کد خبر: ۵۰۸
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وجدان بیدار آقاجواد

اگر مشکل مالی و بدهی داشته باشید و 2 بار مقدار زیادی پول و اشیای با‌ارزش پیدا کنید، با آن چه می‌کنید؟‌ پاسخ ‌این سؤال را تا وقتی در موقعیت جواد جباری‌بهروز، پاکبان پاک‌دست اداره خدمات شهری شهرداری منطقه‌7، قرار نگیرید، نمی‌توانید به روشنی بدهید. جباری 53‌سال دارد و از مهرماه سال گذشته به جمع پاکبانان اضافه شده است. او در همین مدت اندک، 2 بار با پیدا‌کردن کیف حاوی پول در‌برابر آزمون وجدانش قرار گرفته است و با اینکه مشکلات مالی بسیاری دارد و با هر کدام از کیف‌ها می‌توانسته است از زیر بار بدهی‌هایش خارج شود، اما امانت‌داری می‌کند و از این امتحان‌ها سربلند خارج می‌شود.

اگر مشکل مالی و بدهی داشته باشید و 2 بار مقدار زیادی پول و اشیای با‌ارزش پیدا کنید، با آن چه می‌کنید؟‌ پاسخ ‌این سؤال را تا وقتی در موقعیت جواد جباری‌بهروز، پاکبان پاک‌دست اداره خدمات شهری شهرداری منطقه‌7، قرار نگیرید، نمی‌توانید به روشنی بدهید. جباری 53‌سال دارد و از مهرماه سال گذشته به جمع پاکبانان اضافه شده است. او در همین مدت اندک، 2 بار با پیدا‌کردن کیف حاوی پول در‌برابر آزمون وجدانش قرار گرفته است و با اینکه مشکلات مالی بسیاری دارد و با هر کدام از کیف‌ها می‌توانسته است از زیر بار بدهی‌هایش خارج شود، اما امانت‌داری می‌کند و از این امتحان‌ها سربلند خارج می‌شود.

 

کارم خدمت به مردم است

جواد جباری‌بهروز تا 3 سال پیش در کارگاه تولیدی‌اش به تولید آب‌نبات مشغول بوده است، اما ورشکسته و مجبور به تعطیلی کارگاهش می‌شود. بعد از آن او برای 2‌سال هزینه‌های زندگی و پول اجاره خانه‌اش را تنها با حقوق بیمه بیکاری و انجام خرده‌کارهایی می‌پردازد تا اینکه از مهر سال گذشته در اداره خدمات شهری شهرداری منطقه‌7 به‌عنوان یک پاکبان مشغول‌به‌کار می‌شود. جباری درباره آغاز‌به‌کارش در شهرداری می‌گوید: پس از سال‌ها زحمت و تلاش متأسفانه 3 سال پیش مشکلی در کارم پیش آمد و ورشکسته شدم. مدتی بیکار بودم و تنها‌منبع درآمدم پولی بود که از بیمه بیکاری می‌گرفتم. کمی بعد هم برای تأمین هزینه‌های زندگی به کارهای موقتی مانند سرایداری پرداختم تا اینکه در اداره خدمات شهری شهرداری منطقه‌7 مشغول‌‌به‌کار شدم؛ کاری که از آن راضی هستم، چون به مردم خدمت می‌کنم.

 

نیمه‌شب به‌دنبال صاحب کیف بودم

پس از چند ماه کار در محله کوشش، یک‌شب که جباری مشغول جارو‌کردن خیابان بوده ا‌ست، چشمش به یک کیف می‌خورد که در مقابل درِ ورودی یک آپارتمان افتاده است. با دیدن محتوای کیف که مقدار زیادی پول نقد و طلا بوده است، دستپاچه به‌دنبال صاحبش می‌گردد. پاکبان محله کوشش ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: چند‌روزی به عید نوروز مانده بود که یک‌شب ساعت‌4 بامداد در خیابان شهید مشهدی محله کوشش مشغول‌ کار بودم که یک کیف اداری حاوی مقدار زیادی پول نقد و طلا پیدا کردم. هول شده بودم و با خودم فکر می‌کردم این وقتِ شب باید چه کاری با این کیف انجام بدهم؟‌ از‌یک‌طرف نیمه‌شب بود و مردم خواب بودند و از‌طرف‌دیگر آن‌قدر ارزش مادی کیف زیاد بود که نمی‌توانستم خطر کنم و تا صبح برای پیدا‌کردن صاحبش منتظر بمانم. در‌نهایت تصمیم گرفتم زنگ واحدهای مسکونی آپارتمانی را که این کیف در مقابل آن بود، ‌بزنم و به‌دنبال صاحب آن بگردم. زنگ‌ها را یکی پس از دیگری فشردم و از اهالی راجع به کیف ‌پرسیدم تا اینکه بالاخره مالک آخرین واحد مسکونی که یک طلا‌فروش بود، اعلام کرد صاحب این کیف است و خود را در عرض چند ثانیه سراسیمه ‌جلوی در رساند. نشانی ظاهر و داخل کیف را که داد، آن را تحویلش دادم.

 

خانواده‌ام به من افتخار می‌کنند

جز این موضوع، ماجرای دیگری هم برایش اتفاق می‌افتد؛ آن‌هم درحالی‌که وضعیت مالی مناسبی ندارد و اجاره خانه‌اش 2 ماه عقب افتاده است. جباری درباره دومین کیفی که پیدا کرده، تعریف می‌کند: ساعت 9 صبح در خیابان کوشش‌13 مشغول کار بودم تا اینکه یک کیف توجه من را به خود جلب کرد. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که به سمتش رفتم تا داخلش را ببینم. وقتی داخلش را نگاه کردم، با چند برگ چک، تعداد زیادی مدارک شناسایی، 2 دسته‌کلید، مقداری وجه نقد و تعدادی عابر‌بانک که روی یکی از آن‌ها رمز نوشته شده بود، روبه‌رو شدم. از لابه‌لای وسایل ‌کیف ناگهان چشمم به یک شماره‌تلفن افتاد که متعلق به دکتر محمد صابری بود. با این شماره تماس گرفتم و خبر پیدا‌شدن مدارک و چک‌ها را به‌همراه آدرس منزل دادم. مالک کیف به‌اتفاق همسرش شبانه برای بردن کیف و تقدیر از من به خانه‌ام آمد.

پاکبان شهرداری منطقه درباره واکنش صاحب کیف و خانواده‌اش به بازگرداندن امانت مردم می‌گوید: وقتی وسایل را به صاحبش بازگرداندم، آقای دکتر و همسرش خیلی خوش‌حال شدند. آن‌ها از من قدردانی کردند و پس از آن چند عکس یادگاری با هم گرفتیم و از من برای حضور در محل کارشان دعوت کردند. من درباره هر 2 کیفی که پیدا کردم، تا امروز فقط با همسر و بچه‌هایم صحبت کرده بودم؛ چون فقط وظیفه‌ام را انجام دادم. آن‌ها هر 2 بار بسیار خوش‌حال شدند و من را تشویق کردند. وقتی هم که با آقای دکتر و همسرش روبه‌رو شدند، بیش از‌پیش به من افتخار کردند.

 

تجلیل از پاکبان امانت‌دار

کیفی که جباری در خیابان کوشش‌13 پیدا کرده بود، متعلق به دکتر محمد صابری بود که توسط یک سارق دزدیده شده بود. صابری درباره این اتفاق می‌گوید: سارقی که کیف همسرم را به سرقت برده بود، گویا خیلی ترسیده بود؛ چون خوشبختانه بدون دقت داخل کیف را نگاه کرده و تنها مقداری پول نقد را دیده بود، درصورتی‌که داخل کیف چند برگ چک به‌همراه عابر‌بانک و مقداری پول نقد به ارزش بیش از 200‌میلیون تومان بود.

صابری با اشاره به تعهد و امانت‌داری پاکبان محله کوشش اضافه می‌کند: بیشتر از همه برای من احساس تعهد این فرد شایان‌توجه بود. او پس از اینکه اموال من را پیدا کرد، آرامش نداشت. چندین‌بار تماس گرفت و از من درخواست می‌کرد تا برای بردن این امانت زودتر به او مراجعه کنم تا خیالش آسوده شود. با توجه به همین ویژگی‌ها بود که من برای دیدن و تقدیر از او تصمیم گرفتم به‌اتفاق همسرم به خانه‌اش بروم.

 

پاکبانان، امین مردم هستند

حدود 580 پاکبان مانند جباری در محلات منطقه‌7 مشغول به خدمت هستند که بسیاری از آن‌ها طی ‌سال‌های فعالیت خود برای حفظ مال مردم بارها فداکاری کرده‌اند. مرتضی طهماسبی، رئیس اداره خدمات شهری منطقه، ضمن تقدیر از تمامی پاکبانان امانت‌دار و معتمد می‌گوید: باید خاطر‌نشان کنم پاکبانان از گذشته امین مردم در محلات بودند. خوشبختانه هنوز هم پاکبانان این‌چنین هستند. نمونه آن، جباری، پاکبان محله کوشش است که بدون چشمداشت امانت‌داری کرده است. ما نیز برای تشویق دیگران و تجلیل از این پاکبان زحمتکش منطقه، در اولین فرصت از او تقدیر ‌خواهیم کرد.
طهماسبی افزود: از پاکبانان خواسته‌ایم در‌صورتی‌که شاهد هرگونه اتفاق ‌یا جرمی بودند، در سریع‌ترین زمان به ما اطلاع دهند تا از طریق مراجع قانونی پیگیری کنیم. البته برخی از پاکبانان با مأموران انتظامی در کلانتری‌های منطقه در ارتباط هستند و اگر شاهد اتفاقی باشند، اطلاع خواهند داد.

ارسال نظر