کد خبر: ۴۰۱
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آوای سوگ سردار دل‌ها از دوربین نوجوان محله فلسطین

بسیاری از بچه‌های دهه هشتاد و نود او را می‌شناسند و صدایش را از شبکه‌های مختلف صدا و سیما شنیده‌اند. مداح است و مداحی برای ائمه معصوم(ع) را از کودکی آغاز کرده است. در 11سالگی نماهنگ «زیارت» با صدای او به مناسبت میلاد امام‌رضا(ع) از شبکه خراسان‌رضوی پخش شد. کار اخیرش نیز سال گذشته هم‌زمان با شهادت سردار قاسم سلیمانی با نام «سردار آسمانی» و «سردار دل‌ها» از شبکه خراسان‌رضوی به نمایش درآمد.

بسیاری از بچه‌های دهه هشتاد و نود او را می‌شناسند و صدایش را از شبکه‌های مختلف صدا و سیما شنیده‌اند. او مداح است و مداحی برای ائمه معصوم(ع) را از کودکی آغاز کرده است. در 11سالگی نماهنگ «زیارت» با صدای او به مناسبت میلاد امام‌رضا(ع) از شبکه خراسان‌رضوی پخش شد. کار اخیر او نیز سال گذشته هم‌زمان با شهادت سردار قاسم سلیمانی با نام «سردار آسمانی» و «سردار دل‌ها» از شبکه خراسان‌رضوی به نمایش درآمد. با او که اکنون سراغ علاقه دیگرش یعنی فیلمسازی و بازیگری رفته است گفت‌وگو کردیم.

 

اجرای اولین نماهنگ‌

متین رجبی متولد 1382 در مشهد و تنها فرزند خانواده است. او دانش‌آموز موفق دبیرستان نمونه دولتی زنده‌یاد صادقی در منطقه یک است. باوجود علاقه‌اش به هنر در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کند و امیدوار است در کنکور امسال در رشته پزشکی قبول شود. متین می‌گوید: «خوانندگی و فیلمسازی را بسیار دوست دارم اما انتخابم برای ادامه تحصیل رشته‌تجربی بود. از همان کودکی به خواندن کتاب‌های آناتومی علاقه داشتم و معتقدم دانش پزشکی را نمی‌توان با مطالعه آزاد کسب کرد و تصمیم دارم این رشته را به‌طور آکادمیک و در دانشگاه دنبال کنم. ولی رشته‌های هنری به ویژه فیلمسازی و خوانندگی را می‌توانم به صورت آزاد و با همکاری دوستانم دنبال کنم.»

متین از کودکی در مراسم عزاداری یا میلاد ائمه اطهار(ع) مداحی ‌کرده است. او در این باره می‌گوید: «از کودکی به مداحی علاقه داشتم و در مراسم مذهبی که خانواده و فامیل برگزار می‌کردند ابیاتی را در سوگ ائمه(ع) می‌خواندم. بازخوردهای خوبی که در این مجالس از خانواده و فامیل دریافت ‌کردم، اعتماد به نفسم را بیشتر کرد.» اولین نماهنگ‌ متین در یازده سالگی‌اش از صدا و سیمای خراسان‌رضوی پخش می‌شود. نام این اثر «زیارت» است.

او ادامه می‌دهد: «با کمک نوه عمویم که هم‌سن و سال من است با یکی از استودیوهای شهر و آقای امیر فتاحی که ساخت نماهنگ‌های مذهبی برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی را برعهده دارد آشنا شدم. آن‌زمان به نوجوانی نیاز داشتند که بتواند نماهنگ زیارت را با صدای خوب بخواند. یک شب نوه عمویم با من تماس گرفت و موضوع را مطرح کرد، آن موقع یازده سال داشتم. همان شب چند بیت شعر پشت تلفن خواندم و آقای فتاحی گفت فردا به استودیو بروم و این‌گونه همکاری ما شروع شد و تا به امروز بیشتر از 100 اثر را با همکاری گروه، ضبط و پخش کرده‌ایم.» علاوه بر این کارگردان گروه متوجه علاقه و اشتیاق متین به بازیگری می‌شود و او را تشویق می‌کند تا در نماهنگی که شعر آن را می‌خواند نقش‌آفرینی کند. نماهنگ‌ها از شبکه‌های کودک و نوجوان، دو، هدهد و خراسان‌رضوی پخش می‌شود.

 

بازی در «تنهای شلوغ»

اما متین از پانزده سالگی به فیلمسازی گرایش پیدا می‌کند. متین می‌گوید: «دیگر بزرگ شده بودم و چون نماهنگ‌ها برای رده سنی کودک و نوجوان ساخته می‌شد نمی‌توانستم برای آن‌ها بخوانم. از طرفی نوه عمویم تصمیم داشت اولین فیلم کوتاه خودش را بسازد و از من خواست تا در فیلمش بازی کنم.» فیلم «تنهای شلوغ» ساخته محمد دانیال غلامی‌مقدم به جشنواره فیلم و کودک و نوجوان در اصفهان راه پیدا می‌کند و خوش می‌درخشد. متین تنها بازیگر آن فیلم است.

او پس از بازی در فیلم «تنهای شلوغ» با آقای فتاحی کارگردان نماهنگ‌های مذهبی درباره ساخت فیلم صحبت می‌کند و با تشویق‌های کارگردان و حمایت‌های خانواده تصمیم به ساخت فیلم کوتاه می‌گیرد. برای متین مضامین اجتماعی و تربیتی مهم است. بنابراین زمستان سال 97 اولین فیلم خود به نام «فریاد خاموش» را می‌سازد. داستان فیلم درباره وجدان یک نوجوان است.

این نوجوان نسبت به دیگران بی‌تفاوت است و عذاب وجدان او را رها نمی‌کند. این فیلم با بازخوردهای خوبی در رسانه‌ها رو به‌رو می‌شود و متین به عنوان اولین فیلمساز نوجوان معرفی می‌شود. این معرفی به او انگیزه می‌دهد و دو فیلم دیگر می‌سازد و در مسابقات فرهنگی مدرسه شرکت می‌کند. فیلم دوم مربوط به کودکان سرطانی است که آن را با همکاری مؤسسه محک می‌سازد و در مسابقات فرهنگی مدارس رتبه دوم استانی را به دست می‌آورد.

فیلم سوم را به خاطر مسابقه «پرسش مهر» رئیس‌جمهور می‌سازد و موضوع آن قضاوت است. متین می‌گوید:« این فیلم ساختار پیچیده‌تری داشت. تجربه ساخت دو فیلم و بازی در نماهنگ‌ها کمک کرد تا بتوانم داستان فیلم را تقویت کرده و بهتر آن را کارگردانی کنم. سعی کردم فیلم را چالشی بسازم.» قصه اولیه فیلم‌هایش را خودش می‌نویسد و با همفکری آقای امیر فتاحی فیلمنامه را کامل می‌کند.

سال گذشته با شهادت سردار سلیمانی از او می‌خواهند تا دو نماهنگ با عنوان‌های «سردار آسمانی» و «سردار دل‌ها» را به این مناسبت بخواند. او در این باره می‌گوید: «همان شبی که خبر شهادت سردار سلیمانی رسید از من خواستند صبح زود در استودیو حاضر باشم. کار بسیار فشرده بود و همانجا برای کار ملودی انتخاب کردیم. شعر «ایران ای سرای من» گروه همای را بسیار دوست دارم و برای بخشی از کار این ملودی را انتخاب کردم و در نهایت با کمی تغییر نماهنگ آماده شده و زمانی که پیکر سردار به مشهد رسید این نماهنگ پخش شد. درباره سردار از قبل آشنایی داشتم و درباره ایشان شنیده بودم و به‌دلیل احترام به سردار تمام تلاشم را کردم تا کار خوبی ارائه و این‌گونه سوگ و اندوهم را نشان دهم.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر