کد خبر: ۴۹۲
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خانه ورزشکاران به معتادان می‌رسد؟

بهزیستی، قوه قضایی و شهرداری مشهد تفاهم‌نامه‌ای درباره اقامتگاهی موقت برای معتادان متجاهر منعقد کردند که طی آن شهرداری مشهد تعدادی سالن ورزشی را به قوه قضاییه معرفی کرد. انجام این طرح موقتی است و حداقل 5 یا 6 ماه این سالن ورزشی به محل نگهداری و ترک معتادان متجاهر اختصاص پیدا می‌کند.

خارج کردن تجهیزات ورزشی از سالن شهید نامی و اختصاص پیدا کردن این مکان به محل نگهداری معتادان متجاهر موجب نگرانی ساکنان و کسبه مجاور این مرکز ورزشی در خیابان شهید ریاضی شده است، به طوری که برخی از آنان طی تماس با شهرآرامحله خواستار پیگیری علت انجام این کار و مشخص شدن زمان تعطیلی این سالن ورزشی شدند.تخلیه ناگهانی تجهیزات سالن ورزشی شهید نامی موجب نگرانی اهالی محله خلج و پخش شایعه اختصاص پیدا کردن این سالن ورزشی به بیماران کرونایی شده بود که با توضیحات ما و گفتن حقیقت موضوع که قرار است در اینجا افراد معتاد متجاهر نگهداری و ترک داده شوند موجب کاستن از نگرانی‌های مردم شد. اقدس اسماعیلی، یکی از همسایگان سالن ورزشی شهید نامی، با اشاره به محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها در انتهای خیابان شهید ریاضی می‌گوید: وقتی تجهیزات را از سالن ورزشی ناگهان تخلیه کردند بین اهالی شایعه شد که قرار است در اینجا بیماران کرونایی نگهداری شوند. مردم قرار بود استشهادی پر کنند، اما حالا که قرار است معتادان در آنجا نگهداری شوند شرایط متفاوت است چرا که انتهای خیابان شهید ریاضی محل پاتوق معتادان متجاهر است.

اسماعیلی با اشاره به پاتوق کارتن‌خواب‌ها و معتادان در انتهای خیابان شهید ریاضی ادامه می‌دهد: اگر اختصاص این سالن به معتادان موجب جمع‌آوری آن‌ها و حل معضلاتشان شود به عقیده من تا پایان شیوع کرونا هم که باشد مشکلی نیست، اما اگر حضور این افراد باعث شود سرقت‌ از منازل و کسبه افزایش پیدا کند کار نادرستی است چرا که همین الان هم محله بسیار ناامن است و اموال اهالی مدام از سوی برخی از معتادان متجاهر مورد سرقت قرار می‌گیرد.

 

اعتراض ورزشکاران

جانباز، یکی از کسبه و ورزشکاران خیابان شهید ریاضی، است که تا پیش از تعطیلات کرونایی با دوستان خود حداقل 2 بار در طول هفته به سالن ورزشی شهید نامی می‌رفت. جانباز با انتقاد از اختصاص پیدا کردن سالن ورزشی به معتادان متجاهر می‌گوید: همه محله با این کار مخالف هستند. قرار بود در اینجا برای ما استخر درست کنند حالا به جای این کار، ما را از همین سالن ورزشی که داشتیم نیز محروم کردند!
ورزشکار محله سیدی با اشاره به حضور معتادان در سالن ورزشی شهید نامی ادامه می‌دهد: اینکه سالن ورزشی را از ورزشکاران بگیرند و به معتادان بدهند کار درستی نیست چرا که موجب می‌شود ورزشکاران سیدی در آینده جای معتادان را بگیرند و آن‌ها نیز به دام اعتیاد بیفتند.

به تازگی تعمیراتی در سالن شهید نامی انجام شده که نمونه آن ترمیم کفپوش این سالن ورزشی است. جانباز ضمن نگرانی برای کیفیت و شرایط این مجموعه ورزشی می‌افزاید: همین چند روز پیش ما خوش‌حال بودیم که کفپوش سالن ورزشی را تعویض کردند و ما می‌توانیم در شرایط بهتری از سالن استفاده کنیم، اما حالا چه خواهد شد؟ من از مسئولان می‌پرسم آیا دیگر سالن را به همین شکلی که الان هست به مردم این محله پس خواهند داد؟

 

اعتیاد در ریاضی بیداد می‌کند!

غریب‌زاده یکی دیگر از اهالی خیابان شهید ریاضی، وجود سالن ورزشی شهید نامی را موجب دور ماندن جوانان از دامن اعتیاد می‌داند و با انتقاد از اختصاص پیدا کردن سالن‌های ورزشی به محل نگهداری معتادان می‌گوید: اینجا اعتیاد بیداد می‌کند. متأسفانه بسیاری از اهالی به انواع مواد مخدر معتاد هستند و زمینه اعتیاد جوانان به مواد زیاد است، اما اماکن ورزشی مانند شهید نامی مانع اعتیاد جوانان است.
شهروند محله خلج ضمن انتقاد از اختصاص پیدا کردن سالن‌های ورزشی به معتادان متجاهر می‌افزاید: مسئولان اگر می‌خواستند کاری برای ترک معتادان بکنند می‌توانستند سوله‌های خالی شهرک صنعتی را تجهیز و از آن‌ها برای نگهداری و ترک معتادان استفاده کنند نه سالن ورزشی که در بافت شهری قرار دارد و مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. در ضمن معتادان اگر در این شرایط راحت ترک کنند باز هم به دامن اعتیاد باز می‌گردند.

 

منزل موقت معتادان متجاهر

برای اطلاع از شرایط واگذاری سالن شهید نامی به محل نگهداری معتادان متجاهر با معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد به گفت‌وگو می‌پردازیم. سید هادی طباطبایی درباره دلایل اختصاص این سالن ورزشی به اقامتگاه موقت معتادان متجاهر می‌گوید: بهزیستی، قوه قضایی و شهرداری مشهد تفاهم‌نامه‌ای درباره اقامتگاهی موقت برای معتادان متجاهر منعقد کردند که طی آن شهرداری مشهد تعدادی سالن ورزشی را انتخاب و به ما معرفی کرد.

طباطبایی در پاسخ به نگرانی شهروندان محله خلج اختصاص سالن شهید نامی به معتادان متجاهر این طرح را موقت دانست و توضیح داد: انجام این طرح موقتی است و حداقل 5 یا 6 ماه این سالن ورزشی به محل نگهداری و ترک معتادان متجاهر اختصاص پیدا می‌کند. در این مدت نیز اداره این مجموعه و نگهداری از معتادان به پیمانکاری واگذار می‌شود که در قالب یک تفاهم‌نامه به وسیله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی انتخاب شده است.طباطبایی با مفید دانستن این طرح برای اهالی سیدی می‌افزاید: تمامی معتادان متجاهر در این طرح جمع‌آوری و به سالن‌های ورزشی فرستاده می‌شوند، اما در سالن ورزشی شهید نامی اولویت با معتادان بومی و ساکن در همین محدوده است. این افراد تا پاک شدن در سالن ورزشی شهید نامی نگهداری می‌شوند که موجب بهبودی چهره و شرایط آن محله خواهد شد و به سود اهالی محله می‌شود.

ارسال نظر