کد خبر: ۲۹۶
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

روزگار «حوض امیر»

کوچه حوض امیر (طبرسی2) که از یک‌سو به ته‌پل‌محله و نوغان و از سوی دیگر به حرم مطهر و خیابان طبرسی می‌رسد، به‌واسطه وقف مسجد و حوضی که در آن دست‌نماز گرفته می‌شد، معروف بود و با وجود اینکه دیگر خبری از حوض نیست، همچنان به همان نام قدیم تابلونویسی شهری شده است.

روزگاری نه‌چندان‌دور چارسوق حرم مطهر با صدها و هزاران حجره بزرگ و کوچک، کاروان‌سراها و بازارهایی که آن را دوره کرده بودند، احاطه شده بود. گذر از دل این چارسوق‌ها و رسیدن به حرم مطهر در ذهن خیلی‌ها مانده است. آن روزها صدای جارچی‌های حجره‌ها، همهمه مردم و فروشندگان در این دالان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌ها با دیوارهای آجری با چینش منظم و ستون‌های قرینه و سقف‌های گنبدی حکایتی داشت. کوچه حوض امیر (طبرسی2) که از یک‌سو به ته‌پل‌محله و نوغان و از سوی دیگر به حرم مطهر و خیابان طبرسی می‌رسد، یکی از همین کوچه‌هاست. کوچه‌ای که به‌واسطه وقف مسجد و حوضی که در آن دست‌نماز گرفته می‌شد، معروف بود و با وجود اینکه دیگر خبری از حوض نیست، همچنان به همان نام قدیم تابلونویسی شهری شده است.

این خیابان که اکنون بازار لباس‌فروش‌ها شده، در گذشته محل کارهای سنتی ازجمله بقالی و عطاری بوده است.

 

این میدانگاهی کنونی خیابان حوض امیر است. در زمان‌های قدیم در این محل حوض آبی وجود داشته که به گفته کسبه قدیمی برای دست‌نماز و تأمین آب آشامیدنی اهالی محل استفاده می‌شده است.

 

مسجد حوض امیر قدمتی چنددهه‌ای دارد و با مرمت جزئی هنوز هم سرپاست و مراسم‌های زیادی در آن برگزار می‌شود.

ارسال نظر