتی‌های محبان حضرت علی(ع) 35 سال است ارادتشان را در روز میلاد حضرت، میان اهالی محله تقسیم می‌کنند. به سراغ بزرگ‌ترهای مسجد و هیئت می‌رویم تا راز این محبت 35 ساله را برای ما باز کنند.

 مسجدشان به نام حضرت علی (ع) مهر شده و هیئتشان هم به همین نام متبرک است. ارادتشان به حضرت تمامی ندارد و هرجایی که بتوانند نامی از حضرت بلند کنند از آن دریغ ندارند. هیئتی‌های محبان حضرت علی(ع) 35 سال است ارادتشان را در روز میلاد حضرت میان اهالی محله تقسیم می‌کنند. به سراغ بزرگ‌ترهای مسجد و هیئت می‌رویم تا راز این محبت 35 ساله را برای ما باز کنند.
مسجد امام علی(ع) زمینه‌ساز دیدن نام مبارک امیرالمومنین(ع) در میان بولوار کوشش و جمهوری اسلامی شده است. این مرکز مذهبی که به همت خیران بنا شد تا محل عبادت کسبه و اهالی محله کوشش باشد، امروز هزاران نفر در شهر از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

محمد صداقت، یکی از فعالان مسجد امام علی(ع) و عضو هیئت امنای هیئت مذهبی محبان امیرالمومنین(ع)، درباره این مرکز مذهبی می‌گوید: سال 56 شخصی به نام مرحوم برج علی، زمینی برای ساخت مسجد وقف کرد. پس از آن کار ساخت بنای آن با مشارکت اهالی و کسبه به ویژه مرحوم بیرجندی، ربانی، قاسمیان، غنی، چمنی، موسوی و ... آغاز شد؛ البته بنای مسجد در ابتدا برای جمعیت کفایت نمی‌کرد. برای حل این مشکل خیرانی همچون مرحوم عباسی و معماریان زمین مجاور مسجد را خریداری کردند و بنای مسجد گسترش پیدا کرد تا امروز که دارای فضای مناسبی برای برگزاری مراسم مذهبی است. همچنین یک آشپزخانه مجهز، سالن ورزشی و پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران در آن ساخته شده است.

صداقت ادامه می‌دهد: ما در مسجد برنامه‌های زیادی را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها جذب نوجوانان و جوانان به مسجد است. ما طرح‌های زیادی مانند برگزاری مسابقات و اهدای جوایز به جوانانی که برای اولین بار به مسجد می‌آیند داریم.

 

تشکیل هیئت مذهبی

16 سال پس از احداث مسجد، هیئتی به نام محبان امیرالمومنین(ع) در آن شکل می‌گیرد. تشکل مذهبی که 10 نفر عضو هیئت امنای آن هستند. افرادی که نقش پر رنگی در امور مسجد ایفا می‌کنند. در ساختار هیئت 160 نفر دیگر نیز عضو هستند که بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند. عضو هیئت امنای هیئت محبان امیرالمومنین(ع) درباره شکل‌گیری این تشکل مذهبی توضیح می‌دهد: سال 72 مرحوم محمد رضا راسخی‌نژاد که از فعالان مسجد بود، پیشنهاد تشکیل یک هیئت مذهبی برای برگزاری مراسم مذهبی مطرح کرد. این طرح با استقبال همراه شد و هیئت کار خود را با برگزاری مراسم پرشور جشن ولادت امام علی(ع) آغاز کرد.

در سال‌های پس از آن نیز اعضای هیئت هر کدام با اختصاص مبالغی در برگزاری باشکوه جشن مشارکت کردند. جشن‌های بسیار بزرگی هرسال برگزار می‌شد که در آن‌ها از برخی نماد‌ها رونمایی می‌کردیم و به قید قرعه جوایزی مانند کمک هزینه سفر زیارتی حج، عتبات عالیات و سکه تمام بهار آزادی بین شرکت‌کننده‌ها توزیع می‌کردیم.

 

لطف خدا به مسجد امام علی(ع)

سال‌ها حضور در مسجد و برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی خاطرات زیادی برای صداقت به ارمغان داشته است. خاطراتی که مانند یک معجزه می‌مانند. صداقت درباره خاطراتی که از این مسجد دارد می‌گوید: افرادی که در این مسجد خدمت می‌کنند همگی با اخلاص هستند و بدون چشمداشت ساعت‌ها تلاش می‌کنند؛ البته خداوند نیز مزد این افراد را به بهترین شکل می‌دهد. برای نمونه می‌توانم بگویم که ما هرگز در هیچ برنامه‌ای مشکل مالی نداشتیم. هر بار صحبت از نگرانی برای تأمین مالی شده، همان لحظه یک خیر آمده و به ما کمک کرده است. یا به لطف خدا افرادی که در مراسم خدمت می‌کنند خود امیرالمومنین(ع) آن‌ها را حفظ می‌کند. چندین بار اتفاق‌ها و حوادثی رقم خورده است که می‌توانست جان چند نفر را بگیرد؛ اما هرگز کسی آسیب ندید.صداقت در پایان با اشاره به برنامه‌های مذهبی هیئت می‌افزاید: هیئت ما در طول سال برنامه‌های زیادی دارد که شامل برگزاری مراسم در ایام محرم و صفر به مدت 60 روز است. همچنین در ماه مبارک رمضان هر روز منبر داریم و در ایام ولادت و شهادت ائمه در 2 شب مراسم برگزار می‌کنیم. صبح جمعه دعای ندبه، شب‌های جمعه دعای کمیل، شب‌های چهارشنبه دعای توسل و برنامه‌های دیگری مانند تدبر در قرآن روز شنبه داریم. آخرین برنامه نیز محفل انس با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.

 

از برگزاری مراسم مذهبی تا دستگیری از نیازمندان

سید محمد بهنام، مسئول مالی هیئت محبان امیرالمومنین، است که سال‌ها با حضور در مسجد تلاش می‌کند چراغ مجالس مذهبی را پرنورتر از قبل روشن نگاه دارد. بهنام از سال 73 به این محله آمد و فعالیت خود را در مسجد و هیئتی آغاز می‌کند که برادرش سال‌ها قبل در آن حضور پررنگ داشت. بهنام با اشاره به برنامه‌هایی که این روزها آن‌ها را دنبال می‌کند می‌گوید: هیئت محبان امیرالمومنین(ع) این روزها در 4 بخش فعالیت می‌کند. بخشی از اقدامات ما از همان ابتدای شکل‌گیری هیئت بود؛ مانند کمک به نیازمندان و توزیع 90 بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمندی که هر ماه به مسجد می‌آیند. در این سبدهای معیشتی ما اقلام خوراکی مانند برنج، روغن، گوشت و ... قرار می‌دهیم. یکی دیگر از برنامه‌های ثابت ما مختص به برگزاری مراسم‌های مذهبی مانند جشن ولادت امام علی(ع) در 2 شب است. هزینه این مراسم را ابتدا اعضا تأمین می‌کردند، اما ما برگزاری مراسم را مردمی کردیم. مراسم امسال ما که بیست و هفتمین برنامه ما بود نیز بسیار باشکوه برگزار شد. 2 شب در مسجد برنامه داشتیم و همچنین جشن خیابانی را با حضور یک دستگاه تریلی برگزار کردیم.

بهنام با اشاره به شیوع ویروس کرونا ادامه می‌دهد: فعالیت‌های هیئت از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا افزایش یافت. ما یک قرارگاه جهادی ایجاد کردیم که اولین کار آن ضدعفونی معابر، ایستگاه‌های اتوبوس، خودروها و ... بود. از ماه محرم نیز به توزیع غذای گرم بین نیازمندان در قالب طرح اطعام رضوی پرداختیم. ماهانه 1200 پرس غذای گرم به همت خیران در آشپزخانه مسجد به وسیله اعضای هیئت پخت می‌شود و در ادامه از سوی نماینده‌های ما در محلات پیرامونی شهر مانند سیدی، ساختمان، بولوار طبرسی دوم، جاده قدیم و ... بین نیازمندان توزیع می‌شود.

ارسال نظر