کد خبر: ۳۰۴
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نقشِ بوم و رنگ مدال

ساجده و مهدیه قنبری‌ثانی 2خواهر در محله قائم هستند که یکی ورزش‌کار و دیگری هنرمند است. بخشی از دیوار منزل آن‌ها را آثار هنری و قسمتی دیگر را لوح‌‌ها و مدال‌های رنگارنگ ورزشی فرا گرفته است. ساجده به‌واسطه عشق پدرش به ورزش راه پدر، و مهدیه علاقه مادر به هنر را با ترسیم نقاشی دنبال می‌کند.

ساجده و مهدیه قنبری‌ثانی 2خواهر در محله قائم هستند که یکی ورزش‌کار و دیگری هنرمند است. بخشی از دیوار منزل آن‌ها را آثار هنری و قسمتی دیگر را لوح‌‌ها و مدال‌های رنگارنگ ورزشی فرا گرفته است. ساجده به‌واسطه عشق پدرش به ورزش راه پدر، و مهدیه علاقه مادر به هنر را با ترسیم نقاشی دنبال می‌کند.خانواده قنبری 3فرزند دختر و یک پسر دارند. ساجده فرزند سوم این خانواده است که 13سال دارد و تا امروز بیش از 20مقام برتر را در مسابقات مختلف رشته ژیمناستیک کسب کرده است. ساجده 6سال داشت که والدینش او را در یک باشگاه ژیمناستیک ثبت‌نام کردند و برای او فقط همین یک سال کافی بود تا با درخشیدن در اولین رقابت و کسب رتبه نخست، نظر خانواده‌اش را برای ادامه مسیر تغییر دهد. باتوجه‌به آغاز اولین سال تحصیلی ساجده، خانواده قصد نداشتند دیگر او را در باشگاه ثبت‌نام کنند. ساجده درباره نتایج اولین رقابتی که در آن شرکت کرده است، می‌گوید: پس از یک سال تمرین، در مسابقات ژیمناستیکی که در سطح ناحیه آموزش‌وپرورش برگزار می‌شد، شرکت کردم. این مسابقه برای من دستاورد زیادی داشت که کمترین آن کسب مقام اول و تجربه شیرین پیروزی بود. از دیگر موفقیت‌های من در این رقابت آشنایی با معصومه صفدرنژاد، مربی ژیمناستیک، بود که در این مسابقات داور بود. این مربی پس از پایان مسابقات به من پیشنهاد کرد با او تمرین کنم و خانواده که قصد نداشتند من را دوباره در باشگاه ثبت‌نام کنند، این درخواست را قبول کردند.

 

سریال افتخارات در مسابقات ورزشی

ساجده تمریناتش را با مربی جدید آغاز می‌کند، تمریناتی که نتیجه آن پیشرفت بیشتر و کسب مقام‌های اول تا سوم در رقابت‌های مختلف ژیمناستیک می‌شود. ورزش‌کار محله قائم درباره تجربه تمرین با استاد جدیدش توضیح می‌دهد: یک سال از تمرین با معصومه صفدرنژاد گذشت و پس از آن به پیشنهاد مربی‌ام وارد سالن مسابقات مختلف شدم و از هرکدام با مدال بیرون آمدم. در این میان مسابقات ژیمناستیک دختران استان که آموزش‌وپرورش برگزار می‌کرد، از رقابت‌های باکیفیتی بود که من هم در آن‌ شرکت کردم. در اولین سال این مسابقات در بخش زمینی مقام نخست را کسب کردم. سال بعد از آن در پایه سوم اعلام شد مسابقات استانی ژیمناستیک از این به بعد برای دانش‌آموزان پایه چهارم به بعد برگزار می‌شود. متأسفانه مسابقات سال بعد از آن را با وجود آمادگی زیادی که داشتم به‌دلیل مصدومیت از دست دادم. البته سال بعد از آن در بخش پارالل این رقابت، مقام سوم و در قسمت تیمی مقام نخست را کسب کردم. در مجموع تا سال گذشته موفق به کسب 23مقام برتر در مسابقات مختلف شدم.

 

آمادگی برای حضور در «عصر جدید»

شیوع ویروس کرونا در سال گذشته باعث لغو مسابقات شد. اتفاقی که به ساجده و مربی‌اش انگیزه حضور در برنامه «عصر جدید» را بخشید. ساجده درباره تصمیم مربی و هدف او از شرکت در این برنامه تلویزیونی توضیح می‌دهد: این روزها که به‌دلیل شیوع کرونا مسابقات تعطیل شده است، ما نیمی از زمان تمرین را به آماده‌سازی برای حضور در برنامه عصر جدید اختصاص می‌دهیم. هدف من و دوستانم از حضور در این برنامه ارائه یک نمایش خوب است تا توانایی‌ دختران سیدی را نشان دهیم. البته ما برای موفقیت به حمایت و پشتیبانی نیاز داریم.

چندین‌بار مربیان رشته‌های ورزشی مختلف به ساجده پیشنهاد کرده‌اند رشته ورزشی‌اش را تغییر دهد، اما او با وجود آگاهی از محدودیت‌های این رشته، حاضر نیست به حضور در یک رشته دیگر فکر کند. ساجده درباره تصمیمش به ادامه رشته ژیمناستیک می‌افزاید: من عاشق ژیمناستیک هستم و حتی حاضر نیستم به یک رشته دیگر فکر کنم. هدف من فقط موفقیت در این رشته ورزشی است و قصد دارم ملی‌پوش تیم ژیمناستیک دختران ایران بشوم و در مسابقات جهانی برای کشورم افتخار کسب کنم، رؤیایی که تحققش سخت به‌نظر می‌رسد.

 

معلمی که استعدادیاب شد

مهدیه قنبری یک سال از ساجده بزرگ‌تر است. او برخلاف خواهرش علاقه چندانی به ورزش ندارد و عاشق هنر است. با وجود اینکه فقط 14سال دارد و هرگز در یک کلاس آموزش نقاشی شرکت نکرده، در مسابقات استانی در رشته آبرنگ مقام اول را کسب کرده است و مدرک مربیگری نقاشی دارد. مهدیه درباره علاقه‌اش به هنر می‌گوید: مادر من عاشق نقاشی از طبیعت است. دیدن آثار او باعث شد من از کودکی به نقاشی علاقه‌مند شوم، اما معلم کلاس چهارم دبستانم باعث شد هنر را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم. آن سال خانواده‌ام از لحاظ مالی دچار مشکلاتی بود و قادر به خرید لوازم نقاشی نبود تا اینکه معلمم، هزینه خرید لوازم نقاشی را به من داد.موضوعی که باعث جلب توجه برخی هنرمندان به مهدیه شده، هنر ذاتی اوست. مهدیه علاوه بر اینکه نامش در میان برخی هنرمندان استان مطرح شده است، نقاشی‌اش به روی دیوار یکی از مراکز هنری شهر چشم‌نوازی می‌کند.

او درباره چگونگی کسب مهارت‌های نقاشی می‌افزاید: متأسفانه در محله قائم فقط یک کلاس نقاشی دیدم که سطح پایینی داشت، به همین دلیل تصمیم گرفتم با بهره‌بردن از اینترنت نقاشی یاد بگیرم. من به‌تنهایی کار می‌کردم تا اینکه سال گذشته در مسابقات نقاشی آموزش‌وپرورش استان شرکت کردم و توانستم مقام نخست را در بخش آبرنگ کسب کنم. علاوه بر این توجه یکی از داوران به‌نام استاد خیرآبادی به من جلب شد و او پس از آن نقش استاد راهنمای من را ایفا کرد تا بتوانم به آرزویم که افتتاح یک گالری نقاشی است، برسم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر