کد خبر: ۴۹۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پیوند تجربه و شور جوانی

علیرضا بوستانی یکی از خیران و معتمدان محله فرامرز عباسی است که 30سال می‌شود در این محله زندگی می‌کند. او به خوشنامی معروف است و به شدت طرفدار جوانان و میدان دادن به آن‌ها در تمامی امور جامعه و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ... است؛ خودش نیز برای کمک رساندن و همفکری با جوانان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

یکی از خیران و معتمدان محله فرامرز عباسی است که 30سال می‌شود در این محله زندگی می‌کند. علیرضا بوستانی به خوشنامی معروف است و به شدت طرفدار جوانان و میدان دادن به آن‌ها در تمامی امور جامعه و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ... است؛ خودش نیز برای کمک رساندن و همفکری با جوانان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. او معتقد است تجربه بزرگ‌سالان، استعداد و البته فناوری در دسترس جوانان در کنار هم می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را هموار کند؛ بنابراین باید بیشتر از این‌ها هوای قشر جوان را داشت.

 

فعالیت‌های متنوع

آقای بوستانی ۶۰ سال سن دارد. قریب به 30 سال است که ساکن محله فرامرز عباسی می‌باشد. او دارای 5 فرزند است که به گفته خودش همگی صالح هستند و رضایت کاملی از فرزندانش دارد. مدرک ارشد طراحی شهری دارد و با فعالیت در پُست‌های مختلف، اکنون بازنشسته شده است.

معتمد محله فرامرزعباسی، در دوره قبل از انقلاب در کارهای فرهنگی و سیاسی فعالیت داشت و پس از انقلاب نیز در سال‌های دهه 60 و در زمان بحبوحه جنگ و اتفاقات ضد انقلابی که در آن زمان شکل گرفته بود در کنار دیگر جوانان مسجدی در زمینه خنثی‌سازی فعالیت‌های خرابکارانه نقش بسزایی داشته است؛ در دوره جنگ نیز در جبهه‌ها حضور داشته است. علاوه بر تمام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی که انجام می‌دهد، به انجام امور خیرخواهانه و عام‌المنفعه نیز مشغول‌ است.

 

حضور پررنگ مردم محله و خیران در ایام کرونایی

آقای بوستانی درباره محله فرامرز عباسی و مردم ساکن در آن می‌گوید: مردم اینجا از نظر بافت اجتماعی و اقتصادی در حد متوسط رو به بالایی قرار دارند و بیشتر آن‌ها در شغل‌های اداری مشغول به کار هستند.

او ادامه می‌دهد: در محله فرامرزعباسی چندین مسجد فعال وجود دارد، اما مرکز محوریت این مساجد، مسجد امام علی (ع) است که در حاشیه بولوار فرامرزعباسی واقع شده است و تمامی مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به خوبی در این مسجد برگزار می‌شود و مورد استقبال زیاد مردم نیز قرار می‌گیرد.

دلیل محوریت مسجد امام علی(ع) ساختار خوبی است که بنای آن دارد. چندین سالن بزرگ و فضای کافی برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در این مسجد وجود دارد؛ البته حضور مسجد در فضای مجازی و داشتن کانال مسجد برای ارتباط با مردم محله برای فراخوان و کمک‌رسانی به مردم مناطق محروم هم تأثیر فراوانی در راستای این تمایز دارد که به این دلیل شماره حساب مسجد برای دریافت و جمع‌آوری وجوه نقدی به مردم داده می‌شود.

از دیگر فعالیت‌های این مسجد می‌توان به حضور پررنگ خیران و مردم در دوره کرونا اشاره کرد که با کمک مردم تهیه اقلام معیشتی، ماسک و مواد ضدعفونی برای مناطق محروم انجام و توزیع ‌می‌شود. ضدعفونی معابر با حرکت خودجوشانه مردم به وسیله خودرو و تانکرهای ضدعفونی‌کننده از دیگر اقدامات شاخص اهالی است که خود مردم حضور پررنگ و جهادی در این‌باره داشته و دارند.
البته جمع‌آوری وجوه نقدی درخور توجهی هم انجام شد که در راستای تهیه اقلام ضروری و مواد ضدعفونی برای مناطق محروم و اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا صرف شد. ناگفته نماند تمامی این اقدامات با فعالیت جهادی مردم عادی، هیئت امنای مسجد، سخنرانان، پیش‌نمازها، بسیجیان و جوانان محله انجام می‌شود و همگی حضور فعال و پرشوری دارند.

 

هماهنگی تجربیاتم و شور جوانان امروزی

بوستانی درباره اینکه چرا مردم محله فرامرز او را معتمد و امین محله می‌دانند، اظهار می‌کند: این یک حسن‌ظن است؛ ‌همه مردم قابل اعتماد و امین هستند و حضور من به عنوان یک بازنشسته در کنار جوانان محله سبب برقراری این تعامل خوب شده است. تجربیات من در دوره جنگ، زمان انقلاب و بحران‌های موجود آن زمان در‌کنار شور جوانان و وجود نیروی کافی و آشنایی آن‌ها با فناوری روز دنیا سبب به وجود آمدن یک‌ تیم و گروه قوی شده است که سازمان‌دهی تمامی این فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به وسیله مساجد انجام می‌شود؛ البته پایگاه این ایده‌های فرهنگی- مذهبی مساجد و هیئات مذهبی هستند که عنصر اصلی آن‌ها باید جوانان باشند؛ به طوری‌که افراد مسن و با تجربه باید با جوانان کنار بیایند تا جوانان حضور پررنگ‌تر و مثمرثمرتری داشته باشند و از این طریق چراغ مساجد روشن بماند.

 

ساخت مساجد براساس نیاز شهروندان

آقای بوستانی با توجه به زمینه تحصیلی و شغلی خود در گذشته، در‌ حوزه پروژه‌های شهری مشاوره فنی نیز می‌دهد و تجربیات خود را در اختیار جوانان فعال در این زمینه که شرکت‌های معماری شهری دارند قرار می‌دهد. او درباره این حوزه توضیح می‌دهد: یکی از بحث‌های مفید جامعه همین زمینه مدیریت شهری است که می‌توان حتی درباره ساخت مساجد از این مسئله نیز استفاده کرد و نیازهای شهروندان را شناخت و براساس آن موقعیت‌سنجی کرد و پروژه‌های شهری اجرا شود، البته باید تمامی زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در این‌باره لحاظ کرد تا بتوان بهترین اجرا را داشت.

کلمات کلیدی
ارسال نظر