کد خبر: ۲۲۲
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

«چهار کوچه»، قلب تپنده بحرآباد

امام هادی 3 معروف به چهارکوچه قلب «بحرآباد» یا همان «بهرآباد» یا به بیان بهتر «بهارآباد» است. از چهار سمت آن کوچه‌هایی منشعب می‌شد و به همین دلیل به آن «چهار کوچه» می‌گفتند. در قدیم اینجا مظهر قنات بحرآباد و محل ارتباطات اجتماعی مردم به‌ویژه زنانی بوده است که هر روز برای برداشت آب و شست‌وشو می‌آمدند. «چهار کوچه»همچنین محل تولد اتفاقات انقلاب و نیز اتفاقات مهم تاریخی در منطقه بحرآباد بوده است.

امام هادی 3 معروف به چهارکوچه قلب «بحرآباد» یا همان «بهرآباد» یا به بیان بهتر «بهارآباد» است. از چهار سمت آن کوچه‌هایی منشعب می‌شد و به همین دلیل به آن «چهار کوچه» می‌گفتند. در قدیم اینجا مظهر قنات بحرآباد و محل ارتباطات اجتماعی مردم به‌ویژه زنانی بوده است که هر روز برای برداشت آب و شست‌وشو می‌آمدند. «چهار کوچه»همچنین محل تولد اتفاقات انقلاب و نیز اتفاقات مهم تاریخی در منطقه بحرآباد بوده است. تمام قرارهای انقلابی به رهبری شهید غلامحسین گذری از اینجا و از مسجد صاحب‌الزمان(عج) شروع می‌شد. از همین جا بود که همه مردان و انقلابی جمع می‌شدند و به اتفاق به مرکز شهر برای تظاهرات می‌رفتند.

 

مسجد صاحب الزمان (عج) قدیمی‌ترین مسجد محله و اولین پاتوق انقلابی‌های بحرآباد، در شب‌های میلاد امام زمان(عج) با فرش‌های دستباف اهدایی اهالی تزیین می‌شد.

 

زینبیه ملک شخصی «مادر رسول» بود که اوایل جنگ آن را برای ساخت زینبیه وقف کرد. اینجا پاتوق بانوان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به رزمندگان بود.

 

حسین فتاحی 81ساله بیش از 50سال است در این محله خواروبار فروشی دارد و روزهای انقلاب را در این کوچه به‌خوبی به یاد دارد.

 

هنوز هم می‌توان نشانه‌هایی از بافت قدیم را لابه‌لای ساخت و سازهای غیرمجاز این کوچه پیدا کرد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
خدا پدر و مادرت رو بیامرزه
مرسی که بحراباد رو معرفی کردی و تاریخچه رو در آوردی دست مریزاد