کد خبر: ۳۳۶
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوای «نگار»

نگار یاسمنی نوجوان هجده‌ساله، هنرمند باانگیزه‌ای است که سال گذشته توانسته مقام اول تک‌نوازی کمانچه را در کشور در جشنواره دانش‌آموزی فرهنگی و هنری «فردا» به دست آورد. او که موسیقی را از هفت‌سالگی با ساز ویولون شروع کرده، در سیزده‌سالگی با کمانچه آشنا شده است و 5سالی است این ساز کهن را می‌نوازد.

نگار یاسمنی نوجوان هجده‌ساله ساکن محله اقبال لاهوری هنرمند باانگیزه‌ای است که سال گذشته توانسته مقام اول تک‌نوازی کمانچه را در کشور در جشنواره دانش‌آموزی فرهنگی و هنری «فردا» به دست آورد. او که موسیقی را از هفت‌سالگی با ساز ویولون شروع کرده، در سیزده‌سالگی با کمانچه آشنا شده است و 5سالی است این ساز کهن را می‌نوازد.

 

کمانچه معادل ویولون

او درخشش جهانی استاد کیهان کلهر را عامل شناخته‌شدن ساز کمانچه می‌داند و می‌گوید: «ویولون، ساز کلاسیک است که کار موسیقی را با آن شروع کردم و بعد به توصیه استادم و علاقه‌ای که به سازهای ایرانی داشتم سراغ کمانچه رفتم.»
نگار می‌گوید کمانچه، سازی معادل ویولون در موسیقی غربی است و از قدیم در مشرق زمین سابقه تاریخی مفصلی دارد. کمانچه ایرانی تفاوتهایی ظاهری و صدایی با کمانچه آذربایجان و دیگر کشورهای اطراف دارد.

 

حمایت خانواده در تغییر رشته

او از شروع آموزش‌هایش در موسیقی می‌گوید که برایش در حد سرگرمی بوده و تصمیمی بوده که خانواده برای او گرفته‌اند. اما از آنجایی که پدرش هم به موسیقی سنتی علاقه داشته، گوش نگار با نت‌های موسیقی آشنا بوده و همین امر سبب شده علاقه و استعدادش در این هنر رشد کند. «تا سال دهم در رشته ریاضی درس می‌خواندم اما با علاقه‌ای که به موسیقی داشتم تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در همین رشته ادامه دهم. خوشبختانه خانواده‌ام که بسیار هنردوست هستند مرا حمایت کردند. حالا در هنرستان رهروان حضرت زینب(س) در رشته سه‌تار می‌نوازم. من دوست دارم از هر سازی مقداری بلد باشم. اما ساز اصلی من کمانچه است که همه نوع موسیقی ایرانی را پوشش می‌دهد. وقتی کمانچه می‌نوازیم دستمان برای نواختن ملودی‌های مختلف باز است.»

 

نادیده گرفتن کاستی‌ها و کسب مقام اول

نگار سال95 در تک‌نوازی ویولون و کمانچه سه مقام استانی در رقابتهای آموزشگاههای آزاد و آموزش و پرورش کسب کرده و تا سال 99 هر سال رتبه استانی داشته است اما در سال99 موفق شده مقام اول کشوری جشنواره فرهنگی و هنری فردا را در تک‌نوازی کمانچه کسب کند. او علاوه‌بر داشتن علاقه و استعداد، حمایت خانواده و استادانش را مؤثر می‌داند و می‌گوید: «هنر در مشهد وضعیت خوبی ندارد. من با حمایت استادم از سال 93 تجربه حضور در ارکستر را داشته‌ام. چندین اجرای زنده نیز با گروه هنری صبا داشته‌ام که همین امر انگیزه خوبی برای من بوده است.» نگار هم مانند دیگر هنرمندان، این روزها با محدودیت‌های کرونا روبه‌روست اما سعی می‌کند از فضای مجازی برای ارتباط‌گیری و ادامه آموزش‌ها و تمریناتش استفاده کند. هدف کوتاه‌مدتش ورود به دانشگاه و تحصیلات آکادمیک در موسیقی و بعد هم تدریس موسیقی، آهنگ‌سازی و اجراست که به‌طور جدی روی آن تمرکز کرده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر