کد خبر: ۴۴۴
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کارآفرینی بانوی هنرمند محله دانش‌آموز

بهناز مختاری با بهره گرفتن از هنری که دارد برای خودش توانسته است کارآفرینی کند و در این مسیر موفق باشد، او معتقد است جوانان در این مسیر نباید ناامید باشند: اگر جوانان ما که به دنبال موفقیت در زندگی خود هستند روی یک کار یا شغل تمرکز کنند و پشتکار داشته باشند، حتما می‌توانند نتیجه بگیرند حتی اگر در ابتدای مسیر شکست‌هایی را متحمل شوند، البته این مشروط بر این است که به «نشدن» فکر نکنند. ذهن خود را درگیر شکست خوردن نکنند.

کرونا، اقتصاد جهان و کشور ما را با موقعیت ویژه‌ای روبه‌رو کرد، اقتصادی که فعلا امیدی به حضور مردم در بازارها ندارد و باید برای چرخیدن چرخه اقتصاد متفاوت از قبل به فکر تأمین نیاز مردم بود.افراد بسیاری برای اینکه در فضای اقتصادی جدید با مشکل روبه‌رو نشوند و کار خود را از دست ندهند، سریع خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق داده‌اند. امروز به سراغ فردی رفتیم که هنر خود را این روزها به یک حوزه اقتصادی تبدیل کرده و توانسته است در شرایط اقتصادی فعلی پایدار باشد.

 

شیمی، معلمی، هنر

بهناز مختاری پنج دهه از زندگی خود را سپری کرده است و او را به عنوان یک شخصیت هنرمند ساکن در محله دانش‌آموز می‌شناسند. از دوره کودکی بر کارهای هنری متمرکز شده است. به گفته خودش سن دوازده سالگی ابتدای آشنایی او با هنر بوده است که در این‌باره گفت: 12 سال داشتم که حضور در کلاس‌های تذهیب و مینیاتور را تجربه کردم. از همان زمان علاقه من به هنر و زیرشاخه‌های آن بیشتر شد و این مسیر را ادامه دادم. در این مسیر مشوق اصلی من خاله مهربانم بود و در دوره‌ای که خیلی به هنر اعتقادی نبود، همین که خانواده‌ام مانع کار من نشدند اتفاق خوبی بود.

این بانوی هنرمند و هنردوست منطقه 11 مانند بسیاری از ما مسیر علمی خود را متفاوت از مسیر علایق و کاری خود طی کرده است و با وجود علاقه به هنر و رشته هنر، در دانشگاه فردوسی مشهد رشته شیمی خوانده است، البته این رشته چندان هم برای او بی‌حاصل نبود و توانست به واسطه این رشته و تحصیلات، مدتی را به شغل شریف معلمی بگذراند که البته در ادامه باز هم گرایش و علاقه او به هنر بر تمامی اتفاقات و مسیرهای پیش‌روی او غلبه کرده است.

 

آرام‌بخشی به نام هنر

علاقه به هنر سبب شده است که بهناز مختاری در طول عمر خود، در دوره‌های هنری مختلفی حضور یابد، طی شدن این روند همراه با آشنایی بیشتر او با فعالیت‌های کاری به عنوان یک شغل سبب شد تا به فکر حضور در فضای مجازی و تولید محصولات هنری و فروش آن‌ها بیفتد و حالا بیش از 6سال است که بهناز مختاری فقط یک فرد هنرمند نیست، بلکه به هنر خود به عنوان فعالیت کاری نگاه می‌کند.

توربان یا طراحی انواع لباس‌ها و کلاه‌های حجاب، نقاشی روی پارچه، روبان‌دوزی و ساخت عروسک‌های رومیزی عمده فعالیت بهناز مختاری است که در فضایی کوچک و در خانه خودش انجام می‌دهد و فرصتی برای کارآفرینی برای خودش رقم زده است.هنر موضوع بعدی بود که بهناز مختاری به آن اشاره کرد و در تعریف آن گفت: هنر یک مهارت است که از احساس فرد سرچشمه می‌گیرد و می‌تواند در شاخه‌های مختلف جاری شود.

هنر ارزشی بالا دارد و به قول معروف «گرچه نان نمی‌شود ولی شراب زندگی‌است» و بهترین آرام‌بخش برای روزهای ناآرامی و پراسترس و ناراحتی است. نکته مهم این است که بهناز مختاری با وجود اینکه از هنر خود به درآمد هم رسیده است هنر را به عنوان یک اتفاق اقتصادی نمی‌داند و معتقد است؛ برخی از کارهای هنری قابل قیمت گذاشتن نیست.

 

در فکر توسعه

با وجود اینکه این روزها بسیار درگیر تولید سفارش و کارهای هنری است؛ اما درباره هدف نهایی خود گفت: امیدوارم روزی برسد که بتوانم کار خود را توسعه دهم، البته این کار سرمایه می‌خواهد و دوست دارم اگر سرمایه آن فراهم شد برای دو فرزندم آینده بهتری بسازم و از طرفی شرایط را برای کارآفرینی هم مهیا کنم. این اتفاقی است که می‌تواند کار من را کامل کند.

این بانوی کارآفرین درباره بستر فضای مجازی برای کار کردن و فروش محصولات گفت: فضای مجازی فرصت‌های شغلی خوبی را به افرادی می‌دهد که بخواهند برای خود کار ایجاد کنند، بنابراین می‌شود استفاده بهتری از این فضا داشت.

بهناز مختاری با بهره گرفتن از هنری که دارد برای خودش توانسته است کارآفرینی کند و در این مسیر موفق باشد، او معتقد است جوانان در این مسیر نباید ناامید باشند: اگر جوانان ما که به دنبال موفقیت در زندگی خود هستند روی یک کار یا شغل تمرکز کنند و پشتکار داشته باشند، حتما می‌توانند نتیجه بگیرند حتی اگر در ابتدای مسیر شکست‌هایی را متحمل شوند، البته این مشروط بر این است که به «نشدن» فکر نکنند. ذهن خود را درگیر شکست خوردن نکنند.

تفاوت یک فرد موفق و یک فرد غیرموفق در طرز فکر آن‌هاست، بنابراین می‌خواهم که جوانان هدف تعیین کنند و به دنبال هدف خود بروند. تأمین درآمد زندگی از طریق کار هنری به دو جهت سخت به نظر می‌رسد، ابتدا اینکه فرد خلق‌کننده کار خیلی قیمتی را شایسته زحمت هنری‌اش نمی‌داند و از طرفی هم با وجود شرایط اقتصادی موجود درآمد حاصل از کار هنری کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد، در همین‌باره بهناز مختاری بیان کرد: در شرایطی که ما هستیم اگر بخواهیم رضایت داشته باشیم خیلی باید درآمد بالایی داشته باشیم، ولی همین که می‌توانم کار کنم و منبع درآمد کمکی باشد خدا را شاکر هستم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر