کد خبر: ۳۸۴
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نصب سردیس شهید سید علی اندرزگو در خیابانش

شهید اندرزگو جزو شهدای انقلاب است که از او به عنوان مرد هزار چهره هم یاد می‌شده است. نام خیابان، اندرزگو است و دلیل نصب سردیس هم همین است.

نصب سردیس شهید سید علی اندرزگو در انتهای خیابان اندرزگو نزدیک تقاطع چهارراه خسروی بهانه‌ای شد تا در میان کسبه این کوچه حاضر شویم و نظر آن‌ها را در این باره بپرسیم. این را هم بگوییم نام هیچ یک از کسبه را ننوشتیم چون تمایلی به ذکر نام‌هایشان نداشتند.

وارد یکی از مغازه‌های همان اطراف شدیم که مجسمه شهید اندرزگو در فاصله کمتر از 200متری آن نصب شده بود. از صاحب مغازه درباره شهید و نصب سردیس پرسیدیم. او گلایه‌مند از مکان نصب سردیس گفت: «این خیابان را بعد از انقلاب به نام شهید «سیدعلی اندرزگو» گذاشتند. اول‌ که آمدند گفتم اینجا نصب نکنید، در مسیر رفت و آمد مردم است، اما در جوابم گفتند به ما دستور داده‌اند و باید انجامش بدهیم.»

به سراغ یکی دیگر از کسبه رفتم. از او درباره شهید و نصب این سردیس پرسیدم، او در جوابم گفت: «نمی‌شناسمش، فقط دیدم روی این سردیس نوشته بودند، شهید انقلاب اطلاعات دیگری نداشت که بخوانم.»

یکی از مغازه‌هایی را که به‌طور حدودی مقابل این سردیس قرار داشت انتخاب کردم و وارد مغازه شدم. بعد از اینکه پرسیدم متعجب نگاهم کرد و از وجود سردیس در مقابل مغازه‌اش بی‌خبر بود. با هم از مغازه‌اش بیرون آمدیم و سردیس را نشانش دادم. او گفت: «از صبح که به مغازه می‌آیم تا شب مشغول کار هستم. فقط همان دوچرخه‌ها و چند گلدانی‌ را که‌ گذاشته‌اند دیده‌ام.»

تعجب من زمانی بیشتر شد که او پرسید حالا این سردیس کیست و چرا اینجا نصب کرده‌اند؟ سپس برایش توضیح دادم که شهید اندرزگو یک زمانی هم‌محله‌ای ایشان بوده است. با این حرفم متعجب‌تر از قبل شد، انگار هیچ اطلاعی از این شهید نداشت و همیشه تصور می‌کرده است اندرزگو تهرانی است.

مهدی خدادادی‌حسینی که اطلاعات کاملی از شهید دارد ایرادی نمی‌بیند نامش را در گزارش بیاوریم. او می‌گوید: «شهید اندرزگو جزو شهدای انقلاب است که از او به عنوان مرد هزار چهره هم یاد می‌شده است. نام خیابان، اندرزگو است و دلیل نصب سردیس هم همین است. در مجموع ‌کار خوبی است. بسیاری از مردم ما به‌ویژه جوانان شهدا و نخبگان را نمی‌شناسند. به نظر من جای نصب بنری یا المانی با محتوای زندگی‌نامه شهید در اینجا خالیست، سبک زندگی او و توانایی‌هایش می‌تواند الگویی برای دیگران باشد.»

او در ادامه صحبتش افزود: «به نظرم حواس رانندگان را پرت می‌کند، سر چهارراه‌ها باید خالی از تابلوهای تبلیغاتی و عکس باشد. ولی‌ متأسفانه در اینجا تنها چیزی‌که رعایت نمی‌شود همین موضوع است. »
برخی شهروندان درخواست داشتند مختصری از زندگی‌نامه شهید اندرزگو در کنار سردیس نصب شود تا اطلاعاتی هر چند کوتاه از زندگی‌نامه‌اش داشته باشند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر