کد خبر: ۴۴۹
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کیف‌های طبیعت دوست

او در یک اتاق کوچک در منزلش کیف‌هایی تولید می‌کند که از شهرهای مختلف کشور سر در می‌آورند. بسیاری از افراد جویای کار در منزل نشستند و منتظر یک فرصت برای کسب درآمد هستند، اما برخی با بهره بردن از حداقل امکانات و هنر خود درآمد کسب می‌کنند.

ظهور شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای گسترش کسب و کارهای خانگی ایجاد کرده است. این روزها بسیاری از هنرمندان گرفته تا بانوان خانه‌دار در بستر فضای مجازی تولیدات خود را برای فروش عرضه می‌کنند. فاطمه حق‌بین یکی از همین افراد است که با تلاش و هنر خود در عرض 2سال به تولید کیف‌های پارچه‌ای در منزل و فروش آن‌ها در فضای مجازی روی آورده است.

او در یک اتاق کوچک در منزلش کیف‌هایی تولید می‌کند که از شهرهای مختلف کشور سر در می‌آورند.بسیاری از افراد جویای کار در منزل نشستند و منتظر یک فرصت برای کسب درآمد هستند، اما برخی با بهره بردن از حداقل امکانات و هنر خود درآمد کسب می‌کنند.

فاطمه حق‌بین، هنرمند و خیاط محله کوی کارگران، یکی از همین افراد است که با کمک گرفتن از فضای مجازی، کیف‌هایی را که در اتاق کوچک منزلش تولید می‌کند می‌فروشد. حق بین متولد اهواز است و مدرک کارشناسی را از دانشگاه علوم پزشکی این شهر گرفته است. او به دلیل شرایط جوی نامناسب این شهر نزدیک به 4سال قبل همراه با خانواده راهی مشهد می‌شود.

یک سال پس از آن او با حضور در دوره آموزش خیاطی برای اولین بار قدم در دنیای سوزن و پارچه می‌گذارد. او درباره چگونگی یادگیری خیاطی توضیح می‌دهد: با توجه به علاقه‌ای که به کارهای هنری دارم در یک کلاس آموزش خیاطی فشرده ثبت‌نام کردم. البته من تا پیش از این هیچ چیزی از خیاطی نمی‌دانستم و به مرور زمان به این حرفه علاقه‌مند شدم. پس از اتمام آموزشم استاد آموزشگاه به من پیشنهاد همکاری داد و حدود یک سال نزد او کار کردم و تسلط بیشتری به خیاطی پیدا کردم.

 

شروع کسب و کار خانگی

آشنایی با یک گروه فعال محیط زیستی مسیر کار حق‌بین را تغییر می‌دهد به طوری که با شعار حفظ محیط زیست شروع به تولید کیف‌هایی می‌کند که علاوه بر درآمدزایی برای او از آسیب رساندن به طبیعت نیز جلوگیری می‌کرد. خیاط محله کوی کارگران درباره آغاز کارش می‌گوید: به صورت اتفاقی با یک فعال محیط زیستی آشنا شدم که پیشنهادهای جالبی برای حفظ طبیعت می‌داد. برای نمونه او به مادران توصیه می‌کرد به جای قرار دادن خوراکی‌های فرزندانشان در پلاستیک از کیف‌های لقمه پیچ پارچه‌ای استفاده کنند.

او در اینستاگرام صفحه‌ای نیز برای الگو گرفتن معرفی کرده بود. من از این ایده خوشم آمد و شروع به تحقیق کردم. مدل‌های جالبی دیدم که از روی آن‌ها برای خودم طراحی و سپس شروع به دوختن آن‌ها کردم. این کار را با وجودی که هیچ زمینه ذهنی نداشتم انجام دادم، اما جذابیت آن همراه با تشویق و استقبال اطرافیانم از کیف‌ها باعث شد تولیداتم را در صفحه اینستاگرام برای فروش عرضه کنم.

 

سرمایه اولیه این کسب و کار خانگی

کیف‌های لقمه پیچ زمینه ورود این خیاط هنرمند به عرصه کسب و کار خانگی می‌شود. خیاط محله کوی کارگران درباره گسترش کارش می‌گوید: من در صفحات فروش کیف در اینستاگرام می‌گشتم و نظرات دنبال‌کننده‌ها را با دقت مطالعه می‌کردم و از آن‌ها برای طراحی مدل‌های کیف خودم بهره می‌بردم.

در هر صورت من با 200هزار تومان پول مقداری پارچه خریداری و شروع به دوختن کیف کردم و از آن‌ها عکس می‌گرفتم و در اینستاگرام منتشر می‌کردم. خوشبختانه از کیف‌ها استقبال شد و یکی پس از دیگری سفارش گرفتم. در ادامه نیز 5میلیون تومان پول قرض کردم تا مواد اولیه بیشتری خریداری کنم. وسیله کار من تا یک سال چرخ خیاطی خانگی بود که با کمک خانواده آن را به چرخ صنعتی تغییر دادم.

 

یک نفر و ده‌ها کار

حق‌بین در واقع به تنهایی کار چندین نفر را در یک کارگاه خیاطی انجام می‌دهد. او به تنهایی مواد اولیه را می‌خرد و پس از اتمام کار آن‌ها را به اداره پست می‌برد. فعال کسب و کار خانگی در این‌باره بیان می‌کند: من تمام کارهایم را به تنهایی انجام می‌دهم. خودم به نقاط مختلف شهر می‌روم و مواد اولیه دوختن کیف‌ها را خریداری می‌کنم. پس از آن اگر کیف مدل تکراری باشد یک روز و اگر طرح جدیدی باشد حتی تا 4 روز برای دوخت آن زمان صرف می‌کنم. همراه این کارها از محصولاتم تصویربرداری و آن‌ها را منتشر می‌کنم. علاوه بر این روزانه 5 ساعت در اینستاگرام فعالیت می‌کنم.

کیف‌ها نیز که آماده شد خودم آن‌ها را به اداره پست می‌برم. من از کارهای خانه نیز غافل نمی‌شوم و با کمک همسرم آن‌ها را انجام می‌دهم. من با توجه به محدودیت‌های زمانی که دارم می‌توانم در ماه تنها 15‌کیف بدوزم که سود آن حدود 1میلیون تومان است، البته این کار قابلیت گسترش زیادی دارد. من عاشق تولید و کار آفرینی هستم. حتی یکی از آرزوهای من این است که یک کارگاه خیاطی راه‌اندازی کنم تا چندین نفر در آن مشغول به کار شوند. به همین دلیل اگر یک سرمایه‌گذار پیدا شود که با قواعد من کار کند حاضر هستم با او مشارکت کنم.

 

پیشنهادی به بانوان

نظرات دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام باعث شده است این تولید‌کننده در نحوه کار خود تغییراتی اعمال کند. وی درباره تأثیر نظرات مشتریان خود می‌گوید: موردی که خیلی زیاد روی کار من تأثیر داشته نظرات مثبت دنبال کننده‌های من بوده است. من هر چند وقت یک بار نظرسنجی در صفحه می‌گذارم و نظر مخاطبان را جویا می‌شوم. در این 2سال تمام مشتریان از تولیداتم راضی بودند و هیچ مشتری ناراضی نداشتم، البته برخی از مخاطبان می‌گویند تنوع محصولات آن قدر زیاد است که انتخاب برای آن‌ها سخت می‌شود.

حق‌بین در انتها خطاب به بانوان و مسئولان می‌افزاید: کار خانگی قابلیت زیادی دارد. بانوان در منزل می‌توانند برای خود درآمد‌زایی داشته باشند تنها باید ببینید چه توانایی‌هایی دارند و در ادامه از آن بهره ببرند و درآمد کسب کنند. البته من از مسئولان نیز می‌خواهم از مشاغل خانگی با انجام اقداماتی مانند تخفیفات پستی و ... حمایت کنند.

ارسال نظر