کد خبر: ۳۴۵
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

در هر خانواده‌ای یک روان‌شناس پیدا می‌شود!

باور غلطی که در بین برخی مردم جاافتاده این است که افراد روانی، معلولان جسمی و حرکتی، انسان‌های روان‌پریش یا به عبارت عامیانه اشخاص دیوانه نیاز به روان‌شناس دارند، درحالی که چنین برداشتی کاملا اشتباه و نشئت گرفته از یک فکر بیمار است. همه آدم‌ها حتی خود من در هر مرحله‌ای از فراز و نشیب‌های زندگی شخصی، برای حل معضلات و مشکلات باید با یک فرد متخصص در حوزه سلامت روان ارتباط داشته باشند...

کمتر پیش می‌آید در یک خانواده ایرانی سؤالی در حوزه روان‌شناسی بپرسی و کسی راهنمایی‌ات نکند،‌ یا دست‌کم یک نفر پیدا شود بگوید برای حل این مشکل برو پیش یک روان‌شناس!‌ حتی اگر یکی هم از سر خیرخواهی چنین حرفی را بزند ممکن است با این واکنش روبه‌رو شود که «مگر دیوانه‌ام که پیش روان‌شناس بروم؟» زهرا میرشاهی، مدیر یکی از مراکز سلامت روان محله الهیه، پاسخ خوبی برای این سؤال دارد. او می‌گوید «کسی که دیوانه است نیازی به روان‌شناس ندارد،‌ آدم سالم را باید راهنمایی کرد تا تصمیم درست بگیرد.» میرشاهی که هشت سالی می‌شود در زمینه سلامت روان و خدمات مشاوره‌ای فعالیت دارد برایمان از فواید مشاوره گرفتن در زندگی و معضلات و مشکلاتی که این روزها روان‌شناسان با آن دست به گریبان‌اند می‌گوید.

 

معضلات روان‌شناسان در جامعه

میرشاهی از سال1391 پایگاهی زیر نظر سازمان بهزیستی برای سلامت روان و مرکز خدمات مشاوره اجتماعی در محله الهیه دایر می‌کند. او درباره ویژگی‌های یک روان‌شناس خوب می‌گوید:‌ روان‌شناس باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد، منشور اخلاقی را رعایت کند، رازدار، صبور و شکیبا باشد، درباره افراد قضاوت و داوری عجولانه نداشته باشد، انعطاف‌پذیر باشد و همیشه با بیماران احساس همدلی داشته و یک شنونده خوب باشد، به عبارتی روان‌شناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهن موجود زنده است.

او با بیان اینکه یک روان‌شناس در جامعه با مشکلاتی همراه است و علم روان‌شناسی به‌درستی فرهنگ‌سازی و جانیفتاده است خاطرنشان می‌کند: وجود دیدگاه نامناسب در جامعه درباره روان‌شناسان، نبود آگاهی در مراجعان، نبود پوشش بیمه‌ای و گرانی هزینه جلسات مشاوره از جمله معضلاتی است که روان‌شناسان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در هر خانواده ایرانی یک یا چند روان‌شناس وجود دارد که از نظر خود علامه دهر هستند اما کوچک‌ترین اطلاعاتی در حوزه علم روان‌شناسی ندارند و با تفاسیر و رهنمودهای غلط مراجعان را با چالش و آسیب‌های جدی‌تری روبه‌رو می‌کنند.

 

مگر دیوانه‌ام که پیش روان‌شناس بروم!

مدیر مؤسس یکی از مراکز سلامت روان تفکر پویا به برخی باورهای غلط در میان شهروندان، به‌ویژه آن‌هایی که در محلات حاشیه شهر سکونت دارند، اشاره کرده و می‌گوید: باور غلطی که در بین برخی مردم جاافتاده این است که افراد روانی، معلولان جسمی و حرکتی، انسان‌های روان‌پریش یا به عبارت عامیانه اشخاص دیوانه نیاز به روان‌شناس دارند، درحالی که چنین برداشتی کاملا اشتباه و نشئت گرفته از یک فکر بیمار است.

او تأکید می‌کند: همه آدم‌ها حتی خود من در هر مرحله‌ای از فراز و نشیب‌های زندگی شخصی، برای حل معضلات و مشکلات باید با یک فرد متخصص در حوزه سلامت روان ارتباط داشته باشند، به عنوان مثال برای ازدواج موفق توصیه می‌شود که به یک مشاور مراجعه کنند درحالی که این زوج از نظر سلامت روان کاملا سالم بوده و فقط برای بهبود و موفقیت بیشتر در رابطه زناشویی به دنبال مشاوره و کسب تجربه تخصصی هستند.

 

فعالیت‌های شاخص در منطقه

زهرا میرشاهی که علاوه‌بر مدیریت مراکز خدمات مشاوره‌ای، عضو شورای اجتماعی محله الهیه، نیز هست درباره فعالیت‌هایش در هشت سال گذشته می‌گوید: آموزش زندگی خانواده در فرهنگ‌سرای الهیه، آموزش مشاوره قبل از ازدواج در سالن ورزشی شهید آراسته، آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی در مجتمع امام رضا(ع) که از موارد ضروری در منطقه الهیه محسوب می‌شود، آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها در مسجد پنج‌تن آل عبا، مسجد امام رضا(ع) و م مجتمع نیکان، آموزش ارتقای کیفیت روابط زناشویی در مرکز مشاوره خدمات اجتماعی، غربالگری طرح اضطراب در مهدکودک‌های محله، غربالگری تنبلی چشم در مسجد حضرت زینب(س) و مسجد امام رضا(ع)، توزیع و پخش اقلام بهداشتی در دوران کرونا، آموزش‌های مجازی در گروه‌های آموزش محلی با موضوع پیشگیری از کرونا، بهبود روابط خانواده‌ها در قرنطینه و اجرای طرح سایبان امید با موضوع مهارت‌های زندگی برای کودکان و مهارت‌های شغلی برای بزرگسالان در مرکز خاتم الانیبا و مرکز ترک اعتیاد کوثر در بولوار شاهنامه از جمله برنامه‌هایی است که اجرا شده است.

 

دریافت لیسانس و فوق‌لیسانس با دو بچه و همسر

زهرا میرشاهی از نوجوانی به رشته روان‌شناسی علاقه داشته،‌ اما دست تقدیر برای مدت طولانی او را از این علاقه‌اش دور می‌کند. زهرا ازدواج می‌کند و صاحب دو فرزند می‌شود مدتی هم در حوزه سلامت پوست و مو کار می‌کند اما سرانجام به علاقه دوره نوجوانی‌اش برمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد در رشته روان‌شناسی تحصیل کند. مدیر و مؤسس یکی از مراکز خدمات مشاوره اجتماعی به سال‌های تحصیل خود در دانشگاه اشاره کرده و می‌گوید: از نوجوانی به رشته روان‌شناسی علاقه وافری داشتم، سرانجام تصمیم گرفتم به علاقه‌ام رجوع کنم. سال 1388 درحالی که 35ساله بودم در کنکور دانشگاه سراسری شرکت کردم و در مقطع کارشناسی رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور مشهد پذیرفته شدم. اما یک‌سری مشکلات بر سر راه تحصیلات من وجود داشت، یکی از مهم‌ترین این مشکلات این بود که من در آن سال‌ها دو فرزند قد و نیم قد داشتم.

سرانجام با همراهی همسرم تصمیم گرفتم وارد دانشگاه شوم. از همین جا از همسرم بابت زحماتش در روزهایی که من درگیر درس و دانشگاه بودم تشکر می‌کنم چراکه او برای بچه‌های من هم پدر بود و هم مادر. بعد از پایان دوره کارشناسی با تشویق همسرم، از آنجایی که می‌دانست به ادامه تحصیل علاقه دارم، سال 1395 در کنکور شرکت کردم و با رتبه عالی در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور قوچان پذیرفته شدم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید نویدی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
سلام شما فوق العاده شگفت انگیز هستید و هارمونی هر تفکر بدی رو در ذهن بر هم میریزید من خیلی نقاط حساس زندگیم رو مدیون لطف و کنش های بجای شما دکتر عزیز بودم...جان نثار