کد خبر: ۳۹۴
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ثبت سر در بیمارستان امام رضا(ع) در فهرست میراث معنوی

سردر بیمارستان امام رضا علاوه بر تاریخی بودن بنایش، نمادی از مقاومت و گذشت مردم و کادر درمان است که با بنای این سردر تلاش داریم خدماتشان را ثبت کنیم.

نمای سردر بیمارستان امام رضا(ع) در مقابل پمپ بنزین خیابان ملک الشعرای بهار ساخته می‌شود تا یاد و خاطرات دوران انقلاب را برای مشهدی‌ها زنده کند. این بیمارستان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های شهر مشهد است که در زمینی به مساحت ۵/۲۸ هکتار و زیر بنای ۲۸۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۱۳ باعنوان مریض‌خانه شاهرضا فعالیتش را آغاز کرده. هر چند این بنای ارزشمند یکی از آثار معماری تاریخی ماست که پس از دوران قاجار ساخته شده، اما هویت و وقایع تاریخی آن کمتر از ارزش بنا نیست. 

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه8 درباره این بنا می‌گوید: آثار تاریخی به دو دسته ملموس (مثل بناهای باستانی و تاریخی) و غیرملموس (مثل آیین‌ها و مراسم‌ها) تقسیم می‌شوند که سرمایه‌های ارزشمند یک ملت محسوب و در گذر زمان دست به دست شده و در اختیار آیندگان قرار خواهند گرفت.

مسلم ابراهیم‌زاده با اشاره به این موضوع که میراث فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیرفیزیکی یک فرهنگ اشاره دارد و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد بیان کرد: میراث فرهنگی ناملموس، همان میراث معنوی است که شامل بخشی از فرهنگ ماست و به‌طور شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است. اگر در گذر زمان رسیدگی و حفاظت نشود از بین خواهد رفت، وقایع انقلاب هم جزوی از این آثار است که نباید به دست فراموشی بسپاریم. 
وی ادامه داد: سردر بیمارستان امام رضا علاوه بر تاریخی بودن بنایش، نمادی از مقاومت و گذشت مردم و کادر درمان است که با بنای این سردر تلاش داریم خدماتشان را ثبت کنیم. این بنای تاریخی علاوه بر معالجه بیماران، روح و اعتقادات آن‌ها را هم صیقل داد.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه8 افزود: نمای آجری و کاشی‌کاری بنا مطابق با سردر بیمارستان با اعتباری بالغ بر 450میلیون ریال اجرا خواهد شد. 


سردری برای هویت

همان‌طور که می‌دانید بیمارستان امام رضا در دوران انقلاب یکی از پایگاه‌ها و مراکز مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بود. در روزهایی که انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده بود مرکز حوادثی شد که هر یک ضمن ثبت در دفتر تاریخ انقلاب، در روند پیروزی انقلاب تأثیرگذار بود. وقایعی مانند ۲۳آذر ماه۵۷ یکی از رخدادهایی است که ریشه در نهضت امام خمینی(ره) داشت.

بعد از آن هم واقعه تحصن شروع شد و همه نگاه‌ها به بیمارستان و اخبار پیرامونش بود. وابسته ‌‌بودن بیمارستان به دانشگاه سبب شد تا دانشگاهیان نخستین گروهی باشند که با انتشار بیانیه‌ای به تحصن‌کنندگان ملحق شوند. تمام این وقایع دست به دست هم داد و بر اهمیت این پایگاه انقلابی در آن دوران افزود. علاوه‌بر واقعه آذر، دی‌ماه هم ماهی پرفراز و نشیب برای مشهدی‌ها و اطراف بیمارستان بود.

درنهایت اهمیت این بنای تاریخی هویتی سبب شد تا مدیریت شهری سردر بیمارستان را به عنوان نمادی از ایثار و مقاومت مردم شهر مشهد در خیابان ملک‌الشعرای بهار بنا کند. تا به نسل آینده یادآوری کند مسیری که امروز به‌راحتی در آن تردد دارند، زمانی شاهد ریخته شدن خون جوانان انقلابی بوده است.

ارسال نظر