کد خبر: ۴۳۸
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

جیب خالی، دست پُر

رضا مهرابی، میوه فروش جوان و مهربان محله انقلاب، سبدی کوچک اما مملو از محبت و مهر در مغازه کوچک خود قرار داده است تا با کمک مشتریانش سفره شهروندانی را روشن کند که قادر به پرداخت هزینه میوه و صیفی‌جات نیستند. مهرابی با رفتار، انصاف و مهربانی‌اش مشتریان ثابت زیادی برای خود پیدا کرده است که برخی از آن‌ها پولی برای پرداخت ندارند، اما با دست پر از این مغازه برمی‌گردند.

در روزهای سرد فصل زمستان بسیاری از منازل نیازمندان شهر به ویژه در محلات پیرامونی، سرد و سفره‌های آن‌ها خالی است. البته قلب‌هایشان به مهربانی برخی همشهریان و همسایگان خود دلگرم است‌ می‌دانند تنها نیستند و بسیاری در حد توان و بضاعتی که دارند تلاش می‌کنند تا گرمابخش منازل آنان باشند.

رضا مهرابی، میوه فروش محله انقلاب، تنها یکی از هزاران شهروند این شهر است که با کمک مشتریان پر مهر خود ضمن ترویج فرهنگ مهربانی به همشهریان نیازمند خود گرما بخش منازل نیازمندان محله انقلاب و این شهر است.رضا مهرابی، میوه فروش جوان و مهربان محله انقلاب، سبدی کوچک اما مملو از محبت و مهر در مغازه کوچک خود قرار داده است تا با کمک مشتریانش سفره شهروندانی را روشن کند که قادر به پرداخت هزینه میوه و صیفی‌جات نیستند. مهرابی تنها 2سال است که به کار میوه فروشی روی آورده و در این میان تنها 5 ماه است که به دکان کوچک فعلی خود در خیابان سحر نقل مکان کرده است، اما در همین مدت کم با رفتار، انصاف و مهربانی‌اش مشتریان ثابت زیادی برای خود پیدا کرده است که برخی از آن‌ها پولی برای پرداخت ندارند، اما با دست پر از این مغازه برمی‌گردند. مهرابی درباره سابقه کاری خود می‌گوید: شغل من لوله بازکنی بود، اما با توجه به کساد بودن این کار و سرمایه کمی که داشتم از 2 سال پیش به میوه فروشی رو آوردم و در خیابان سحر یک مغازه اجاره کردم و در کنار لوله بازکنی به این شغل مشغول شدم.

 

بهانه‌ای برای شروع یک کار خیر

میوه فروشی کسبی است که در هر صورت ضایعات دارد. میوه‌هایی که خراب می‌شوند و دیگر خریداری ندارند میوه فروشان مجبورند دور بیندازند، اما مهرابی زمانی که می‌بیند همین میوه‌های بی‌کیفیت که خریداری ندارند در سبد غذایی نیازمندان جایی ندارد تصمیم به انجام کاری می‌گیرد که ضمن جلوگیری از هدررفت میوه به نیازمندان نیز کمکی کرده باشد. میوه فروش محله انقلاب درباره ایده سبد مهربانی مغازه کوچکش توضیح می‌دهد: میوه فروشی کسبی است که متأسفانه ضایعات زیادی دارد.

من در ابتدا وقتی دیدم برخی از میوه‌ها و صیفی‌جات به مرور زمان خراب می‌شوند و باید دور بریزم به همین دلیل تصمیم گرفتم پیش از اینکه غیرقابل استفاده شوند آن‌ها را به صورت رایگان ببخشم. برای این کار نیز یک سبد در چند طبقه تهیه کردم و میوه‌ها و صیفی‌جاتی که نسبت به بقیه کیفیت کمتری داشتند در آن ‌ریختم. در همان ابتدای شروع این کار دیدم سبد خیلی زود خالی می‌شود و نیازمندان از آن استقبال می‌کنند به همین دلیل تصمیم گرفتم میوه و صیفی‌جات باکیفیت‌تر و بیشتری را بسته‌بندی و سپس در سبد قرار دهم. افراد زیادی از سبد استقبال می‌کردند، اما برخی را می‌دیدم که نیازمند بودند چون سبد از داخل مغازه دیده می‌شد خجالت می‌کشیدند از میوه‌های رایگان آن بردارند و می‌رفتند. برای اینکه کسی شرمگین نشود، مکان سبد را تغییر دادم تا نیازمندان بدون شرمندگی از میوه‌های داخل سبد استفاده کنند.

 

ترویج مهربانی

بسیاری از مشتریان مهرابی وقتی متوجه کار زیبای میوه‌فروش محله انقلاب می‌شوند در این کار خیر مشارکت می‌کنند تا سبد مهربانی پر مهرتر از همیشه شود. مهرابی با اشاره به مشارکت خوب اهالی محله انقلاب در رونق بخشیدن به سبد مهربانی‌اش بیان می‌دارد: به مرور زمان برخی از مشتریانم که متوجه سبد و استفاده نیازمندان از آن می‌شدند در پرکردن سبد مشارکت می‌کردند. بسیاری از مشتریان و اطرافیان من در این کار خیر شریک شدند به طوری که حالا برخی از مشتریان تنها برای سبد خرید می‌کنند، البته اغلب مبلغی را پرداخت می‌کنند و می‌گویند هرچه صلاح می‌دانم با این پول برای نیازمندان بسته‌بندی و در سبد قرار دهم. مشتریانی نیز هستند که باقی پول خود را نمی‌گیرند و می‌گویند با آن میوه و صیفی‌جات در سبد قرار دهم. علاوه بر این من موضوع سبد مهربانی را به تعدادی از همکارانم گفتم. برخی از آن‌ها استقبال کردند و میوه و صیفی‌جات برای این سبد می‌فرستند.

 

مغازه امید نیازمندان

برخی از ما به دنبال بهانه‌ای می‌گردیم تا مهربان باشیم. میوه‌فروش خیابان سحر این بهانه را به بسیاری از اهالی داده است تا حداقل در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز، شب یلدا و شب‌های جمعه بتوانند در این کار خیر شریک شوند و دل همسایگان نیازمند خود را شاد کند. او با اشاره به روزهایی که مشارکت خیران برای پر کردن سبد مهربانی‌اش به اوج می‌رسد می‌گوید: در بیشتر روزها خود من روزی 2بار سبد را پر می‌کنم، اما در ایامی مانند شب‌های جمعه، عید نوروز و شب یلدا سبد مدام پر و خالی می‌گردد. تنها در شب یلدا خود من حدود 1میلیون تومان میوه برای سبد اختصاص داده بودم، اما مردم نیز مشارکت خوبی کردند. یکی از خیران 500هزار تومان پرداخت کرد و گفت میوه بسته‌بندی کنم و برای نیازمندان در سبد قرار دهم. آن شب مدام ما میوه بسته‌بندی می‌کردیم و سبد را پر نگه می‌داشتیم تا نیازمندی با دست خالی برنگردد.

 

برکتی ماندگار

کار خیر و شاد کردن دل نیازمندان باعث شده میوه فروش خیابان سحر به واقع رفیق پروردگارش باشد و او به زندگی این بنده خود برکت ببخشد. میوه فروش خیر محله انقلاب درباره تأثیر این کار در زندگی و کسبش می‌افزاید: این کار برکت زیادی به زندگی و کسب من داده است. البته موضوعی که برای من اهمیت دارد تنها دعای خیر آن نیازمندانی است که با دست خالی می‌آیند و با دست پر به خانه باز می‌گردند. برای من همین که دستم جلوی دیگران دراز نیست و اهالی محله انقلاب به من اعتماد و لطف دارند کافی است.

ارسال نظر