کد خبر: ۳۴۷
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حسینیه مسجد در اختیار جوانان

مدیر مجمع امیرالمؤمنین(ع) درباره ایده و هدف شکل‌گیری این مجمع می‌گوید: سال‌ها به اهمیت جذب جوانان به مسجد و چگونگی انجام آن فکر می‌کردم. در این مدت توانستم طرحی ارائه کنم تا زمینه‌ساز حضور دائمی جوانان به مسجد شود. ایده خودم را با حجت‌الاسلام زاهدی، امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع)، مطرح کردم و ایشان با اختصاص حسینیه مسجد که حدود 100 متر مربع مساحت دارد به عنوان محل اجرای برنامه‌ها، با به ثمر رسیدن طرح موافقت کردند.

تا امروز برای جذب جوانان به مساجد برنامه‌های مختلفی اجرا شده است. این اقدامات هر کجا به صورت هدفمند و با فراهم کردن بسترهای لازم و به ویژه از سوی جوانان انجام شده با موفقیت همراه و زمینه‌ساز حضور جوانان به مسجد شده است. با بهره بردن از این تجربیات و اهمیت جذب جوانان به مسجد، این بار یکی از جوانان محله قائم پای کار آمده و با حمایت‌های امام جماعت مسجد و خیران طرحی را به اجرا در آورده است.

مجمع فرهنگی و ورزشی امیرالمؤمنین (ع) بستری مناسب برای حضور جوانان در مسجد و کمک به آن‌ها در حوزه‌های مختلف زندگی است.

برای تهیه گزارش از برنامه‌ها و اهداف این مجمع با محمدرضا قاسم‌زاده، نائب رئیس شورای اجتماعی محله قائم، به گفت‌وگو می‌پردازیم. مدیر مجمع امیرالمؤمنین(ع) درباره ایده و هدف شکل‌گیری این مجمع می‌گوید: سال‌ها به اهمیت جذب جوانان به مسجد و چگونگی انجام آن فکر می‌کردم. در این مدت توانستم طرحی ارائه کنم تا زمینه‌ساز حضور دائمی جوانان به مسجد شود. ایده خودم را با حجت‌الاسلام زاهدی، امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع)، مطرح کردم و ایشان با اختصاص حسینیه مسجد که حدود 100 متر مربع مساحت دارد به عنوان محل اجرای برنامه‌ها، با به ثمر رسیدن طرح موافقت کردند.

 

4بخش فعال مجمع

مجمع فرهنگی و ورزشی امیرالمؤمنین(ع) قرار است 4 بخش داشته باشد که هر کدام از آن‌ها برنامه‌ها و اهدافی را دنبال خواهند کرد. قاسم‌زاده درباره آن‌ها توضیح می‌دهد: مجمع در 4 قسمت مذهبی و اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و فضای مجازی فعالیت می‌کند که تاکنون برای آماده‌سازی آن‌ها 30میلیون تومان هزینه شده است. هر یک از این بخش‌ها وظایفی دارند که انجام آن را یک گروه مدیریتی برعهده دارند. بخش نخست مربوط به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی است. برگزاری برنامه‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف مانند مجالس عزاداری و اعیاد مذهبی برعهده این قسمت خواهد بود. در همین بخش با توجه به اینکه عموم مردم در برنامه‌های مذهبی حضور دارند، ما فعالیت‌های اجتماعی را قرار دادیم. وظیفه این قسمت نیز بررسی و تلاش برای حل مشکلات اجتماعی و خانوادگی مردم به وسیله برگزاری جلسه‌های مشاوره است.

مسئول مجمع فرهنگی و ورزشی امیرالمؤمنین(ع) ادامه می‌دهد: دومین بخش ما مربوط به برنامه‌های فرهنگی است. کارهای زیادی در این قسمت انجام خواهد شد که از جمله آن برگزاری مراسم‌های مذهبی و گرامی‌داشت‌ شخصیت‌های مختلف است. افزون بر این با استفاده از استادان برجسته کلاس‌های آموزشی و فرهنگی مانند قرائت قرآن کریم، جلسه‌های کمک درسی مقاطع مختلف تحصیلی، زبان انگلیسی و ... با قیمتی بسیار مناسب برگزار می‌شود.

 

ورزش و جذب جوانان به مسجد

با استفاده از ظرفیت‌ علاقه‌مندی جوانان به ورزش می‌توان زمینه‌ساز جذب و هدایت آن‌ها به مسجد شد. قاسم‌زاده با تأکید بر این امر درباره سومین بخش مجمع می‌گوید: یکی دیگر از بخش‌های ما در مجمع مربوط به رشته‌های مختلف ورزشی است. در این قسمت مسابقات و المپیادهای ورزشی برگزار خواهد شد.
یکی از برنامه‌های ما در این قسمت تشویق مردم به ورزش همگانی است. فعالیت‌های این بخش از مجمع تا کمتر از یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

قاسم‌زاده درباره فعالیت چهارمین بخش مجمع فرهنگی، ورزشی امیرالمؤمنین(ع) اضافه می‌کند: آخرین فعالیت ما مربوط به فضای مجازی می‌شود. وظیفه تولید آثار فاخر با موضوع‌های مختلف و پخش آن در بستر اینترنت برعهده این بخش از مجمع است. هدف از فعالیت در این حوزه آموزش، فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای مناسب و امن برای جوانان در اینترنت است. برای دعوت و حضور جوانان تا چند روز دیگر در فضای مجازی و معابر محدوده سیدی به شکل گسترده اطلاع‌رسانی را آغاز خواهیم کرد.

 

20جوان در ساختار مجمع

ساختار مجمع فرهنگی و ورزشی امیرالمؤمنین(ع) طوری تشکیل شده است که هر بخش وظایف خاص خود را برعهده دارد و کار به صورت گروهی انجام خواهد شد.
قاسم‌زاده درباره ساختار تشکیلاتی مجمع می‌گوید: 20 جوان همراه من در این طرح مشارکت دارند که مسئولیت بخش‌های خود را برعهده دارند، البته ما در برنامه‌های مهم دور هم جمع می‌شویم و برای ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی با یکدیگر مشورت می‌کنیم.

با انجام برنامه‌های مختلف با هدف کمک به نیازمندان، خیران و شهروندان اعتماد زیادی به مسجد امیرالمؤمنین(ع) پیدا کردند به طوری که با پرداخت مبالغی به مشارکت می‌پردازند. عضو هیئت امنای مسجد امیرالمؤمنین(ع) درباره مشارکت خیران اظهار می‌کند: مسجد امیرالمؤمنین(ع) در محدوده سیدی نقش مسجد محوری را ایفا می‌کند. به طوری که تنها در یک سال گذشته این مسجد با کمک خیران 2600 بسته معیشتی هرکدام به ارزش 450 هزار تومان و 40 هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع کرده است. با انجام این کارها ما در مسجد توانستیم اعتماد و حمایت خیران را کسب کنیم، البته علاوه بر آن‌ها خانم شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، که حمایت زیادی از جوانان محله قائم تاکنون داشتند از حامیان اصلی ما در برپایی مجمع بودند. همین‌طور آقایان روح ا... قاسم‌زاده رئیس شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد و حجت‌الاسلام اصلانی مسئول امور مساجد پهنه شهید سیادتی نیز از این طرح حمایت کردند. ما همکاری خوبی هم با اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه7، هیئت روضه‌الحسن(ع)، پایگاه بسیج شهید مدنی و شورای اجتماعی محله قائم داریم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر