کد خبر: ۲۶۹
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

شروع کارآفرینی از کودکی

زمانی که کودکان از همسالان خود چیزی فرامی‌گیرند از آنجایی که با ادبیات هم آشنا هستند یادگیری عمیق شکل می‌گیرد و آن آموزه‌ها را هرگز از یاد نخواهند برد. ضمن اینکه کودکان بیشتر از آنکه به معلم خود در کلاس درس اهمیت بدهند به کناردستی خود توجه دارند. در این شیوه دو فضیلت اخلاقی مهم دوستی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری نیز در فرد یادگیرنده به وجود می‌آید. همچنین بر پرورش ویژگی‌های فردی تأکید داریم...

فرض کنید فرزند شما در کلاسی آموزش می‌بیند که معلم آن هم‌سن و سال خودش است. در نگاه اول شاید روش مناسبی نباشد اما المیرا عسگرزاده به گفته خودش با تکیه بر آموزش‌های جهانی، این روش را برای اولین‌بار در ایران و در محله احمدآباد عملی کرده است و به قول او که خود کارشناس فلسفه است و نزدیک به 10سال به عنوان تسهیلگر کودک و نوجوان در حوزه مهارت‌های فکری در مدارس استان فعالیت دارد تأثیرات مثبتی در این شیوه نهفته و در رشد کودکان نقش مفیدی ایفا می‌کند.

 

آموزش همتا به همتا

او یک مادر است و همانند مادران دیگر دغدغه آموزش فرزندانش را در شرایط کرونایی داشته است. با همین دغدغه و نگرانی استارت‌آپ « درسهات» را برای آموزش مجازی راه‌اندازی می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «کرونا بحرانی جدی بود و ذهن دانش‌آموزان آمادگی آموزش در فضای مجازی را نداشت. همین موضوع دلیلی برای کاهش انگیزه آن‌ها در یادگیری بود. در نتیجه تصمیم گرفتم مدرسه‌ای مجازی در بستر وب و استارت‌آپی با عنوان« درسهات» به معنای درس‌های تو زیرنظر شتاب‌دهنده آران ایجاد کنم و از آن طریق با روشی جهانی و نوین در ایران آموزش به کودکان را ارائه دهم. بنابراین پس از تحقیقات لازم کار از شهریور امسال شروع شد. هدف اصلی از اجرای این روش که امری اثبات شده است و غنی‌ترین حالت یادگیری را برای افراد رقم می‌زند پرورش کودکان کارآفرین است. ضمن اینکه آموزش از طریق کودک به کودک (همتا ‌به همتا) شکل می‌گیرد.»

کار در ابتدا با آموزش زبان‌انگلیسی در مشهد شروع می‌شود اما به سرعت مخاطبان آن از شهر و حتی کشور فراتر رفته و کودکان مربی از کشورهای اروپایی نیز به آن‌ها ملحق می‌شوند. خانم عسگرزاده ادامه می‌دهد: « در حال حاضر 768مخاطب از سراسر ایران با ما همراه هستند که توسط 12 کودک 8 تا 12 ساله از شهرها و کشورهای مختلف آموزش می‌بینند.»

 

کارآفرینی برای کودکان

آموزش‌ها در زمینه مهارت‌آموزی و با نگرش کارآفرینی برای کودکان انجام می‌شود. برای تدریس هم ابتدا کودک ارزیابی شده و پس از گذراندن دو فیلتر توانایی اولیه و قدرت یاددادن به دیگران در صورت تأیید می‌تواند به آموزش بپردازد. مدیر این مجموعه مجازی توضیح می‌دهد: «همواره از کارآفرینی کودکان صحبت می‌شود اما برای این موضوع تنها بستر بازارچه برای فروش محصولات دست‌ساز آن‎ها فراهم شده است. در حالی‌که در این حالت، بچه‌ها فقط بازاری‌بودن و خرید و فروش را می‌آموزند.

بنابراین ما در این روش با ایجاد انگیزه آموزش در کودکان به کارآفرینی آن‌ها نیز کمک می‌کنیم. با این شیوه فرد اگر در هیچ زمینه دیگری هم آموزش نبیند باز هم در آینده بیکاری را تجربه نخواهد کرد زیرا در همان رشته مورد نظر به خوبی همه چیز را می‌آموزد و در آینده می‌تواند کارآفرین باشد. ضمن اینکه این سیستم رویکردی خلاقانه دارد و مربیان باید از تکنیک‌های نوآورانه در انتقال مفاهیم استفاده کنند. بسیاری از بچه‌ها توانمند هستند اما آن را به دیگران ارائه نمی‌دهند. ما چنین فضایی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم که می‌تواند نقش مفیدی در سرنوشت آن‌ها داشته باشد. اکنون کودکان مربی در قبال تدریس خود مبلغی را از ما دریافت می‌کنند.» او در ادامه می‌گوید: «آموزش‌ها در دو بخش آفلاین و آنلاین ارائه می‌شود. در بخش آنلاین آموزش‌های زبان انگلیسی برای دو گروه سنی 3 تا 6 سال و 6 تا 12 سال و همچنین رباتیک برای 6سال به بالا به صورت مدون مطرح می‌شود. در بخش آفلاین نیز به آموزش اسکرچ(برنامه‌نویسی کودک)، پاورپوینت و ورد، قصه‌گویی، اریگامی و موسیقی پرداخته می‌شود. بسته ریاضی هم آماده شده که باید رونمایی شود. در این کلاس‌ها اصول از پایه تدریس می‌شود و والد نیز به عنوان تسهیلگر در کنار کودک مربی خود قرار دارد تا کلاس به نحو احسن مدیریت شود.»

 

اندیشیدن در مورد اندیشه

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا آموزش باید از طریق کودک به کودک انجام شود. خانم عسگرزاده در پاسخ با اشاره به هوش یادگیری پایدار بیان می‌کند: «زمانی که کودکان از همسالان خود چیزی فرامی‌گیرند از آنجایی که با ادبیات هم آشنا هستند یادگیری عمیق شکل می‌گیرد و آن آموزه‌ها را هرگز از یاد نخواهند برد. ضمن اینکه کودکان بیشتر از آنکه به معلم خود در کلاس درس اهمیت بدهند به کناردستی خود توجه دارند.

علاوه بر این استفاده از ابزار نیز در این روش حذف می‌شود درنتیجه با کاهش هزینه‌ها رو به رو خواهیم بود. از طرف دیگر در این شیوه دو فضیلت اخلاقی مهم دوستی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری نیز در فرد یادگیرنده به وجود می‌آید. همچنین بر پرورش ویژگی‌های فردی تأکید داریم. به این معنا که اعتماد‌به‌نفس فرد افزایش می‌یابد و توانایی صحبت در جمع را پیدا می‌کند. خانواده‌ها نیز از اینکه به فرزندانشان اعتماد کرده‌ایم تا توانایی خود را به عرصه ظهور برسانند رضایت دارند.»

گرچه آموزش‌ها برای کودکان است اما بخش ویژه‌ای برای کمک به والدین هم در نظر گرفته شده است که به آن مدرسه « مامان‌ها» می‌گویند. خانم عسگرزاده در این‌باره می‌گوید: اعتقاد ما بر این است که تا نگاه والدین را تغییر ندهیم در فرزندانشان هم تأثیرگذار نخواهیم بود. براین ‌اساس وبینارهایی در حوزه مشاوره و پرورش برای والدینی که تک والد هستند برگزار می‌شود. در کنار آن حلقه گفت‌وگو و نقد اجتماعی نیز برای پرورش تفکرات انتقادی، خلاق و مراقبتی (مسئولانه) کودک داریم که طی آن آموزش‌هایی به والدین ارائه می‌شود تا آن‌ها نیز اندیشیدن در مورد اندیشه، آداب گفت و گو و پرورش تفکر در زمینه عدالت، امانتداری، صداقت و ... را در فرزندانشان ایجاد کنند. در واقع ما می‌خواهیم بچه‌ها پرسشگران خوبی تربیت شوند و شعارمان این است که والدین آگاه فرزندان اندیشمند می‌پرورانند.

 

آموزش زبان فارسی به دیگر کشورها

این مجموعه که تصمیم دارد درس‌های مدرسه را هم آموزش دهد به مناسبت هفته پژوهش از سمت پارک علم و فناوری موفق به کسب رتبه در میان 10تیم برتر شده است و اکنون در رقابت 100استارت‌آپ که ارزیابی آن در اسفندماه برگزار می‌شود نیز شرکت کرده است. خانم عسگرزاده درباره چشم‌اندازهای این مجموعه مجازی توضیح می‌دهد: در این مجموعه مهندس محمدحسین روحانی، دکتر سید حمیدرضا مدنی و دکتر سیدحسن کریمی اعضای هیئت‌مدیریه «شتاب دهنده آران»به عنوان مشاوران استارآپ به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم به هدفمان که کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری است دست یابیم. اکنون در تلاش هستیم تا برای تأسیس مدرسه مجازی مهارتی، مجوزهای لازم را از اداره آموزش و پرورش دریافت کنیم. همچنین فضایی برای آموزش زبان فارسی و عربی برای کشورهای دیگرفراهم و مدرسه‌ای در سطح جهانی ایجاد کنیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر