کد خبر: ۳۹۱
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

استعدادسنجی دانش‌آموزان طرقی در طرح «پویش»

سید حسن موسوی، فرهنگی بازنشسته شهرک طرق که مسئولیت اجرای طرح پویش را به عهده دارد،‌ معتقد است این طرح برای پیشرفت و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان شهرک طرق به اجرا در آمده است.

طرح «پویش» به همت صندوق قرض‌الحسنه شهید واحدی شهرک طرق، با هدف ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در طرق برای دانش‌آموزان دختر و پسر پرتلاش و با انگیزه در تمامی مقاطع تحصیلی با شروع سال تحصیلی 99 به اجرا در آمده است.

سید حسن موسوی، فرهنگی بازنشسته شهرک طرق که مسئولیت اجرای آن را به عهده دارد،‌ معتقد است این طرح برای پیشرفت و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان شهرک طرق به اجرا در آمده است تا آینده‌ای روشن برای نسل فردای طرق بسازند. طرح پویش با پشتیبانی مالی کامل صندوق قرض‌الحسنه شهید واحدی به اجرا درآمد تا دانش‌آموزانی که در کلاس‌های درس انگیزه بیشتری دارند پرورش دهد و به سمت موفقیت هدایت کند.

 

شرایط بد دانش‌آموزان طرقی

سید حسن موسوی، مسئول اجرای این طرح، درباره شکل‌گیری آن می‌گوید: پس از اینکه بازنشسته شدم تصمیم داشتم برای چند سال به دانش‌آموزان عشایر درس بدهم؛ اما تصمیم من سال گذشته که بازنشسته و سپس به عنوان عضو هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه شهید واحدی انتخاب شدم، تغییر کرد؛ البته دلیل این تغییر بازدیدی بود که من از مدارس و دانش‌آموزان شهرک طرق داشتم و شرایط بسیار بد این مدارس را دیدم.

مدرسه شهدای طرق که زمانی من در آن خدمت می‌کردم، برای هر یک از رشته‌های تجربی و انسانی 2 کلاس و برای رشته ریاضی یک کلاس با آمار قبولی حدود 73 درصد در خرداد داشت؛ اما حالادر این مدرسه تنها 15 دانش‌آموز در رشته انسانی مشغول به تحصیل هستند و دیگر حتی یک کلاس برای رشته‌های ریاضی و تجربی نداریم. متأسفانه دیگر مدارس نیز همین شرایط را دارند و مدارس به رشته‌های کاردانش اختصاص یافتند و دانش‌آموزان به شدت بی‌انگیزه شدند.

مسئول اجرای طرح پویش با اشاره به حمایت صندوق قرض‌الحسنه شهید واحدی از برنامه‌های فرهنگی ادامه می‌دهد: پس از مشاهده شرایط بد مدارس به مسئولان صندوق پیشنهاد دادم یک کار اساسی برای شرایط تحصیلی دانش‌آموزان انجام دهیم و به آن‌ها طرح پویش را در 3بخش ارائه کردم.

پویش 1را برای پایه اول تا ششم ابتدایی، پویش 2مختص مقطع متوسطه1 و آخرین قسمت یعنی پویش 3 نیز مختص مقطع متوسطه 2شامل دانش‌آموزان سال دهم تا دوازدهم است. خوشبختانه هیئت مدیره صندوق از طرح استقبال و 500میلیون تومان اعتبار برای امسال به این کار اختصاص دادند که از بابت این اعتبار از همکارانم قدردانی می‌کنم. برای تداوم داشتن این طرح نیز قرار شد پیش‌نویس آن به هیئت مدیره صندوق برای تصویب ارائه شود.

 

حمایت تمام قد از دانش‌آموزان طرقی

طرح پویش مقدماتی داشت که به حمایت و برقراری ارتباط با مدارس و دانش‌آموزان مربوط می‌شود. موسوی درباره شروع طرح می‌گوید: پس از حمایت صندوق در اواسط شهریور اقداماتی برای کمک به مدارس و برقراری ارتباط با کادر آموزشی انجام دادیم. ابتدا صندوق قرض‌الحسنه طرق 50میلیون تومان برای خرید تجهیزات و مواد ضدعفونی‌کننده اختصاص داد که از محل آن به هر مدرسه در طرق 2میلیون تومان پرداخت شد.

در ادامه نیز به مدیران مدارس اعلام کردیم برای دانش‌آموزان هر مدرسه که گوشی هوشمند و تبلت ندارند تا سقف 20میلیون تومان وام اختصاص خواهیم داد و تنها کافی بود مدیر دانش‌آموز نیازمند را به ما معرفی کنند. در مهر نیز که طرح آغاز شد جلسه‌هایی با مدیران مدارس برگزار و طرح را به آن‌ها معرفی و درخواست کردیم دانش‌آموزان پرتلاش خود را شناسایی و به ما معرفی کنند. خوشبختانه با اعتماد سازی که انجام شده بود مدیران مدارس همکاری خوبی با ما کردند.

موسوی درباره نحوه انتخاب دانش‌آموزان در طرح پویش توضیح می‌دهد: ما دانش‌آموزان با استعداد و کوشا را جدا می‌کنیم و تمامی هزینه‌های تحصیلی آن‌ها را تأمین می‌کنیم. همچنین کمک‌های آموزشی، فرهنگی و پرورشی را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌دهیم. در کنار این نیز برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی یک مرکز اختلالات یادگیری دایر می‌کنیم؛ چرا که طبق تحقیقاتی که انجام دادیم برخی از دانش‌آموزان در این مقطع مشکل اختلالات یادگیری دارند.

 

امید به فردایی روشن

موسوی با اشاره به اجرای طرح توضیح می‌دهد: با توجه به زیاد بودن تعداد دانش‌آموزانی که معرفی شدند پیش از همه ما یک تست هوش برگزار می‌کنیم تا علاوه بر مشخص شدن سطح دانش‌آموزان آن‌ها را نیز غربالگری کنیم؛ چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا قصد نداریم تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها بیش از 5نفر باشد. در این کار نیز از تیمی متخصص استفاده می‌کنیم و وظیفه تدریس را نیز معلمان با سابقه برعهده دارند و برای دانش‌آموزان 460جلسه برگزار می‌کنند.

مجری اجرای طرح اضافه می‌کند: در مقطع متوسطه اول علاوه بر موارد فوق ما کارگاه‌های حضوری برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان و به طور جداگانه برای خانواده‌های آن‌ها درباره رشته‌ها و آینده تحصیلی برگزار می‌کنیم. آخرین کار ما نیز ایجاد تیم مشاوره برای پشتیبانی و راهنمایی دانش‌آموزان است. در مقطع متوسطه دوم اما برنامه‌های خاصی داریم.

اولین کار ما دسته‌بندی دانش‌آموزان و تشکیل گروه‌های درسی و پس از آن تشکیل یک تیم پشتیبانی از روان‌شناسان برای دانش‌آموزان کنکوری است. در ادامه نیز کلاس کنکور تشکیل خواهیم داد و جزوه‌های کنکور را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان کنکوری نیز جلسه‌های مشاوره، انگیزه بخشی و آزمون آزمایشی برگزار می‌کنیم.

موسوی در پایان می‌افزاید: نتیجه بخش بودن کار فرهنگی مستلزم زمان است. به همین دلیل ما امید داریم بتوانیم حداقل برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی تا کنکور این طرح را اجرا کنیم تا علاوه بر اینکه نسل آگاه و تحصیل کرده پرورش دهیم برای نسل فردای طرق فردایی روشن ترسیم کنیم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
با سلام و عرض ادب خسته نباشید ?
ببخشید اگر کسی شماره کلاس های پویش طرق رو داره میشه لطفا بهم بدید.
مشهد چهره
| -
سلام و سپاس از نظرتون. لطفا آدرس ایمیل تون رو بنویسید تا شماره رو براتون ایمیل کنیم