کد خبر: ۳۷۳
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

اولین دوره قرآن «تقویه» را برگزار کردیم

اولین‌های بسیاری از محلات منطقه ما به همین چند سال پیش برمی‌گردد؛ اولین هیئت مذهبی،‌ اولین جلسه دوره قرآن، ‌اولین گروه همسایگان محله و... . محمد حسین‌پناه یک جوان دهه شصتی و مبتکر برخی از این اولین‌های خیابان تقویه است. او در تشویق و جذب جوانان کم‌سن و سال به پایگاه‌های بسیج مساجد منطقه12 نقش بسزایی را ایفا کرده است.

اولین‌های بسیاری از محلات منطقه ما به همین چند سال پیش برمی‌گردد؛ اولین هیئت مذهبی،‌ اولین جلسه دوره قرآن، ‌اولین گروه همسایگان محله و... . محمد حسین‌پناه یک جوان دهه شصتی و مبتکر برخی از این اولین‌های خیابان تقویه است. او در تشویق و جذب جوانان کم‌سن و سال به پایگاه‌های بسیج مساجد منطقه12 نقش بسزایی را ایفا کرده است. گپ و گفت کوتاه ما با این جوان فعال مذهبی و فرهنگی را در ادامه بخوانید.

 

تأسیس هیئت مذهبی دانشجویی

محمد حسین‌پناه سال 1363 در یک خانواده مذهبی، در روستای طرق، حوالی شهرستان کاشمر به دنیا می‌آید و بعد از قبولی در دانشگاه راهی مشهد شده و مجاور امام رضا(ع) می‌شود: «بعد از قبولی در دانشگاه ثامن‌الحجج(ع) به مشهد آمدم و این هم‌جواری با امام رضا(ع) تا کنون ادامه پیدا کرده است. در دوران دانشجویی با توجه به علاقه‌مندی که به کارهای فرهنگی و مذهبی داشتم به کمیته فرهنگی دانشکده پیوستم. در همان زمان به فکر راه‌اندازی یک هیئت دانشجویی افتادم و بعد از فراهم‌کردن شرایط آن، در سال 1380 هیئت دانشجویی به نام «انصارالمهدی» را در دانشکده ثامن‌الحجج(ع) تأسیس ‌کردیم»

هیئت انصارالمهدی بعد از گذشت 20سال همچنان پابرجاست، حسین‌پناه می‌گوید: «این هیئت دانشجویی هرساله در ماه محرم و صفر و دهه فاطمیه مراسم عزاداری باشکوهی را در محل حسینیه و مسجد دانشگاه برپا می‌کند و همچنین در دهه پایانی ماه صفر در قالب ایستگاه صلواتی، میزبان عزاداران پیاده حرم رضوی است که از شهرهای دور و نزدیک به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.»

 

راه‌اندازی اولین جلسه دوره قرآن در محله تقویه

فعال فرهنگی و اجتماعی محله بعد از گرفتن مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته ماشین ابزار، حدود 15سال پیش به استخدام دانشگاه آزاد درمی‌آید و به عنوان کارشناس آزمایشگاهی مشغول به کار می‌شود: «چون کارگاه دانشگاه در مسیر خیابان تقویه قرار داشت، برای نزدیکی به محل کار، از سال 1396 در بولوار تقویه ساکن شدم. این خیابان به دلیل قرارگرفتن در شرقی‌ترین قسمت منطقه نوین الهیه و بن‌بست بودن، جمعیت چندانی نداشت.

این دورافتادگی در سردی روابط اجتماعی ساکنان محله نیز تأثیر گذاشته بود، من برای آشنایی بیشتر با اهالی، به درب خانه تک تک همسایه‌های ساکن در محدوده خیابان تقویه رفتم و شماره گوشی همراه آن‌ها را گرفتم، بعد از آشنایی با اهالی، یک گروه تلگرامی باعنوان «همسایه‌ها در تقویه» راه‌اندازی کردم و همه این 60نفر را در آن گروه عضو کردم. کار بسیار مفیدی بود زیرا معضلات متعدد محله از دید اهالی در گروه بازتاب داده می‌شد و هرکدام برای رفع این کاستی‌ها کاری را انجام می‌دادیم.

برپایی جلسات دوره قرآن در خیابان تقویه یکی از فواید تشکیل گروه مجازی بوده است: «بعد از مدتی برای اینکه ارتباط اهالی بیشتر شود، اولین جلسه دوره قرآن محله تقویه را در خانه خودم برگزار کردم. این نشست مذهبی با عنوان بقیه‌ا... الاعظم(عج) نام‌گذاری شد. شاید در هفته‌های نخست از این جلسه دوره قرآن استقبال زیادی نشد، اما به‌تدریج بر تعداد شرکت‌کنندگان در جلسه قرآنی محله تقویه افزوده شد تا اینکه امروز تقریبا 90درصد اهالی از طرفداران پر و پا قرص این مراسم مذهبی هستند.»

 

زمین مسجد را پس گرفتیم

حسین‌پناه با کمک اهالی، بنای موقت مسجد و اولین هیئت مذهبی در خیابان تقویه را نیز بنیان می‌گذارد: «مشکل بزرگ بولوار تقویه نداشتن یک مرکز فرهنگی و مذهبی بود، به همین دلیل پیگیر ساخت مسجدی در محله شدیم تا به عنوان مکان مذهبی و پایگاه فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. ظاهرا سال 1390 توسط شرکت تعاونی، زمینی به مساحت 850متر برای ساخت مسجدی به نام شوکت‌الزهرا(س) دیده شده بود، هیئت امنای مسجد نیز تشکیل و حتی یک سال نماز عید فطر هم در این زمین برگزارشده بود، اما بعد از آن به دلایلی زمین مسجد فروخته می‌شود!»

حسین‌پناه پیگیری‌های مداومی که برای بازپس‌گیری زمین مسجد انجام می‌شود این طور شرح می‌دهد: «با پیگیری‌های مجدانه، زمین مسجد بازپس گرفته و تلاش‌ها برای دریافت مجوز ساخت و ساز از شهرداری و نظام مهندسی آغاز شد. سرانجام در سال 1397 پروانه ساخت چهار طبقه مسجد و مرکز فرهنگی با زیربنای 2هزار و 700 مترمربع دریافت و مراحل ساخت آن آغاز شد. البته یک بنای 60متری به عنوان مسجد، حسینیه و هیئت مذهبی بقیه‌ا... الاعظم(عج) در این مکان ساخته شده که به طور موقت پذیرای نمازگزاران و محلی برای برپایی مراسم‌های مذهبی است.»

 

پیگیر کمبودهای خیابان‌های تقویه و سجادیه هستیم

ساکن خیابان تقویه از سال گذشته در شورای اجتماعی محله امیریه فعال است: «در محدوده محله امیریه، خیابان‌هایی همچون تقویه، عزیزیه، عصمتیه، انتهای سجادیه، امیریه و ... قرار گرفته است، خیابان‌هایی که در شرق و شمال شرق منطقه12 واقع شده است و به سبب مسدود بودن بولوار سجادیه، پیشرفت جالب توجهی نکرده است.» به همت شهرداری منطقه در تابستان امسال، پروژه حیاتی بازگشایی بولوار سجادیه به انجام رسید و حسین‌پناه در این باره می‌گوید: «معابر خاکی، ناامنی محلات، وفور اراضی بزرگ مقیاس که برای سال‌های متمادی رها شده است، نبود روشنایی مناسب معابر، کمبود شدید فضای سبز، نبود کاربری‌های مناسب آموزشی و تفریحی و نیاز مبرم به ایجاد روزبازار محلی از جمله مواردی است که در شورای اجتماعی محله امیریه درحال پیگیری هستیم.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر