کد خبر: ۴۳۹
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

درخواستی که ۵۰ ساله شد

خیابان صدر 16 واقع در محله 17 شهریور یکی از معابر قدیمی شهر محسوب می‌شود که در مجاورت مجموعه گردشگری تاریخی باباقدرت قرار دارد و سالانه پذیرای هزاران گردشگر است. پس از ورود به این خیابان با یک قطعه زمین کوچک روبه‌رو می‌شویم که در انتهای آن تعدادی منازل مسکونی قرار دارد.

خیابان صدر 16 واقع در محله 17 شهریور یکی از معابر قدیمی شهر محسوب می‌شود که در مجاورت مجموعه گردشگری تاریخی باباقدرت قرار دارد و سالانه پذیرای هزاران گردشگر است. پس از ورود به این خیابان با یک قطعه زمین کوچک روبه‌رو می‌شویم که در انتهای آن تعدادی منازل مسکونی قرار دارد.
نجارشهری، یکی از اهالی قدیمی این خیابان، می‌گوید موهای سیاهش را در صدر 16 سفید کرده است. او با اشاره به سابقه سکونت خود و زمین خاکی خیابان صدر 16 توضیح می‌دهد: من از اواخر دهه 50 در این خیابان زندگی ‌می‌کنم. در گذشته در این زمین خاکی تعدادی درخت وجود داشت. در مجاورت آن نیز یک دامداری بود که کارگرانش گاهی اوقات فضولات دام‌های خود را در داخل این زمین و پای درختان می‌ریختند. مدتی پس از انقلاب دامداری از اینجا رفت و به مرور زمان درختان این زمین خاکی نیز خشک و سپس قطع شدند. از قطع درختان و به این روز افتادن زمین، حدود 40 سال می‌گذرد و در تمام این مدت هیچ تغییری نکرده است.

 

مشکلات زمین خاکی برای اهالی صدر16 

شهروند محله هفده شهریور درباره مشکلات خیابان صدر 16 اضافه می‌کند: خاکی بودن این زمین مشکلات زیادی برای اهالی و کسبه خیابان صدر 16 ایجاد کرده است. هرگاه بادی می‌وزد گرد وغبار و هروقت بارندگی شود گل و لای را وارد منازل ما می‌کند. علاوه بر این‌ها متأسفانه برخی از شهروندان نیز زباله‌های خود را در اینجا می‌ریزند که باعث بلند شدن بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات می‌شود. به تمام این‌ها نیز باید حضور افرادی که ضایعات جمع‌آوری می‌کنند و کارتن خواب‌ها را نیز اضافه کنید. حتی این زمین بدمنظر است و گردشگرانی که به مجموعه گردشگری باباقدرت می‌آیند نیز شرایط بد آن را می‌بینند.

اهالی خیابان صدر 16 به تازگی استشهادی را به شهرداری ارائه کردند که نجارشهری یکی از امضا کنندگان آن بوده است. او با اشاره به این درخواست اضافه می‌کند: با توجه به وجود این زمین و اینکه ما هیچ فضای سبزی در این نزدیکی نداریم استشهادی را با امضای اهالی آماده کردیم و آن را به شهرداری منطقه بردیم. مضمون این درخواست نیز تقاضای اهالی برای رسیدگی به این زمین و ایجاد فضای سبز در آن بود. البته از ده‌ها سال پیش نیز اهالی پیگیری‌هایی برای سامان دادن به شرایط این زمین انجام دادند که هیچ کدام سودی نداشتند.

 

پاتوق کارتن خواب‌ها

موقعیت مکانی این زمین به شکلی است که از خیابان دید کمی دارد، اما از اتاق نگهبانی پارکینگ باباقدرت این‌گونه نیست و داخل زمین به طور کامل دیده می‌شود. حسنی، سرپرست نگهبانی مجموعه گردشگری باباقدرت، درباره مشاهداتش از زمین صدر 16 می‌گوید: تا چند ماه قبل می‌دیدم چند معتاد متجاهر و کارتن خواب از طریق این زمین وارد ملک مجاور که خالی و رها شده بود می‌شدند و شب را آنجا به صبح می‌رساندند. داخل زمین نیز برخی اوقات چند نفر می‌آمدند و می‌خوابیدند. البته مدتی است از آن‌ها مانند قبل خبری نیست، اما بازهم کارتن‌خواب‌هایی هستند که در اینجا شب را به صبح می‌رسانند. علاوه بر آن‌ها نیز حیواناتی همچون سگ به اینجا زیاد می‌آیند.در مجاورت این زمین تعدادی واحد تجاری نیز قرار دارد که آن‌ها نیز دل پری از این زمین خاکی دارند. ثابتی، یکی از کسبه، درباره مشکلاتی که این زمین خاکی برای کسب او ایجاد کرده است توضیح می‌دهد: خاک این زمین به شکلی است که با کمی باد در هوا پخش می‌شود و وارد مغازه‌ها و در نهایت دستگاه تنفسی ساکنان این خیابان می‌شود. این گرد و غبار برای من زحمت زیادی ایجاد کرده به ویژه که کار من فروش پوشاک است و مغازه شیشه‌های زیادی دارد و من هر روز مجبور هستم تمامی شیشه‌های ویترین و لباس‌های تن مانکن‌ها را گردگیری کنم.

 

مطالبه مردم برای رفع یک مشکل قدیمی

کاسب محله هفده شهریور با اشاره به پیگیری اهالی و کسبه صدر 16 برای رفع مشکلات این زمین ادامه می‌دهد: در اواخر سال گذشته شهرداری منطقه این معبر را دوباره آسفالت کرد. همان زمان ما به سراغ پیمانکار رفتیم و از او درخواست کردیم این زمین را آسفالت کند و حتی گفتیم هزینه انجام این کار را پرداخت می‌کنیم، اما پاسخی که شنیدیم این بود که او نمی‌تواند. در اواخر تابستان نیز دیوار ملک ورودی صدر 16 که در مجاورت این زمین است عقب‌نشینی کرد. آن زمان نیز همه خوش‌حال شدند که این زمین سامان‌دهی می‌شود، اما تا به امروز کاری انجام نشد. به همین دلیل تعدادی از اهالی استشهادی آماده و به شهرداری مراجعه کردند تا در اینجا یک فضای سبز برای ساکنان به ویژه سالمندان ایجاد شود یا حداقل زمین آسفالت شود تا از این شرایط خارج شود.با پیگیری‌هایی که شهرآرامحله انجام داد زمین مورد نظر برای پارکینگ در نظر گرفته شد، البته با توجه به شرایط زمین، مانند مساحت کم و بافت مسکونی مجاور آن امکان ایجاد یک بوستان نیز در آن نیست.

حمید رضا، معاون اجرایی شهرداری منطقه، درباره درخواست اهالی برای سامان‌دهی این زمین می‌گوید: آسفالت این زمین به بررسی کارشناسان شهرداری منطقه نیاز دارد که این کار هم اکنون در حال انجام است و پس از انجام بررسی‌ها، این زمین خاکی در اسرع وقت سامان‌دهی و آسفالت خواهد شد.

ارسال نظر