کد خبر: ۳۹۸
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ستادازدواج محله راه آهن زمینه ازدواج جوانان را هموار می‌کند

شورای اجتماعی محله راه‌آهن از روزی که شکل‌گرفته، موانع ازدواج جوانان را هموار کرده و تابه‌حال دختران و پسران زیادی را به هم رسانده است. تشکیل ستادازدواج آسان محله راه‌آهن یکی از دستاوردهای شورای اجتماعی این محله بوده است.

 یکی ازدلایل بالارفتن سن ازدواج تجمل‌گرایی است. همین گزینه کافی است تا بسیاری از دختران و پسران در حسرت ازدواج بمانند و سنشان روزبه‌روز بیشتر شود. شورای اجتماعی محله راه‌آهن از روزی که شکل‌گرفته، باقدرت موانع ازدواج جوانان را هموار کرده و تابه‌حال دختران و پسران زیادی را به هم رسانده است. تشکیل ستادازدواج آسان محله راه‌آهن یکی از دستاوردهای شورای اجتماعی این محله بوده است.

 

تلاش برای حدف سنت‌های غلط ازدواج

حدود 4سال پیش جلسه‌ای در اداره فرهنگی شهرداری منطقه3 برگزار می‌شود. محور جلسه تشکیل ستاد ازدواج در محله‌هاست. خانم پایه رنج، عضو فعال شورای اجتماعی محله راه‌آهن، بعد از جلسه به میان بانوان محله برمی‌گردد و موضوع تشکیل ستاد را مطرح می‌کند و با استقبال بانوان روبه‌رو می‌شود. آن‌ها در جلسات مختلفی که باهم داشته‌اند، فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلف تشکیل ستاد ازدواج را بررسی می‌کنند و تعدادی خیر از محله راه‌آهن و سایر محله‌ها شناسایی می‌شوند. در نقشه راه خودشان اولین هدف را حذف سنت‌های غلط ازدواج در بین خانواده‌ها و دومین هدف را تأمین جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند ترسیم می‌کنند.
کار خوب پیش می‌رود. اعضای شورای محله راه‌آهن یکی پس از دیگری تلاش می‌کنند تا موانعی که ممکن است سد راهشان شود را برطرف کنند. در کنار پایگاه بسیج المهدی(عج)، پایگاه بسیج ریحانه‌النبی(ص)، جلسه فرهنگی و مذهبی عصر غیبت محله راه‌آهن هم پای‌کار می‌آیند. کارها خیلی خوب پیش می‌رود تا اینکه تصمیم می‌گیرند کار را توسعه بدهند. 10کارگروه برای ستاد ازدواج تعریف می‌کنند و کارشان هم می‌شود تشویق جوانان به امر ازدواج. بانک اطلاعات دختران و پسران، کارگاه‌های مشاوره، برگزاری مراسم ازدواج آسان، تأمین جهیزیه و... از کارگروه‌های این ستاد است.

 

همسریابی

بانک اطلاعات دختران و پسران که مراجعات بیشتری دارد، وظیفه شناسایی دختران و پسرانی را دارد که تصمیم جدی گرفته‌اند که زندگی مشترکی را آغاز کنند. آن‌ها در اتاق فکرشان پرسش‌نامه‌ای با بیش از 50سؤال تنظیم کرده‌اند و جوانان به سؤالات پاسخ می‌دهند. کارشناس مذهبی و یک روان‌شناس فرم‌ها را بررسی می‌کنند. زوج‌هایی که ملاک و معیارهای ازدواجشان به هم نزدیک‌تر است انتخاب می‌شوند و برای دیدار به‌اتفاق 2خانواده در محل ستاد ازدواج قرار می‌گذارند. اگر در این مرحله دختر و پسر همدیگر را پسندیدند، ادامه کار را به عهده خانواده‌ها می‌گذارند. ستاد ازدواج کتاب و سی‌دی‌های آموزشی هم در اختیار زوج‌ها و خانواده‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند بهترین تصمیم را برای ادامه زندگی‌شان بگیرند و درواقع با چشم باز ازدواج کنند.
یکی دیگر از رازهای موفقیت ستاد ازدواج محله راه‌آهن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های محله است. اعضای ستاد به‌سراغ شیرینی‌فروشی، گل‌فروشی، طلافروشی، لوازم‌خانگی و... رفته‌اند و رایزنی کرده‌اند تا نهایت همکاری را با ستاد ازدواج داشته باشند. بعضی از آن‌ها تخفیف‌های 40 تا 50درصدی برای زوج‌هایی که از طرف ستاد ازدواج معرفی می‌شوند، در نظر گرفته‌اند.

این کار توانسته است هزینه‌های زیادی را از خانواده‌ها کم کند تا زندگی بدون قرضی را آغاز کنند. یکی از اهالی محله راه‌آهن که جزو اعضای ستاد ازدواج است، طبقه زیرین منزلش را که از تالار پذیرایی چیزی کم ندارد، در اختیار ستاد ازدواج قرار می‌دهد و مراسم‌های عروسی در این مکان برگزار می‌شود. امام جماعت و هیئت‌امنای مسجد حجت‌المهدی‌(عج) هم از برنامه‌های ستاد ازدواج استقبال ‌کرده‌اند و در مراسم‌های مختلفی میزبان بوده‌اند، حتی هزینه پذیرایی را هم تقبل کرده‌اند.
چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته هم‌زمان با سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه(س) ستاد ازدواج محله راه‌آهن با مشارکت پایگاه بسیج شهید حقیقی، پایگاه بسیج المهدی‌(عج)، پایگاه بسیج ریحانه‌النبی(ص)، جلسه فرهنگی و مذهبی عصر غیبت، جشنواره‌ای در مشهد برای اولین‌بار برگزار کردند و خودروهای تزیین‌شده همراه با 3مجموعه جهیزیه به‌صورت نمادین در محله راه افتادند. ماشین‌نویسی برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان با استفاده از احادیث و روایات معصومان(ع) انجام شد و به رسم یادبود به مشارکت‌کنندگان این طرح بسته‌های متبرکی از حرم مطهر از جمله نمک، نبات و گل اهدا شد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر