کد خبر: ۲۲۴
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نیاز دانش‌آموزان خاص به مدارس خاص

19مدرسه در استان ویژه هفت‌گروه دانش‌آموزان شامل کم‌توان ذهنی (بیشترین آمار را دارند)، دانش‌آموزان نابینا، دانش‌آموزان ناشنوا، دانش‌آموزان با مشکلات جسمی و حرکتی و هوش‌بهر ‌معمولی، دانش‌آموزان چند معلولیتی، دانش‌آموزان با اختلالات رفتاری هیجانی یا طیف اوتیسم و دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه فعالیت می‌کنند که سهم منطقه 7از این تعداد مدارس تنها دو مدرسه و منطقه8 نیز به یک مدرسه و یک پیش‌دبستانی ختم می‌شود.

هفته گذشته به همراه رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان و مسئولان این اداره راهی مدارس استقلال در محله طرق و طلیعه نور در محله انقلاب شدیم تا در خدا قوت گفتن به معلمان سهیم شویم. در این روزهایی که کرونا در مدرسه‌ها را به‌ظاهر به روی دانش‌آموزان بسته است، معلمان مدارس همچنان مشغول علم‌آموزی به دانش‌آموزانشان هستند. هر چند شرایط معلمان مدارس خاص سخت‌تر از معلمان مدارس عادی است.

219مدرسه در استان ویژه هفت‌گروه دانش‌آموزان شامل کم‌توان ذهنی (بیشترین آمار را دارند)، دانش‌آموزان نابینا، دانش‌آموزان ناشنوا، دانش‌آموزان با مشکلات جسمی و حرکتی و هوش‌بهر ‌معمولی، دانش‌آموزان چند معلولیتی، دانش‌آموزان با اختلالات رفتاری هیجانی یا طیف اوتیسم و دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه فعالیت می‌کنند که سهم منطقه 7از این تعداد مدارس تنها دو مدرسه و منطقه8 نیز به یک مدرسه و یک پیش‌دبستانی ختم می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان دراین باره می‌گوید: دانش‌آموزان مدارس استثنایی دانش‌آموزانی با نیازهای خاص هستند که نیاز با مدارسی با امکانات خاص دارند. اگر در گوشه و کنار شهرها مدارسی ویژه این دانش‌آموزان ساخته شود دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شناسایی و به این مدارس فرستاده می‌شوند. قاسمی‌پور ادامه می‌دهد: خیلی وقت‌ها می‌بینیم روی برگه سنجش دانش‌آموز کلمه «استثنایی» ثبت شده است، در این خانواده‌ها به ویژه در نقاط محروم به‌دلیل بی‌اطلاعی دانش‌آموزان فرصت آموزش را از دست می‌دهند.

 

پرورش مقدم بر آموزش

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که در مدارس استثنایی بیشتر بر پرورش تأکید دارند نه آموزش توضیح می‌دهد: برای ما آموختن اخلاقیات، احترام گذاشتن، مراقب خود و خانواده به این دانش‌آموزان اهمیت دارد تا آسیبی به آن‌ها و خانواده‌هایشان نرسد. در این مدارس معلمان تلاش می‌کنند آینده را برای این دانش‌آموزان بسازند.

او در کنار دغدغه‌هایش گریزی به ماجرای کودکان اوتیسم و بی‌توجهی خانواده‌ها می‌زند و فارغ از اعداد و ارقام آماری یادآور می‌شود: فرض را بر این بگذارید از هر 100کودک متولد شده یک کودک اوتیسم به دنیا می‌آید، تنها راه رویارویی با آن آموزش و پرورش مبتنی بر توان‌بخشی است. هر چه زودتر این کودکان شناسایی و آموزش داده شوند برای کودک و خانواده بهتر است.

 

دانش‌آموز 6ماهه

عباس سرایی، مدیر مدرسه طلیعه نور، نیز در این نشست دوستانه یادآور شد: از مهم‌ترین راه‌های آموزش کودکان خاص توان‌بخشی است که آن هم با بی‌مهری مسئولان روبه‌رو شده و از سال 1388 تاکنون یک نیروی توان‌بخشی توسط آموزش و پرورش استخدام نشده است. او می‌گوید: آموزش این کودکان بدون توان‌بخشی بی‌معناست این کودکان نیاز به فعالیت‌های توان‌بخشی مانند بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و... دارند. سرایی توصیه می‌کند: در هر کجا که هستید اگر مشکلی در کودکتان مشاهده می‌کنید به مدرسه استثنایی مراجعه و مشاوره بگیرید تا در صورت لزوم به شما کمک کنند. در این مدارس نوزادان را هم ثبت نام می‌کنیم، همان‌طور که اکنون دانش‌آموز 6ماهه هم داریم. برای آموزش این نوزادان مداخله بهنگام و طلایی در کنار خانواده انجام می‌شود تا با کمک یکدیگر کودکان خاص را آموزش دهیم.

ارسال نظر