کد خبر: ۲۰۳
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تر و خشک را باهم دور نریزیم

روزانه بیش از 75تن زباله از محلات منطقه 12 شهرداری مشهد جمع‌آوری می‌شود. این در حالی است که از ابتدای سال98، بیش از یکصد جایگاه موقت تفکیک و مخزن زباله در محلات منطقه تعبیه و جانمایی شده است. همچنین یک ایستگاه مبادله پسماند خشک در محله جاهدشهر، جنب بوستان نیایش راه‌اندازی شده که شهروندان می‌توانند زباله‌های بازیافتی خود را برای عرضه به این ایستگاه ارائه کنند.

 رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه 12، از جمع‌آوری روزانه 75تن زباله از محلات خبر داد. حمید مهدوی‌نیا با اعلام این آمار، گفت: زباله‌های شهری، نه فقط باعث بیماری، بوی تعفن، زشتی سیما و منظر شهری و آلودگی محیط زیستی می‌شود، بلکه با آلوده‌کردن خاک و آب و هوا، خسارت های زیادی را به بار می‌آورد. او با اشاره به اینکه به طور میانگین هرهفته بیش از 500تن زباله از محلات منطقه جمع‌آوری می‌شود، گفت: ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان درباره مدیریت پسماندها، موجب کاهش تولید زباله در مبدأ، تغییر الگوی مصرف و تفکیک پسماندهای خشک و تر خواهد شد.

 

فواید تفکیک زباله

مهدوی‌نیا به موضوع مهم و اساسی «طرح تفکیک زباله از مبدأ» در فرهنگ شهروندی مدرن اشاره کرد و گفت: دفع و بازیافت زباله، یکی از معضلات جهان امروز، به‌ویژه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است. با اینکه 80درصد زباله‌های تولیدشده توسط شهروندان مثل پسماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند؛ اما مدت زمان مورد نیاز برای تجزیه زباله‌های انسانی در طبیعت بسته به نوع زباله می‌تواند بیش از هزار سال طول بکشد. برخی از آن‌ها مانند شیشه(4هزار سال)، پلاستیک (تا100هزار سال) و قوطی آلومینیومی(80 تا 100سال) زمان نیاز دارند تا تجزیه شوند. بعضی دیگر هم مانند آلومینیوم‌های اسقاطی صدها سال طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند و یا اصلا تجزیه‌پذیر نیستند.

یکی از مسائلی که بسیاری از کشورهای جهان جزو برنامه‌های دفع زباله‌های شهری خود قرار داده‌اند، مقوله «تفکیک زباله از مبدأ» است. این کار علاوه‌بر رعایت اصول بهداشتی و کاهش آلودگی‌های ناشی از تفکیک‌نشدن و رهاسازی زباله، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شهری، تبدیل زباله‌های بازیافتی به مواد مصرفی، سلامت کالاهای تولیدشده از مواد بازیافتی و حذف بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و سامان‌دهی زباله خواهد شد.

 

جمع‌آوری مکانیزه پسماند

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ادامه داد: مکانیزاسیون جمع‌آوری پسماند با هدف تسهیل در امر جمع‌آوری و جلوگیری از پراکنش زباله در زمان حمل، جمع ‌آوری شیرابه حاصل از تراکم زباله و تخلیه‌نکردن آن در معابر و برطرف‌کردن نگرانی‌های بهداشتی شهروندان به‌ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا به‌طور شبانه در منطقه انجام می‌شود.

مهدوی‌نیا با بیان اینکه جمع‌آوری زباله به‌وسیله 10دستگاه خودرو مکانیزه حمل پسماند، از تعداد 500دستگاه مخزن هزار و ۱۰۰ لیتری گالوانیزه زباله واقع در محلات منطقه به انجام می‌رسد، تصریح کرد: امسال به‌منظور بهینه‌سازی تجهیزات جمع‌آوری زباله به‌طور مکانیزه، طرح بهسازی و ترمیم مخازن زباله در منطقه به انجام رسید. براین اساس در برخی محلات و خیابان‌های منطقه، مخازن جمع‌آوری زباله دچار مشکلاتی مانند سرقت چرخ، آتش‌سوزی یا تخریب و فرسودگی شده‌ بودند که برای رفع آن‌ها، نوسازی و ترمیم مخازن زباله انجام شد.

 

ایستگاه مبادله پسماند در جاهدشهر

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال98، بیش از صد جایگاه موقت تفکیک و مخزن زباله در محلات منطقه تعبیه و جانمایی شده است، افزود: همچنین یک ایستگاه مبادله پسماند خشک در محله جاهدشهر، جنب بوستان نیایش راه‌اندازی شده که شهروندان می‌توانند زباله‌های بازیافتی خود را برای عرضه به این ایستگاه ارائه کنند.

او گفت: افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها، تغییر الگوی مصرف جوامع و ازدیاد سرسام‌آور مواد زاید جامد و همچنین نبود روش‌های علمی و مدیریتی مؤثر در امر تولید، جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری، این موضوع را به عنوان یکی از معضلات اساسی مناطق شهری مشهد درآورده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر