کد خبر: ۴۹۳
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

یک اتاق کوچک و صد کار بزرگ

مقر گروه جهادی شمس‌الشموس در مدرسه علمیه حضرت بقیه‌ا... در امام رضای 18 است و از میان یک اتاق کوچک دستگیری‌های بزرگی اتفاق می‌افتد.گروه جهادی شمس‌الشموس به همت هادی شمس‌آبادی، استاد سطوح عالی حوزه، فعالیت خود را آغاز کرد، اما خیلی زود با مشارکت خیران توانست کمک‌های خود را به نیازمندان در روستاها و شهرهای مختلف کشور گسترش دهد.

 گروه‌های جهادی زیادی در کشور فعال شدند که با همت خود اقدامات گسترده‌ای انجام دادند و بارهای سنگینی از روی دوش کشور و نیازمندان برداشتند. یکی از گروه‌های جهادی که توانست در مدت 2 سال با جلب اعتماد خیران کارهای بزرگی انجام دهد، گروه جهادی شمس‌الشموس است که ایده شکل‌گیری آن در ذهن یک روحانی جوان شکل گرفت که 5 سال است برای تحصیل در مقطع دکتری به شهر مشهد مهاجرت کرده است. 

هادی شمس‌آبادی توانست با انجام یک برنامه‌ریزی دقیق و ترسیم نقشه راه برای فعالیت گروه جهادی کمک در خور توجهی به نیازمندان استان و دیگر نقاط کشور انجام دهد. مقر گروه جهادی شمس‌الشموس در مدرسه علمیه حضرت بقیه‌ا... در امام رضای 18 است و از میان یک اتاق کوچک دستگیری‌های بزرگی اتفاق می‌افتد.گروه جهادی شمس‌الشموس در شهرستان جوین به همت هادی شمس‌آبادی، استاد سطوح عالی حوزه، فعالیت خود را آغاز کرد، اما خیلی زود با مشارکت خیران این تشکل مردمی توانست اقدامات خود را در راستای کمک به نیازمندان در روستاها و شهرهای مختلف کشور به‌ویژه استان گسترش دهد. شاید بتوان شروع فعالیت این گروه جهادی را مدیون تحصیل بنیان‌گذار آن در مشهد دانست.

شمس‌آبادی از 5 سال پیش برای دریافت مدرک دکتری در دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیل شد، اما او مدام بین مشهد و زادگاه خود در تردد بود. مشاهده شرایط نیازمندان در مناطق پیرامونی و روستاهایی که در مسیر او بودند زمینه‌ساز ایجاد ایده تشکیل یک گروه جهادی در ذهن این روحانی جوان شد.

او درباره نحوه شکل‌گیری گروه جهادی شمس‌الشموس توضیح می‌دهد: من همیشه دنبال این بودم کار جهادی را در همان محلی که هستم به همراه کارهای فرهنگی شروع کنم، اما بازدید از منازل نیازمندان و دیدن مشکلات مالی آن‌ها انگیزه من را برای تشکیل یک گروه جهادی که مشکلات اقتصای مردم را برطرف کند، شدت بخشید.

 

تدوین اساس‌نامه برای کار جهادی

شروع هر کاری به برنامه‌ریزی نیاز دارد به ویژه کار جهادی که در آن چندین نفر در قالب یک گروه فعالیت می‌کنند. علم به این حقیقت شمس‌آبادی را بنا می‌دارد تا برای شروع کار خود ضمن برنامه‌ریزی دقیق یک اساس‌نامه نیز تدوین کند.

او همچنین تمام اتفاق‌هایی که در آینده ممکن بود رخ دهد پیش بینی و در اساس‌نامه خود قید می‌کند. مسئول گروه جهادی شمس‌الشموس درباره اساس‌نامه این تشکل مردمی می‌گوید: من پیش از هر اقدامی 4ماه برای تهیه اساس‌نامه گروه جهادی زمان گذاشتم و روی آن فکر کردم. در این مدت پیش‌بینی می‌کردم که در آینده چه اتفاق‌هایی برای این گروه جهادی ممکن است رخ دهد. برای نمونه اگر اموالی اهدا شد آن را چه باید کرد. همچنین وظایف اعضا و هیئت امنا را مشخص و قید کردم. در نهایت یک اساس‌نامه با 14 صفحه و 50 بند تهیه کردم که در آن حتی برای 30 سال آینده نیز برنامه‌ریزی شده است و اهدافی که باید به آن برسیم، مشخص کردم. در فصل اول اساس‌نامه اهداف گروه جهادی مانند گسترش اخلاق اسلامی در جامعه، انجام خدمات عام‌المنفعه، نشر و گسترش فرهنگ غنی اسلامی، ترویج فرهنگ نو دوستی، تأمین مایحتاج ایتام و نیازمندان جامعه، تلاش در راستای گسترش عدالت اجتماعی، تلاش برای بهبود زندگی نیازمندان، توجه ویژه به کسب علم و دانش، تأمین امکانات تحصیلی برای نیازمندان، رفع نیازهای بهداشتی و درمانی بیماران نیازمند، توجه شایسته به مسکن و تأمین محل سکونت، ایجاد فرهنگ کارآفرینی با اشتغال مولد، توجه ویژه به تشکیل خانواده، گسترش و تشویق برای انجام کارهای گروهی، جهادی و تشکیلاتی، همکاری و همفکری با دیگر گروه‌های جهادی، ایجاد صلح و صفا بین خانواده‌ها با مشاوره و ... آمده است.

توجه به ساختار و مشخص کردن وظایف فعالان در این گروه جهادی مورد دیگری است که به صورت دقیق شمس‌آبادی به آن پرداخته است. وی با اشاره به ساختار هیئت امنای گروه جهادی شمس‌الشموس می‌گوید: در بخش دوم اساس‌نامه به ترکیب اعضای گروه از قبیل هیئت امنا توجه شده است، به طوری که حتی فعالیت بازرس را مشخص کردم. مطابق اساس‌نامه تعداد هیئت امنا 9 نفر باید باشد و چون در ابتدا مشخص نبود چه میزان کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود این نکته را قید کردم که اعضا هر ماه باید مبلغی برای تأمین هزینه‌ها پرداخت کنند.

در گام بعدی نوبت به جذب نیروی جهادی می‌رسد. با توجه به سختی کار و اینکه هیچ درآمدی از مشارکت در گروه جهادی که هنوز شکل نگرفته است برای افراد وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شد که شمس‌آبادی کار دشواری برای جذب نیرو پیش‌رو دارد، اما این‌گونه نشد.مسئول گروه جهادی شمس‌الشموس درباره نحوه جذب افراد به این تشکل توضیح می‌دهد: پس از اتمام اساس‌نامه آن را برای 25 نفر از افرادی که می‌شناختم متشکل از طلبه، مهندس و افراد بازاری ارسال کردم. از میان این افراد خوشبختانه 15 نفر استقبال کردند و پای ثابت گروه شدند، البته امروز 20 نفر به صورت ثابت به صورت جهادی پای کار هستند، اما این تعداد در برخی مواقع که نیاز است به 50 نفر نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

ساخت و ترمیم منازل نیازمندان

نزدیک به 2سال از شکل‌گیری گروه جهادی شمس‌الشموس می‌گذرد. در این مدت اعضای گروه کارهای مختلفی را به سرانجام رساندند، اما اولین گام آن‌ها در احداث منزل برای نیازمندان بود. ایده انجام این کار نیز از دیدن شرایط منازل روستایی به ذهن شمس‌آبادی خطور کرد و او تصمیم می‌گیرد گام نخست را با انجام کاری بزرگ بردارد. شمس‌آبادی درباره اولین پروژه گروه جهادی شمس‌الشموس می‌گوید: بسیاری از منازل روستایی قدیمی‌ساز هستند و آسیب‌های زیادی دیدند. به همین دلیل تصمیم گرفتم اولین کاری که شروع می‌کنیم ساخت و تعمیر منازل مسکونی باشد.

خوشبختانه خبر انجام این کار و احداث اولین واحد مسکونی از سوی ما خیلی زود منتشر شد و پس از آن خیران پای کار آمدند، به طوری که ما پس از اتمام ساخت اولین منزل پروژه‌های بعدی خود را برای ساخت منازل مسکونی در پیش گرفتیم. این نکته را هم اضافه کنم که تمام کمک‌ها مالی نبود و مردم با آوردن تجهیزات ساختمانی یا کمک به ساخت بنا ما را یاری می‌کردند به طوری که ما توانستیم حدود 10 منزل ‌مسکونی را احداث و نواقص خانه‌های زیادی را بر طرف کنیم، برای نمونه ما 8 حمام، 8 سقف، 8مورد تجهیز منزل و 10 مورد تکمیل بنا را انجام دادیم.

 

هزینه درمان بیماران

ساخت سرپناه برای گروه جهادی شمس‌الشموس تنها شروع کار بود. آن‌ها در ادامه یکی پس از دیگری کارهای بزرگی را در پیش گرفتند. دومین تجربه آن‌ها کمک به بیماران نیازمند بود. مسئول گروه جهادی شمس‌الشموس درباره اقدامات بهداشتی و درمانی این تشکل بیان می‌کند: ما در همان شروع کار مراجعان زیادی داشتیم که می‌گفتند به پرداخت هزینه‌های درمان خود قادر نیستند.

با توجه به اهمیت این موضوع ما کارگروهی را تشکیل دادیم که به مسائل درمانی آشنایی داشتند. در گام بعدی برای بیماران کمک جمع‌آوری کردیم، البته این کمک‌ها پس از راستی‌آزمایی به درمان مراجعه‌کنندگان اختصاص می‌یافت و ما هزینه درمان بیماران را به بیمارستان، پزشکان و داروخانه‌ها پرداخت می‌کردیم که همین کار باعث اعتماد بیشتر خیران به ما شد.استاد سطوح عالی حوزه در مشهد درباره چگونگی جلب کمک‌های مردمی برای درمان بیماران توضیح می‌دهد: برای کمک به بیماران نحوه کار ما این‌گونه است که ما به خیران اعلام می‌کنیم که بیماری داریم که به یاری نیاز دارد و خیران نیز با پرداخت مبالغی به ما در روند درمان بیماران کمک می‌کنند، البته در این موضوع ما هر چه جلو رفتیم کار گسترش یافت. اکنون نیز با گروهی از پزشکان در تهران ارتباط برقرار کردیم که آن‌ها حاضر هستند بیمارانی را که به جراحی‌های پیشرفته نیاز دارند بدون پرداخت هزینه درمان کنند. در مجموع ما در ماه گذشته توانستیم حداقل هزینه درمان 20 بیمار نیازمند را در شهرهای مشهد، سبزوار، جوین و روستاهای استان تأمین کنیم.

 

وام‌های اشتغال‌زایی

بیکاری یکی از دلایل بروز بزهکاری و جرم در هر جامعه است. با توجه به همین امر گروه جهادی شمس‌الشموس اقداماتی برای اشتغال‌زایی همچون پرداخت وام انجام دادند. روحانی، جوان جوینی، درباره اقدامات این گروه برای اشتغال توضیح می‌دهد: یکی از چندین موردی که ما به آن وارد شدیم در بحث اشتغال بود. ما با پرداخت مبالغی تلاش داریم به جوانانی که قصد شروع کار دارند کمک کنیم.

بسیاری از هموطنان ما این روزها به واسطه مشکلات اقتصادی به سختی زندگی خود را می‌گذرانند، اما آن‌ها تنها و رها شده نیستند. بسیاری از خیران و گروه‌های جهادی در کشور برای کمک به آن‌ها دست به کار شدند. آن‌ها به شکل‌های مختلف مانند تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان کمک می‌کنند. شمس‌الشموس نیز در این راه گام‌های خوبی برداشته است. آن‌ها از همان ابتدای کار در کنار برنامه‌های دیگر خود شروع به تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع آن بین شهروندانی کردند که در یخچال آن‌ها هیچ خوراکی به جز اقلام این بسته‌ها موجود نیست.

بنیان‌گذار گروه جهادی شمس‌الشموس درباره توزیع بسته‌های معیشتی و افرادی که این بسته‌ها به آن‌ها تحویل داده می‌شود می‌گوید: از ابتدای شروع به کار گروه به صورت ماهانه و حتی روزانه نسبت به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی اقدام ‌کردیم. برای این کار نیز ابتدا برنامه‌ریزی انجام شد و سپس با کمک معتمدان محلی در محلات یا روستاها نیازمندان را در 4 دسته تقسیم کردیم. بسته‌های معیشتی ما نیز با توجه به تعداد بسته‌ها و دسته‌بندی نیازمندان بین آن‌ها توزیع می‌شود، به طوری که اگر تعداد سبدهای معیشتی کم باشد ما آن‌ها را تنها بین نیازمندانی که در دسته اول جای دارند و کمک به آن‌ها ضروری است توزیع می‌کنیم.

مدیر گروه جهادی شمس‌الشموس با اشاره به توزیع بسته‌های معیشتی ادامه می‌دهد: درباره هموطنانی که این بسته‌ها به آن‌ها تحویل می‌شود باید بگویم متأسفانه برخی از آن‌ها هیچ درآمدی ندارند. حتی برخی از این افراد با توجه به شرایطی که دارند نمی‌توانند تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار بگیرند، ما برای کمک به این افراد ماهانه حدود 200 تا 250 بسته معیشتی تهیه و توزیع می‌کنیم، اما با شیوع کرونا این کمک‌ها را افزایش دادیم و تنها 3 هزار بسته معیشتی در طول 2 ماه نخست شیوع کرونا در شهرستان جوین توزیع کردیم.

در همین زمان خوشبختانه شاهد افزایش کمک‌های مردمی بودیم به همین دلیل ما کمک‌ها را با رضایت خیران مدیریت کردیم و بخشی از آن‌ها را برای تأمین جهیزیه برای زوج‌های جوان اختصاص دادیم. ما توانستیم در مجموع 15 جهیزیه را به ارزش 225میلیون تومان تهیه کنیم.

 

تقدیر رهبری از یک پویش

شیوع کرونا مشکلات فراوانی را در جهان و کشور ما ایجاد کرد. مسائلی که باعث شد شمس‌آبادی به فکر راه‌اندازی پویش‌های مختلف بیفتد. اولین پویش هر محله یک قربانی نام داشت که شمس‌آبادی آن را در جوین راه انداخت، البته این پویش علاوه در این شهرستان در 2شهر سبزوار و جغتای نیز به صورت هم‌زمان به وسیله گروه‌های جهادی و خیران دیگر به اجرا در آمد و حتی تحسین مقام معظم رهبری را به همراه داشت. شمس‌آبادی درباره این پویش اظهار می‌دارد: اولین پویشی که ما راه انداختیم هر محله یک قربانی بود.

این پویش را ما در شهرستان جوین اجرا کردیم و با کمک خیران 130گوسفند قربانی شد که از 2شهر دیگر مجاور ما آمارش بیشتر بود. نکته جالب و خاطره‌انگیز برای ما این بود که در حال کار بودیم که خبر رسید رهبری در تلویزیون نام پویش هر محله یک قربانی را بردند، البته ما به تازگی این پویش را دوباره راه انداختیم و تا همین لحظه 20گوسفند در این راه قربانی شدند و گوشت آن‌ها بین نیازمندان توزیع شده است.

 

فروش سهم پرسود

با توجه به موفقیت اولین پویش، شمس‌آبادی به فکر اجرای دومین پویش در شب شهادت امام جواد(ع) می‌افتد که هم‌زمانی آن با رشد بورس ایده فروش سهم برای این کار خیر را در ذهن او ایجاد می‌کند.

روحانی جوان شهرستان جوین درباره این پویش و نحوه اجرای آن می‌گوید: دومین پویش ما بیمه امام جواد(ع) نام داشت. رونق بورس در آن بازه زمانی این ایده را به من داد که اعلام کنم خیرانی که قصد مشارکت دارند، با پرداخت حداقل 10هزار تومان سهم بخرند. خوشبختانه مردم نیز در این پویش مشارکت کردند و خیلی زود 25میلیون تومان پول جمع‌آوری کردیم. با این پول 200 بسته معیشتی و 4 رأس دام تهیه و بین نیازمندان توزیع کردیم.

 

هر عمود یک رحمت

کرونا نعمت‌های زیادی را از ما گرفت که پیاده‌روی اربعین یکی از آن‌ها بود. دل میلیون‌ها شیعه امسال در فراغ دوری از این نعمت اندوهگین شد، اما به دنبال آن برخی با مشارکت در کارهای خیر تلاش کردند از راه دور دل خود را به زیارت بفرستند.

شمس‌آبادی در ایام اربعین امام حسین(ع) تصمیم می‌گیرد پویش دیگری راه‌اندازی کند تا زائران امام حسین(ع) بتوانند در آن مشارکت کنند. شمس‌آبادی درباره این پویش بیان می‌‌کند: متأسفانه امسال امکان رفتن به پیاده‌روی اربعین نبود. همین موضوع من را به فکر انداخت پویشی راه‌اندازی کنم که با انجام آن یک کار خیر انجام شود. این نکته را هم اضافه کنم که من پیش از انجام هر پویش استخاره می‌کنم و اگر خوب آمد آن را انجام می‌دهم. برای این پویش نه تنها استخاره بسیار خوب آمد بلکه نامش نیز آمد و من نام هر عمود یک رحمت را روی این کار خیر گذاشتم و اعلام کردم با توجه به 1452 عمودی که در مسیر نجف تا کربلا وجود دارد خیران می‌توانند به نیت هر عمود آن 10 هزار تومان پرداخت کنند. به لطف خدا مردم این بار نیز ما را همراهی کردند و حتی تا 2 برابر تعداد عمودها پول جمع شد. حتی برخی به جای پول، کالا یا خوراکی‌هایی مانند برنج کمک می‌کردند. در نهایت ما مبالغ جمع‌آوری شده را صرف تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، تعمیر منازل نیازمندان، درمان بیماران و خرید اقلامی مانند بخاری کردیم.

 

سلامت در جدال با کرونا

آخرین پویش این گروه نیز برای حفظ سلامتی جامعه و مقابله با کرونا انجام شد و جهادگران سلامت نام داشت. مسئول گروه جهادی شمس‌الشموس با اشاره به این پویش بیان می‌کند: یکی از آخرین پویش‌های ما جهادگران سلامت نام داشت. دلیل راه‌اندازی این پویش نیز کمک به مرکز بهداشت جوین بود. من به خیران اعلام کردم که مرکز بهداشت شهرستان جوین چه نیازهایی دارد و یک کلیپی تهیه کردم. مردم خیلی زود واکنش نشان دادند و ما مبالغ جمع‌آوری شده را برای کمک به مرکز درمانی و تهیه اقلام پیشگیری از بیماری کرونا خریداری کردیم.

این پویش تنها اقدام این گروه جهادی در راستای مقابله با کرونا نبود. آن‌ها در همان ابتدای شیوع کرونا نیز با ابتلای نخستین شهروندان به این ویروس پای کار آمدند و اقداماتی مانند ضدعفونی شهر انجام دادند که متولی گروه جهادی درباره آن‌ها می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا در همان روزهای نخست ما برای ضدعفونی شهرستان جوین فراخوان دادیم و مردم نیز به صورت گسترده ورود کردند. با کمک آن‌ها مقدار زیادی مواد ضدعفونی خریداری شد و پس از آن با کمک 25 تراکتور به صورت شبانه این شهرستان را ضدعفونی می‌کردیم. علاوه بر این ما برای برطرف کردن نیازهای بیماران کرونایی به در منازل آن‌ها می‌رفتیم و مایحتاج آن‌ها را تهیه می‌کردیم.

 

اعتماد به شمس‌الشموس

تمامی اقدامات این گروه با مشارکت خیران انجام می‌شود، اما با وجود صدها خیریه و سازمان که در راستای محرومیت‌زدایی تلاش می‌کنند چرا مردم به این گروه کمک می‌کنند؟ پاسخ آن تنها اعتماد است. امری که باعث شده حساب بانکی شمس‌الشموس برای انجام کارهای خداپسندانه خالی نماند و مردم روزانه به صورت ناشناس مبالغی را واریز ‌کنند. استاد سطوح عالی حوزه درباره چگونگی جذب اعتماد مردم بیان می‌دارد: به جرئت می‌توان گفت یکی از موفقیت‌های ما جلب اعتماد و مشارکت خیران است که باعث شده ما امروز دغدغه مالی نداشته باشیم. به لطف خدا با وجود پروژه‌های بزرگی که انجام می‌دهیم به طور میانگین روزانه یک میلیون تومان برای ما واریز می‌شود. این اعتماد البته به آسانی حاصل نشده است. ما به صورت ثابت تمامی گزارش‌های مالی و کارهایی که انجام می‌دهیم در فضای مجازی منتشر می‌کنیم. حتی فاکتورها و کمک‌های مالی جزئی در گروه درج می‌شوند.

اقدامات گروه جهادی تنها به جوین یا استان خراسان رضوی خلاصه نمی‌شود. همان‌طور که در اساس‌نامه این گروه آمده است اعضای آن‌ها در هر نقطه از کشورمان که مردم به کمک نیاز داشته باشند برای یاری می‌روند. شمس‌آبادی درباره حضور و کمک‌های این گروه به هموطنانمان در استان‌های دیگر می‌گوید: ما در مواقع حساس مانند سیل استان‌های گلستان و لرستان کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و ارسال کردیم. در این سفر تصاویری از ما در فضای مجازی پخش شد که در حال بردن کمک‌های مردم با یک قاطر بودیم. پس از پخش این تصاویر در همان روز 20 میلیون تومان به ما کمک شد.

 

کارهای فرهنگی

در کنار تمام این برنامه‌ها من از ابتدا دغدغه‌های فرهنگی و تبلیغی را دنبال می‌کردم، البته اگر در همان ابتدا من از خیران می‌خواستم برای چاپ یک کتاب به من کمک کنند کسی حاضر نمی‌شد، اما حالا شرایط متفاوت شده است و مردم حاضر هستند در این موضوع نیز کمک کنند. برای نمونه امسال در همین هفته کتاب و کتاب‌خوانی من از مردم خواستم برای چاپ یک کتاب شعر عاشورا که شاعر آن جوینی بود مشارکت کنند. خوشبختانه مردم نیز همراهی کردند و ما توانستیم این کتاب را چاپ کنیم و در مسیر مسائل فرهنگی و تبلیغی گام‌های مختلفی برداریم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر