کد خبر: ۳۸۳
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مبارزه با کرونا کارِ گروه مهندسی رزمی 444

گروه 444مهندسی رزمی ارتش همچنان در کنار مردم ایستادند، درست مانند 8سال دفاع مقدس با برپایی ایستگاه‌های مختلف در حاشیه شهر و مناطق محروم به کمک مردم در حوزه پیشگیری و شناسایی بیماری آمدند.

روزهای کرونایی بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و غیرمرتبط را پای کار آورد تا به کمک یکدیگر با این ویروس منحوس مبارزه کنند. هر چند بی‌توجهی‌های برخی شهروندان آن را تقویت کرده و چرخه تغییر رنگ کرونا در رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد همچنان ادامه دارد.

در موضوع کرونا ارتشی‌ها پابه پای دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها معابر را ضدعفونی و گندزدایی و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بین مردم توزیع می‌کردند. گروه 444مهندسی رزمی ارتش همچنان در کنار مردم ایستادند، درست مانند 8سال دفاع مقدس و با برپایی ایستگاه‌های مختلف در حاشیه شهر و مناطق محروم به کمک مردم در حوزه پیشگیری و شناسایی بیماری آمدند. حضورشان در روزهای کرونایی بهانه‌ای برای گفت‌وگوی ما با آن‌ها شد. قرارمان در دفتر کارشان در قرارگاه شمال شرق کشور بود. از در2 لشگر مقابل خیابان رزم وارد شدیم و پس از طی مسیری به همراه یکی از دژبانان به دفتر سرتیپ دوم ستاد هیبت‌ا... اسدی، فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی ارتش، رسیدیم.

 

5تیپ مهندسی 

مهندسی رزمی یکی از بخش‌های مهم نزاجاست و نقش بسزایی در افزایش توان رزمی یگان‌ها دارد که از آن به عنوان کلید آفند و قفل پدافند هم نام می‌برند. در اردیبهشت1392 بر اساس طرح ثامن، گروه مهندسی رزمی 444مشهد برای پشتیبانی کارهای مهندسی شکل گرفت. در حال حاضر مهندسی رزمی، شامل پنج تیپ ۴۱۱ مهندسی بروجرد، ۴۲۲ مهندسی اهواز، ۴۳۳ مهندسی ارومیه، ۴۴۴ مهندسی مشهد و ۴۵۵ مهندسی کرمان است، البته باید بگوییم عقبه گروه‌های رزمی مهندسی برای بسیاری از رزمندگان 8سال دفاع مقدس با 173شهید(مهندسی رزمی444) شناخته شده است.

این‌ها همان گروه‌هایی هستند که در آن دوران با نصب پل‌های شناور و خدمات جهاد سازندگی مسیر موفقیت را برای رزمندگان هموار می‌کردند. حالا همان آدم‌ها به کنار مردم و برای خدمت به آن‌ها در حوزه‌های مختلف آمده‌اند.

شاید برخی شهروندان منطقه ما به‌ویژه ساکنان بولوار شهید نامجو و ملک‌الشعرای بهار به‌خاطر داشته باشند در این مدت بارها گروه مهندسی رزمی 444 با به‌کارگیری خودرو‌های تاکتیکی و مجهز به رفع آلودگی، معابر و مدارس را ضدعفونی و گندزدایی کرده‌اند. آن‌ها در این ایام دوشادوش مردم ایستادند و هر جا احساس کردند کاری از دستشان برمی‌آید به سرعت شتافتند و یاری رساندند. همان روزهای عید که ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به‌ندرت در بازار موجود بود، ارتش تولید این محصولات را در دستور کار خودش قرار داد و در معابر اصلی منطقه8 رایگان در بین مردم توزیع می‌کرد.

فرمانده گروه سرتیپ دوم اسدی از سال 1367 به استخدام ارتش درآمده و از همان ابتدا در یگان‌های مهندسی خدمت کرده است. او در سال‌های 72 تا 76 سر پل ذهاب، قصر شیرین و ... در پاک‌سازی میدان مین فعالیت داشته. این فرمانده ارشد نظامی می‌گوید: هشت سال جنگ تحمیلی به ما آموخت چگونه روی پای خودمان بایستیم و از پس مشکلات برآییم. نتیجه آن روزها پیشرفتی می‌شود که امروز در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

 

3پایگاه سیار برای ویزیت محرومان

وقتی نام ارتش به میان می‌آید اولین نکته‌ای که به ذهن خطور می‌کند، آدم‌های سخت و خشنِ مناسب میدان جنگ است، تا با آن‌ها مراوده نداشته باشید حال و هوای متفاوتشان را درک نمی‌کنید، آدم‌هایی خونگرم و خوشرو. فعالیتشان فقط به میدان جنگ ختم نمی‌شود، آن‌ها در حوزه‌های بسیاری فعالیت دارند.

فرمانده گروه رزمی مهندسی 444 از سه پایگاه تب‌سنجی در محدوده سیدی خبر می‌دهد و می‌گوید: «زمانی‌که مقام معظم رهبری برای حضور تمام دستگاه‌ها برای پیشگیری از کرونا دستور دادند، ما هم بنابر وظایفی که داریم ابتدا با ایجاد ایستگاه‌های بهداشتی و تب‌سنجی در اطراف پادگان برای پیشگیری از ویروس منحوس کرونا گام برداشتیم. پس از مدتی سه پایگاه در سیدی برپا کردیم و روزانه با استقرار سه دستگاه آمبولانس کادر درمان ارتش در آنجا مستقر شدند و مراجعان را ویزیت می‌کردند، در طول دو ماه استقرارشان استقبال مردم خوب بود.»

 

محرومیت‌زدایی

همان‌طور که از عنوان «گروه مهندسی» پیداست، آدم‌های متخصص در حوزه‌های مختلف مهندسی فعالیت می‌کنند. گروه مهندسی 444 همان‌هایی هستند که در سیل98 گلستان، از همه زودتر در بین مردم حاضر شدند و با احداث پل مسیر رفت و آمد را احداث کردند. آن‌طور که فرمانده گروه می‌گوید؛ یکی دیگر از کارهایشان محرومیت‌زدایی است.

بیشتر به روستاهای صفر مرزی سر می‌زنند تا با بررسی مشکلات مردم، پس از هماهنگی‌های لازم خدماتی را که می‌توانند ارائه دهند. اسدی با اشاره به این موضوع توضیح می‌دهد: «تعدادی از روستاهای دورافتاده را لوله‌کشی کرده‌ایم، همچنین اگر سدی برای انتقال آب وجود داشته را هم لای‌روبی کرده‌ایم. در منطقه ما روستاهای صفر مرزی وجود دارد که برخی امکانات را ندارند. ما پس از بررسی‌های لازم اولویت‌ها را می‌سنجیم و با دستور بالادستی‌هایمان خدمات ارائه می‌دهیم. در سال گذشته سه پل به طول‌های 30متر، هر یک در عرض 48ساعت احداث کرده‌ایم. درمجموع خدمات جهاد سازندگی را انجام می‌دهیم.»

این گروه مهندسی تجهیزات بسیاری مانند بولدزر، لودر، غلتک، بیل مکانیکی و... دارند که در نقاط صعب‌العبور جاده‌سازی می‌کنند، اما موضوع برایمان زمانی جالب شد که متوجه شدیم آن‌ها خودرو آتش‌نشانی هم دارند و در زمانی که لازم باشد و حادثه‌ای رخ دهد از آن استفاده می‌کنند.

 

مین دشمن بعد از 50سال

صدام می‌گفت؛ سربازان ما تا 50سال دیگر می‌جنگند، او راست می‌گفت، آن‌قدر منطقه را مین‌گذاری کرده است که پس از گذشت سال‌ها از آن روزها هنوز هم مین‌ها در زمین‌هاست و گاهی کشته و مجروح برجا می‌گذارد. مین‌هایی که به‌دلیل بارش باران در این‌ سال‌ها در زیر خاک مدفون شده و یافتن آن‌ها سخت است و نیروهای متخصص خودش را می‌خواهد. خنثی‌سازی مین هم یکی دیگر از وظایف این گروه تخصصی است که باید به آن بپردازند. تاکنون میلیون‌ها هکتار از اراضی آلوده به مین در کشور پاک‌سازی و در اختیار کشاورزان و بخش‌های مختلف عمرانی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر