کد خبر: ۲۷۱
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ترغیب نوآموزان به فعالیت‌های قرآنی

سروش عظیمی رئیس هیئت مدیره جوان مؤسسه قرآنی اظهرالجمیل الاعلی می‌گوید: بیش از ۳۰ قاری و حافظ ممتاز تربیت کرده‌ایم. هم اکنون تعداد قرآن آموزان حاضر و مشغول در مؤسسه در بخش برادران و خواهران، در بخش مجازی و حضوری، بیش از ۲۰۰۰ نفر است که با توجه به شناخته شدن فعالیت‌های مؤسسه در شهر و رغبت خانواده‌ها به تربیت قرآنی و پرورش استعدادهای فرزندانشان، تعداد علاقه‌مندان روز به روز در حال افزایش است.

 مؤسسه‌های قرآنی مشهد، شاید از نمونه‌های بارز جذب جوانان و نوجوانان باانگیزه به فضاهای قرآنی باشد که با اندک هزینه و حمایت، دستاوردهای بی‌شماری را در استان، کشور و در سطوح بین‌المللی رقم می‌زند. ارتباط یافتن نوجوانان و جوانان با این مؤسسه‌ها، در نهایت مزین به حضور همه اعضای خانواده به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در فعالیت‌های قرآنی شده است. در این گزارش به سراغ مؤسسه فرهنگی قرآنی و عترت «اظهرالجمیل الاعلی» واقع در محله کوی امیرکه از جمله مؤسسه‌های برگزیده‌ فعالیت‌های قرآنی در مشهد هستند، می‌رویم تا از دستاوردها و البته مشکلاتشان بیشتر بدانیم.

سروش عظیمی، رئیس هیئت مدیره جوان مؤسسه قرآنی اظهرالجمیل الاعلی، است که با سرک کشیدن کوتاهی در کانال تلگرامی این مؤسسه، متوجه تنوع و جذابیت‌های فعالیت‌های او می‌شوید. او همواره بر تحصیل قرآن‌آموزان خود در کنار فعالیت‌های مؤسسه تأکید دارد و جالب‌تر از آن، بخش پررنگی از تصاویر اردوها و فعالیت‌های این مؤسسه به تفریحات ورزشی اختصاص یافته است. به نظر می‌‍‌‌‌‌رسد جوانان و نوجوانان مشهدی به دلیل همین جاذبه‌های چند محوری است که استقبال خوبی از این مؤسسه داشته‌اند. در گفت‌وگویی که با عظیمی انجام می‌دهیم از چگونگی شروع به کار مؤسسه و اهداف آن می‌پرسیم. او توضیح می‌دهد: فعالیت خود را ابتدا از روستاها شروع کردیم و الان بیش از ۱۵ سال از فعالیت ما می‌گذرد. تعمیق فرهنگ متعالی تدبر در کلام وحی و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اشاعه فرهنگ قرآنی در مناطق محروم از اهداف ماست، که تلاش می‌کنیم با پاسخ گویی به نیازهای عرصه فرهنگ قرآنی و کمک به رشد و پیشرفت هدفمند این فرهنگ در جامعه به آن دست پیدا کنیم.

همچنین تلاش با هدف عملی شدن فرهنگ قرآن و عترت در ابعاد فردی و اجتماعی، ترغیب نوآموزان به فعالیت‌های قرآنی با بهره‌گیری از روش‌های مدرن و تبلیغ در عرصه بین‌المللی و... از دیگر اهداف مؤسسه ماست.
مدیر مؤسسه قرآنی اظهرالجمیل مشهدمقدس به برخی از برنامه‌های بلند مدت این مؤسسه اشاره می‌کند و می‌گوید: در این زمینه اهدافی همچون احداث مدارس در همه سطوح دبستان و دبیرستان، تأسیس حوزه علمیه با رویکرد قرآنی و تدوین کتاب در مقاطع سنی مختلف برای تقویت و بیان راه‌های تدبر در قرآن کریم داریم که تلاش‌های لازم برای رسیدن به این اهداف را انجام می‌دهیم.

 

تربیت بیش از 30 قاری و حافظ قرآن

از عظیمی تعداد فعالان قرآنی مؤسسه را جویا می‌شویم که اعلام می‌کند: بیش از ۳۰ قاری و حافظ ممتاز تربیت کرده‌ایم. هم اکنون تعداد قرآن آموزان حاضر و مشغول در مؤسسه در بخش برادران و خواهران، در بخش مجازی و حضوری، بیش از ۲۰۰۰ نفر است که با توجه به شناخته شدن فعالیت‌های مؤسسه در شهر و رغبت خانواده‌ها به تربیت قرآنی و پرورش استعدادهای فرزندانشان، تعداد علاقه‌مندان روز به روز در حال افزایش است. از مسئولان قرآنی استان تقاضا داریم که هم از لحاظ مادی و هم معنوی از ما حمایت کنند.

 

تلاش برای جذب همه اعضای خانواده

او از تلاش‌های این مؤسسه برای درگیر کردن هرچه بهتر کودکان و نوجوانان در برنامه‌های قرآنی می‌گوید و توضیح می‌دهد: ما در کلاس‌های روخوانی و روان خوانی در سطوح مختلف به آموزش می‌پردازیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند از این کلاس‌های روزانه بهره کافی را ببرند. البته ما به فکر پیشرفت تحصیلی این عزیزان هم هستیم و در این زمینه کلاس‌های درسی و علمی و اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی با موضوع خلاقیت برای آن‌ها برگزار می‌کنیم تا روحیه مضاعفی در انجام تکالیف مؤسسه پیدا کنند.

این مدیر توانمند ادامه می‌دهد: همین‌طور کلاس‌های قرآنی مخصوص مادران برگزار و به دنبال آن استعدادهای مربیگری آن ها را با دوره‌های مقدماتی و تکمیلی در قم و مشهد شناسایی می‌کنیم. علاوه بر این کلاس‌های روان‌شناسی کودک و نحوه کار با کودک برای پدران و مادران در تابستان از دیگر تلاش‌های این مؤسسه برای جذب والدین به فعالیت‌های قرآنی است. «محمدامین کهن» از قرآن‌آموزان این مؤسسه به عنوان فنی‌ترین قاری مجلسی خوان کشور معرفی شد.

در گفت‌وگو با عظیمی خبر مسرت بخش انتخاب «محمدامین کهن» را به عنوان فنی‌ترین قاری مجلسی خوان ایران دریافت می‌کنیم که از دیگر دستاوردهای قرآنی موسسه اظهرالجمیل الاعلی محسوب می‌شود و برای وی آرزوی موفقیت می‌کنیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر