کد خبر: ۲۹۳
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

هر بانو، یک کارآفرین

مریم کوره‌پز از همان ابتدا که انجمن مردم‌نهاد «جوانان نصرت» را در سال 1383تأسیس کرده دغدغه‌اش توانمندسازی بانوان بوده است. او با توانمندسازی دختران و بانوان در زمینه تولید، آن‌ها را به درآمدزایی و کارآفرینی سوق می‌دهد. هر کدام از دختران و بانوانی که با او کار کرده‌اند، توانسته‌اند به کارآفرینی موفق تبدیل شوند. با وجود اینکه کارآفرینی این روزها سخت شده است اما کوره‌پز کارش را با قدرت هر چه تمام‌تر پیش می‌برد.

بسیاری از بانوان تمایل دارند به کاری مشغول شوند تا کمکی به چرخه اقتصادی خانواده‌شان کنند. اما گاهی این امر به دلیل‌های مختلفی امکان‌پذیر نیست. گاهی بانوان تصور نمی‌کنند با توانایی‌هایی که دارند می‌توانند در منزل کار و درآمد مناسبی داشته باشند از این‌رو ناامید می‌شوند و قید کار کردن و کسب درآمد را می‌زنند. به طور نمونه بانوان محله شقایق2 بارها به دفتر تسهیلگری مراجعه و خواسته‌شان را برای کاری مناسب در منزل یا نزدیک به منزلشان مطرح کرد‌ه‌اند. در همین زمینه مریم کوره‌پز که از بانوان کارآفرین و موفق است، طرحی را به دفتر تسهیلگری این محله ارائه داده است. در این طرح بانوان با توجه به علاقه‌ و توانمندی‌ای که دارند برای کار کردن در منزل یا محیط نزدیک به منزلشان آموزش داده می‌شوند و سپس در همان زمینه مشغول به کار می‌شوند.

 

ظرفیت کار در محله صابر زیاد است

مریم کوره‌پز از همان ابتدا که انجمن مردم‌نهاد «جوانان نصرت» را در سال 1383تأسیس کرده دغدغه‌اش توانمندسازی بانوان بوده است. او با توانمندسازی دختران و بانوان در زمینه تولید، آن‌ها را به درآمدزایی و کارآفرینی سوق می‌دهد. حالا که با کوره‌پز گفت‌وگو کرده‌ایم هر کدام از دختران و بانوانی که با او کار کرده‌اند، توانسته‌اند به کارآفرینی موفق تبدیل شوند. با وجود اینکه کارآفرینی این روزها سخت شده است اما کوره‌پز کارش را با قدرت هر چه تمام‌تر پیش می‌برد. نمونه‌اش هم طرحی است که او برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی در محله صابر ارائه کرده است. این بانوی کارآفرین درباره طرحی که برای بانوان این محله دارند توضیح می‌دهد: در صحبتی که با دفتر تسهیلگری داشتم متوجه شدم بانوان این محله برای اینکه فعالیت اقتصادی داشته باشند درخواست‌های بسیاری داده‌اند. یکی از اولویت‌های کاری برای بانوان در محله صابر این است که محل کار به منزل آن‌ها نزدیک باشد یا اینکه بتوانند کاری را که درآمدزاست در منزل انجام بدهند. به عبارتی آن‌ها نیاز دارند برای رفع مشکل اقتصادی خانواده مشغول به کار شوند. اما نمی‌خواهند که این حضور در محل کار سبب شود تا از محیط خانه و فرزندانشان دور شوند.

این بانوی کارآفرین علاقه و پشتکار را شرط اول کارآفرینی بیان کرده و می‌گوید: آنچه برای شروع کار بسیار مهم است و همواره از دید سرمایه‌گذار یا کارفرما پنهان می‌ماند علاقه بانوانی است که می‌خواهند کارشان را شروع کنند. آن‌ها برای اینکه کار را به دست بیاورند بدون توجه به علاقه‌ای که دارند آن را می‌پذیرند. بعد از مدتی که به درآمد لازم می‌رسند و مشکل اقتصادی‌شان برطرف می‌شود به دلیل اینکه کار را با علاقه و میل قبلی شروع نکرده‌اند آن را رها می‌کنند. در اینجا سرمایه‌گذار است که ضربه می‌بیند؛ زیرا در این مدت برای یادگیری نیروی کار هزینه کرده و زمان گذاشته است. اما به دلیل اینکه آن‌ها فقط برای رفع مشکل مالی مقطعی شروع به کار کرده‌اند با رفع نیازشان کار را ادامه نمی‌دهند. این امر ضربه بزرگی به کارآفرین، سرمایه‌گذار یا کارفرما وارد می‌کند.

این معین اقتصادی فعال در حوزه بانوان ادامه می‌دهد: در همین زمینه و برای اینکه فعالیت اقتصادی را در راستای علاقه بانوان ایجاد کنیم کلاس توجیهی را در مسجد محله برگزار کردیم. از بانوان درباره زمینه‌های کاری که به آن علاقه دارند، نظر سنجی کردیم. براساس داده‌های به‌دست آمده، می‌خواهیم در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی فعالیتمان را در این محله شروع کنیم. زیرا این کار می‌تواند خواسته بانوان محله را که کار در منزل یا محله خودشان است برآورده کند. در این طرح قرار است بسته به تمایل و توانمندی‌ای که بانوان دارند، هر کدام اقدام به تولید محصولات مختلفی مانند ترشی، مربا، رب گوجه فرنگی، میوه‌های خشک شده، مارمالاد، بسته‌های سبزی پلویی، خورشتی ، کوکویی و آشی کرده و سپس آن‌ها را در بازارهای مختلف عرضه کنند.

کوره‌پز با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های خوب این محله کوه‌های اطراف آن است می‌گوید: این کوه‌ها محل رویش طبیعی گیاهان دارویی است. بسیاری از بانوان برای پیاده‌روی و تفریح به کوه می‌روند. آن‌ها می‌توانند با آموزش صحیح با جمع‌آوری و حتی بذرپاشی گیاهان دارویی به درآمدزایی برسند.
این بانوی کارآفرین درباره فضایی که قرار است کار در آن شروع شود، بیان می‌کند: کار شروع شده و ما قدم اول را برداشته‌ایم و منتظر هستیم تا فضایی برای کارمان اختصاص داده شود.

 

از اشتغال بانوان محله حمایت می‌کنیم

دفتر تسهیلگری در محله صابر به دنبال راهی برای توانمندسازی دختران و بانوان محله است. از این‌رو از طرحی که کوره‌‌پز در زمینه زنجیره فرآوری محصولات کشاورزی داده است استقبال کرده‌اند. مونا صبور، مدیر دفتر تسهیلگری، در این زمینه توضیح می‌‌دهد: دفتر تسهیلگری به دنبال فراهم کردن فضایی برای این طرح است. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از فضای مسجدهای محله استفاده کنیم. در این زمینه رایزنی‌هایی با شهرداری هم انجام شده و مسئولان نیز قول همکاری در این زمینه را داده‌اند.

صبور درباره زمان اجرای این طرح بیان می‌کند: هر چند کارهایی برای شروع طرح انجام شده است، اما پیش‌بینی ما این است که در سال آینده فعالیت تولیدی در محله شروع شود. گام اول رایزنی با شهرداری و مساجد برای فراهم کردن فضایی برای کارگاه‌های تولیدی بود. گام دوم برگزاری کلاس‌ها و نیازسنجی بود که این امر نیز به اجرا در آمد.
او با اشاره به نقش دفتر تسهیلگری می‌‌‌گوید: در محله پتانسیل نیروی کار زیاد است. از سویی سرمایه‌گذاران هم تمایل دارند تا سرمایه‌شان را در کاری که زودبازده است و برگشت سرمایه در آن وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند. از این‌رو باید به عنوان حلقه ارتباطی بین این دو گروه عمل کنیم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
0
0
درود و ااحترام/ طرحی دارم که مورد تایید دادگستری استانداری وبهزیستی است. ویژه توانمند سازی کودکان کار . طرح جامع و کامله. اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید چطور می تونم مجوز شروع به کار به عنوان کار آفرین بگیرم/ سرمایه ندارم ونیاز به مساعدت دستگاهها ونهادها و..هستم /بسیار کمک کننده به جامعه مذکور است.شماره تماس 09361311615امیدوارم تماس بگیرید وحمایتم کنید