کد خبر: ۲۳۹
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آچاربه‌دست‌های کوچک

مدیرمدرسه می‌گوید: ما برای دانش‌آموزان دوره دبیرستانمان قصد کارآفرینی داریم و به همین دلیل آن‌ها را به‌صورت عملی به چالش کشیدیم. از جمله کارهایی که انجام دادیم، این بود که به آن‌ها گفتیم ساندویچ درست کنند و به سایر دانش‌آموزان بفروشند.

این روزها که مدارس نیمه‌تعطیل است، هنر معلم‌هاست که دانش‌آموزان را بر سر ذوق بیاورند. از حق نگذریم بسیاری از معلمان و کارکنان آموزشی مدرسه‌ها هرچه در توان دارند برای این موضوع به کار گرفته‌اند. در یکی از مدارس منطقه‌مان که هدف اصلی کارکنان آموزش، شکوفایی خلاقیت و تقویت استعدادهای دانش‌آموزان است، با محمد محبتیان، مدیر مدرسه، و 8دانش‌آموزش که در زمینه‌های مختلف هنری خلاقیت داشتند و توانستند بهترین آثار را خلق کنند، هم‌صحبت شدیم تا با آنچه در این مدت در منزل با کمترین امکانات و حتی وسایل بازیافتی درست کرده‌اند، آشنا شویم.

 

هدفمان پرورش خلاقیت دانش‌آموز است

محبتیان مدیر مدرسه است و 24سال سابقه خدمت در آموزش‌وپرورش و 6سال سابقه فعالیت در وزارت علوم دارد. از سال96 اولین دبیرستان با رویکرد کارآفرینی را در کشور افتتاح کرده است. او معتقد است دانش‌آموزان علاوه بر اینکه باید درس‌ها را فرا بگیرند، باید در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... هم در مدرسه آموزش ببیند. بر همین اساس مدارسی که تأسیس می‌کند برمبنای کارآفرینی و تقویت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است.

محبتیان می‌‌گوید: ما برای دانش‌آموزان دوره دبیرستانمان قصد کارآفرینی داریم و به همین دلیل آن‌ها را به‌صورت عملی به چالش کشیدیم. از جمله کارهایی که انجام دادیم، این بود که به آن‌ها گفتیم ساندویچ درست کنند و به سایر دانش‌آموزان بفروشند. فروش کاکتوس را هم در فضاهای عمومی انجام دادند. همچنین واردشدن در بورس را هم به دانش‌آموزان یاد دادیم. بدین طریق به آن‌ها آموزش دادیم که می‌توانند علاوه بر درس‌خواندن، در کارهای اقتصادی و اجتماعی هم شرکت کنند. علاوه بر جنبه اقتصادی، آن‌ها از نظر روان‌شناسی هم اعتمادبه‌نفس‌ و روابط‌عمومی‌شان افزایش می‌یابد. بسیاری از دانش‌آموزان ما هنوز نمی‌توانند به‌درستی با اطرافیان ارتباط برقرار کنند، این درحالی است که در درس‌هایشان نمره‌های خوبی دارند.

او درباره دانش‌آموزان دوره ابتدایی مدرسه‌اش هم توضیح می‌دهد: بعد از تجربه موفقمان در دوره دبیرستان، در سال97 مدرسه ابتدایی را افتتاح کردیم. در دوره ابتدایی هم شکوفایی استعدادها مدنظرمان است. دراین‌زمینه از دانش‌آموزان خواستیم که از اشیای بازیافتی وسایل جدیدی تهیه کنند که نتیجه تلاش‌های آن‌ها را در نمایشگاه کوچکی در مدرسه به نمایش گذاشتیم.

 

2کتاب قصه نوشتم

محمد پرهام عزیزآبادی دانش‌آموز کلاس چهارم است. او دست‌سازهای بسیار زیبایی با مواد بازیافتی درست کرده است. این دانش‌آموز خلاق هر شیء بازیافتی را با طرح‌هایی که دارد به وسیله جدیدی تبدیل می‌کند. او درباره دست‌سازه‌هایش می‌گوید: کارتن‌ها در خانه ما به مراکز بازیافتی داده نمی‌شوند، زیرا با آن‌ها وسایل مختلفی از جمله سطل آشغال، چراغ خواب، آب‌سردکن و... درست می‌کنم. محمدپرهام در کنار کارهای دستی‌اش 2کتاب قصه کوتاه هم نوشته که این کتاب‌ها، نتیجه شرکت در کلاس‌های قصه‌گویی و کلاس‌های پرورش خلاقیت است.

 

دیفرانسیل خودرو ساختم

محمدحسین رحمانی کلاس پنجم ابتدایی است. او علاقه خاصی به کارهای فنی دارد و این علاقه بی‌تأثیر از کار پدرش که مهندس مکانیک است، نیست. آن‌طور که مادرش می‌گوید، از همان دوره کودکی علاقه خاصی به کارهای فنی داشته و حالا که بزرگ شده، دیفرانسیل خودرو ساخته است. علاوه بر آن ربات خورشیدی خانه هم از کارهای دیگر اوست. محمدحسین می‌گوید: علاقه‌ام به کارهای فنی زیاد است و پدر و مادرم هم تشویقم می‌کنند که دراین‌زمینه فعالیت کنم. تشویق آن‌ها سبب دل‌گرمی و ادامه‌دادن راهم می‌شود.

 

بازیگری را دوست دارم

امیرحسین مؤذن‌زاده دانش‌آموز کلاس چهارم است. او علاوه بر کارهایی که در نمایشگاه مدرسه‌شان دارد، در زمینه صداپیشگی و گویندگی صدای خوبی دارد. او می‌گوید: ساعت‌ها برای تمرین و تقلید صدا وقت می‌گذارم. شعری را به‌مناسبت روز شهادت حضرت‌زهرا(س) در منزل ضبط و برای رادیو ارسال کردم که این خوانشم در رادیو زیارت از شبکه سراسری پخش شد. امیرحسین ادامه می‌دهد: در ذهنم متن‌های گفت‌وگوی انیمیشن‌ها را مرور می‌کنم و با همه جزئیات برای خانواده نمایش می‌دهم.

 

داستان‌نویسی و دوبله را دوست دارم

بابک طاعتی کلاس پنجم ابتدایی است. او استعداد خوبی در زمینه دوبله و داستان‌نوشتن دارد. این دانش‌آموز می‌گوید: بیشتر وقتم را به خواندن کتاب‌های کمدی و علمی می‌گذرانم. خواندن کتاب‌های زیاد سبب شد تا بتوانم خودم داستان کوتاهی به‌نام «دروغ‌های مادر» بنویسم. این داستان چندان حرفه‌ای نیست، اما دوست دارم همه تلاشم را دراین‌زمینه انجام دهم تا روزی در داستان‌نوشتن بهترین بشوم. امیرحسین علاوه بر داستان و ساخت دست‌سازهای بازیافتی، بخشی از وقتش را به دوبله انیمیشن‌ها می‌گذراند و به این موضوع هم علاقه‌مند است.
 

علاقه خاصی به تعمیر وسایل دارم

محمدعلی فیروزشاهیان دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی و رئیس شورای دانش‌آموزی مدرسه‌شان است. این دانش‌آموز ساعی از اینکه این روزها مجبور است در خانه باشد و به‌تنهایی درس بخواند، چندان دل خوشی ندارد و امیدوار است که زودتر مدارس باز شود تا بتواند کنار دوستانش درس بخواند. او هم مانند سایر دوستانش دست‌سازهای بازیافتی‌اش را به نمایشگاه آورده است. در کنار این کارهای دستی به کلاس‌های رباتیک رفته است. او می‌گوید: علاقه خاصی به تعمیر اسبا‌ب‌بازی‌هایم دارم. دوست دارم هر وسیله‌ای را که خراب می‌شود، تعمیر کنم. به قولی فنی و آچاربه‌دستم.

 

می‌خواهم خودرو خاص بسازم

پرهام دیبایی کلاس چهارم است و از مواد بازیافتی وسایلی مانند پنکه و دستگاه کارت‌خوان و... ساخته است. اما او ایده دیگری در ذهن دارد و دراین‌باره برایمان توضیح می‌دهد: می‌خواهم در آینده خودرویی خاص برای معلولان بسازم که آن‌ها هم بتوانند رانندگی کنند، به‌عبارتی خودرویی هوشمند. به همین دلیل دراین‌زمینه بسیار مطالعه و تحقیق می‌کنم.

محمدجواد عباسی کلاس دوم است. او در این نمایشگاه ،ربات، اتوبوس، جرثقیل، طاووس و... با وسایل بازیافتی درست کرده است. این دانش‌آموز خلاق می‌گوید: مادرم علاقه خاصی به درست‌کردن کاردستی با مواد بازیافتی دارد. این کارش سبب شده است تا من هم علاقه‌مند شوم. در زمان‌های بیکاری‌ام با وسایل دورریختنی وسایل جدیدی درست می‌کنم.

کیان عبدالهیان هم در کلاس سوم درس می‌خواند. او به‌تازگی ساختن وسایل جدید را با مواد دورریختنی شروع کرده است. علاقه خاصی به اوریگامی دارد و بیشتر وقتش را با ساختن اوریگامی می‌گذراند. او می‌گوید: امسال که معلممان مسابقه ساخت دست‌سازهای دورریختنی گذاشته بود، به این کار علاقه‌مند شدم و می‌خواهم از این به بعد آن را با جدیت بیشتری دنبال کنم، زیرا متوجه شدم که با این وسایل به‌ظاهر بی‌ارزش می‌توان چه وسایلی برای استفاده‌ درست کرد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر