کد خبر: ۳۰۷
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مرد قوی «نقویه»

ایجاد یک سینمای کوچک در مسجد روستا و راه‌اندازی کتابخانه جزو مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی بود که ما در روستا انجام دادیم. در اواخر دهه50 و اوایل دهه60 جامعه روستایی با معضل بی‌سوادی دست و پنجه نرم می‌کرد و تأسیس این کتابخانه در افزایش سواد جامعه روستایی بسکاباد نقش بسزایی داشت. اتفاقا این کتابخانه همچنان بعد از 40سال دایر است.

فعالیت فرهنگی را از روستای زادگاهش(بسکاباد) و از سن نوجوانی شروع می‌کند، به دلیل علاقه و آشنایی با فعالیت‌های فرهنگی، در دوران سربازی در بخش تبلیغات سپاه کار فرهنگی را ادامه می‌دهد و در همین دوران سربازی، هنگامی که درحال نصب پرچم بوده است از ارتفاع 7متری به پایین افتاده و دچار مجروحیت شدید می‌شود. مجروحیتی که اثرات آن با وجود گذشت سال‌ها هنوز باقی مانده است. سید علی بسکابادی نزدیک به یک دهه است که در محله نقویه ساکن است و دراین سال‌ها باعث و بانی راه‌اندازی مسجد، هیئت مذهبی و خیریه پنج تن‌آل عبا(ع) است.

مسئول شورای اجتماعی محله نقویه سال‌هاست که تمام همّ وغم خود را بر روی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محلات گذاشته است. به همین بهانه گفت‌وگوی دوستانه‌ای را با این فعال فرهنگی انجام داده‌ایم.

 

تأسیس کتابخانه و سینما در روستا

سیدعلی بسکابادی سال1351 در روستای بسکاباد از توابع شهرستان قائن در استان خراسان جنوبی به دنیا می‌آید و کار فرهنگی را از روستای زادگاهش شروع می‌کند.
او در توضیح بیشتر می‌گوید: دوران کودکی ما در سال‌های 1358 تا 1361 با انقلاب فرهنگی هم زمان شده بود و فعالان فرهنگی در شهرها و روستاهای کشور با جدیت تمام کار می‌کردند. در روستای ما نیز آقایی به نام احمد دافی، مسئول امور فرهنگی و اجتماعی روستا و مشوق اصلی من برای انجام کارهای فرهنگی بود.

ایجاد یک سینمای کوچک در مسجد روستا و راه‌اندازی کتابخانه جزو مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی بود که ما در روستا انجام دادیم. در اواخر دهه50 و اوایل دهه60 جامعه روستایی با معضل بی‌سوادی دست و پنجه نرم می‌کرد و تأسیس این کتابخانه در افزایش سواد جامعه روستایی بسکاباد نقش بسزایی داشت. اتفاقا این کتابخانه همچنان بعد از 40سال دایر است. کتابخانه‌ای که با اهدای چند ده کتاب از سوی خیران و فعالان فرهنگی شهرستان برپا شده بود ،اکنون در علوم مختلف تجهیز شده و آبرویی برای روستای ما به حساب می‌آید. علاوه برکتابخانه، دستگاه آپاراتی به کمک آقای دافی تهیه کردیم و فیلم‌هایی از انقلاب اسلامی ایران، فیلم‌های مذهبی و حتی سرگرم‌کننده برای اهالی پخش می‌کردیم. در آن‌زمان که تلویزیون به‌سختی در خانه‌ها پیدا می‌شد، پخش فیلم در مسجد محله بسیار جذاب و به یادماندنی شده بود و با استقبال بسیار زیادی ازسوی هم‌ولایتی‌های من روبه‌رو شد.

 

مجروحیت هنگام خدمت

رئیس شورای اجتماعی محله نقویه بعد از پایان تحصیلات راهنمایی، همراه خانواده به مشهد مهاجرت می‌کند دیپلم را درمشهد می‌گیرد و در دوران خدمت سربازی به دلیل علاقه به فعالیت‌های فرهنگی به واحد تبلیغات سپاه شهرستان گناباد می‌پیوندد.
بسکابادی با یادآوری آن روزها می‌گوید: ما در واحد تبلیغات سپاه، اجرای برنامه‌های فرهنگی ومذهبی متناسب بامناسبت‌های مختلف از جمله ماه محرم، هفته دفاع مقدس و جشن‌های دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی را برعهده داشتیم. یکی از وظایف ما، نصب بنرهای تبلیغاتی در داخل شهر بود. چون هیکل سبک و چابکی داشتم، نصب بنر بر روی درختان، ستون‌ها، ارتفاعات ساختمان‌های اداری و مساجد را انجام می‌دادم. چند روزی به شروع هفته دفاع مقدس مانده بود، به همراه بچه‌های گروه تبلیغات، نصب بنرها را شروع کردیم، اطراف ساختمان فرمانداری شهر، تعدادی درخت چنار با ارتفاع 7 تا10 متر وجود داشت، باسرعت بالای درخت رفتم و تعدادی از بنرها وپرچم‌ها را نصب کردم، هنگام نصب بنر بر روی آخرین درخت چنار، یک لحظه حواسم پرت شد و از بالای درخت سقوط کردم. بعد از افتادن روی آسفالت درد شدیدی را در ستون فقرات و بدنم احساس کردم، بچه‌ها بلافاصله من را سوار خودرو کردند وبه بیمارستان بردند، اما چون امکانات لازم در بیمارستان وجود نداشت راهی مشهد شدیم، دربین راه (بیدخت) به دلیل درد شدید به مطب شخصی دکتر شکسته‌بندی که تبار هندی داشت رفتیم، او نیز آتل‌بندی و درمان را انجام داد، مدت‌ها تحت مراقبت بودم اما تأثیرات این آسیب‌دیدگی برای همیشه با من باقی ماند حتی همین امروز که درکنار شما نشسته‌ام.

 

تأسیس مسجد پنج تن آل عبا(ع) در محله نقویه

سیدعلی بسکابادی بعد از سکونت در محله نقویه، با ساخت مسجد 5تن آل عبا(ع) فعالیت‌های فرهنگی خود را شروع می‌کند.

مسئول فرهنگی مسجد پنج تن آل عبا (ع) در بیان این مطلب می‌گوید: بعد از سکونت در محله نقویه، چون پایگاه ومکان ثابت برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در محله وجود نداشت، با کمک حجت‌الاسلام رضایی، امام جماعت مسجد قائم المهدی(عج) به فکر ساخت مسجد در محله افتادیم. 6سال پیش زمینی در حاشیه بولوار امیریه در اختیار ما قرارگرفت و ما با کمک 50میلیون تومانی شهرداری منطقه، اهالی و خیران، 200مترمربع از فضای مسجد پنج تن آل عبا(ع) را ساختیم و از آن زمان تاکنون بنده به عنوان مسئول فرهنگی مسجد پنج تن آل عبا(ع) با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی در خدمت اهالی محله هستم. از دیگر اقدامات ما در محله نقویه تشکیل «هیئت مذهبی متوسلین به پنج تن آل عبا(ع)» و تأسیس «خیریه پنج تن آل عبا(ع)» است. این خیریه تاکنون، به‌ویژه در روزهای شیوع بیماری کرونا کمک‌ها و بسته‌های معیشتی زیادی را دربین نیازمندان محله وحتی محلات اطراف تقسیم‌کرده است، همچنین ما چندی پیش جهیزیه کامل یک نوعروس نیازمند را با کمک خیران تهیه کردیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر