کد خبر: ۴۰۴
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ستاره «راه‌نور»

فاطمه نیازی یکی از دانش‌آموختگان رشته صنایع دستی(گرایش فرش) هنرستان فنی و حرفه‌ای راه‌نور واقع در بولوار شاهنامه است. او که درحال حاضر 18سال دارد و چندین بار در رشته‌های «بافت فرش» و «بافت زیلو» عناوین برتر استان و کشور را از آن خود کرده است، می‌گوید: آرزو دارم با راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی حامی زنان آسیب‌پذیر جامعه باشم که شرایط اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند

فاطمه نیازی یکی از دانش‌آموختگان رشته صنایع دستی(گرایش فرش) هنرستان فنی و حرفه‌ای راه‌نور واقع در بولوار شاهنامه است.او که درحال حاضر 18سال سن دارد، چندین بار در رشته‌های «بافت فرش» و «بافت زیلو» عناوین برتر استان و کشور را از آن خود کرده است و امروز در سن جوانی یکی از بافنده‌های متبحر فرش در خطه توس و محله کلاته‌برفی به حساب می‌آید.
هنر، ارثیه‌ای از مادر به دختر

فاطمه نیازی از کودکی در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده و با هنر رشد کرده است، مادربزرگ و مادرش جزو معدود خیاط‌هایی بودند که به دوخت لباس‌های اصیل کردی می‌پرداختند و در بافت این نوع از لباس‌ها توانا بودند:«مهارت مادر و مادربزرگم در دوخت لباس اصیل کردی زیاد بود. گاهی اوقات من هم آن‌ها را کمک می‌کردم. 
مادرم علاوه‌بر دوختن این لباس در بافت قالی‌ها و قالیچه‌های کردی نیز تبحر خاصی داشت که من را به این فضا و هنر علاقه‌مند کرد.»

 

کسب رتبه دوم کشور در بافت زیلو و فرش

هنرجوی رشته فرش در هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای راه نور به‌عنوان دانش‌آموز ممتاز این هنرستان در دوسال متوالی موفق به کسب رتبه‌های برتر استان و کشور در رشته‌ بافت زیلو شده‌است:«زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست‌بافت است که مناسب مناطق کویری است و شباهت زیادی به گلیم دارد.

اولین باری که بافت زیلو را امتحان کردم هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشتم اما بافته‌های من بسیار عالی از آب درآمد و سال دوم تحصیل در هنرستان، رتبه اول مسابقات زیلوبافی زیر نظر آموزش و پرورش را در استان به دست آوردم.همان سال در مسابقات کشوری زیلوبافی که در شهرکرد برگزار شد حضور پیدا کردم و رتبه دوم رقابت‌های زیلوبافی کشوری را به دست آوردم.»
هنرمند ساکن بولوار شاهنامه عناوین متعددی در مسابقات بافت فرش نیز کسب کرده‌است:« در سال تحصیلی دوازدهم، در مسابقات استانی رشته بافت فرش شرکت کردم و رتبه سوم این مسابقات را به دست آوردم.
مدتی بعد در مسابقات کشوری بافت فرش که برای دومین سال متوالی در شهرکرد برگزار می‌شد شرکت کردم و رتبه دوم مسابقات کشوری بافت فرش را کسب کردم.»

 

در آرزوی راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی

هدف فاطمه نیازی در تولید فرش دستباف علاوه بر حفظ هنر فاخر ایرانی اصیل، ایجاد اشتغال برای زنان آسیب‌پذیر است:«بسیاری از بانوان به‌ویژه در بولوار شاهنامه و شهر تاریخی توس با بافت فرش دستباف و این هنر اصیل آشنا هستند اما به‌دلیل نداشتن سرمایه اولیه قادر به نشان دادن هنر خود در این زمینه نبوده‌اند. آرزو دارم با راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی حامی زنان آسیب‌پذیر جامعه باشم که شرایط اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر