کد خبر: ۵۱۴
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نان و ماست معروف گنبد خشتی در دوران کرونا با رعایت بهداشت به راه است

مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد (ع) با اشاره به نذرهای معروف «نان و ماست» این امامزاده در این روزهای بیماری نیز اظهار می‌کند: نذر نان و ماست این امامزاده که سنت چندین‌ساله و تاریخی است، با تدابیر اندیشیده‌شده و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در 3روز از هفته بین مردم توزیع می‌شود.

  آستان مبارک امام‌زاده غیاث الدین محمد(ع) که به گنبد خشتی معروف است، یکی از مکان‌های تاریخی‌زیارتی مشهد محسوب می‌شود که به‌واسطه نزدیکی‌اش با حرم مطهر رضوی، در بین مشهدی‌ها به بین‌الحرمین مشهد معروف شده است. دلیل این شهرت هم نسبت این امامزاده با امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است و فاصله پانصدمتری آن با حرم مطهر. این بنای تاریخی و زیارتی که در سال13۵۶ ثبت آثار ملی شده، در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی بوده است. از طرح‌های عمرانی برای توسعه آن بگیرید تا برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی. این هفته گفت‌وگویی داشتیم با قاسم‌پور، مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد، تا او درباره فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که به‌طور روزانه و هفتگی در ۹ماه گذشته در این بقعه برگزار شده است، بیشتر توضیح بدهد.

 

تلاوت آنلاین در ایام کرونا

قاسم‌پور، مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد(ع)، درباره فعالیت‌های فرهنگی گنبد خشتی از ابتدای سال هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ستاد مبارزه با کرونای استان می‌گوید: فعالیت‌های گنبد خشتی تا امروز لحظه‌ای تعطیل نشده است و دلیل آن هم استقبال بسیار خوب اهالی و زائران است. این بقعه از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های ستاد مبارزه با کرونای استان، همچنان ادامه داشته و دارد.
وی ادامه می‌دهد: به‌طور مثال، در ایام ماه مبارک رمضان که برنامه‌های حضوری این ایام لغو شده بود، طرح‌های زیادی برنامه‌ریزی و انجام شد، ازجمله برنامه تلاوت آنلاین که حدود ۸۰۰نفر در این برنامه زنده اینترنتی حاضر بودند و از آن فیض بردند.قاسم‌پور می‌افزاید: برنامه نماز جماعت این بقعه که یکی از برنامه‌های بسیار باصفا و زیبای بقعه است نیز در نوبت ظهر و شب با رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. همچنین مراسم ویژه ایام ولادت و شهادت نیز در این بقعه برگزار شده است.

 

وقف مشارکتی 2000نفر

قاسم‌پور به برنامه وقف این بقعه اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از طرح‌های بسیار خوبی که در امامزاده هرسال بیشتر از سال گذشته از آن استقبال می‌شود، طرح مشارکتی وقف است.
وی‌ تصریح می‌کند: این طرح یکی از طرح‌های تبلیغی امامزاده محسوب می‌شود و همیشه در بین نمازهای جماعت، خادمان آن را به نمازگزاران معرفی می‌کنند.وی‌ می‌افزاید: بر اساس این طرح، واقفان و نمازگزاران عادی سهم‌های پنجاه‌هزارتومانی را می‌خرند و در طرح‌های عمرانی و فرهنگی نام خود را ماندگار می‌کنند.قاسم‌پور اظهار می‌کند: از محل فروش این سهام و مشارکت وقفی مردم، مسافرخانه‌ای کنار امامزاده خریده شده است و در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌گیرد که خود را با هزاران زحمت برای زیارت حضرت رضا (ع) به مشهد رسانده‌اند اما جایی برای خوابیدن ندارند.

مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد (ع) درباره اینکه برای خریداری این مسافرخانه چند سهم مشارکت شده است، تصریح می‌کند: طبق برآوردهای مالی، حدود 2000نفر برای این مسافرخانه مشارکت وقفی داشته‌اند.وی درباره اینکه واقفان بیشتر در چه حوزه‌هایی مشارکت می‌کنند، می‌گوید: حوزه‌های عمرانی و فرهنگی بیشترین واقف و سهم وقف مشارکتی را دارند. همچنین به برگزاری مراسم آیینی و مذهبی نیز توجه بسیار می‌شود و در این حوزه‌ها وقف بسیاری انجام می‌شود.

 

توزیع بسته‌های حمایتی

مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد (ع) با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات خادمان این امامزاده که از آغاز شیوع ویروس کرونا برای مردم و افراد بی‌بضاعت انجام شده است، می‌گوید: بخشی از نذورات و وقف‌های مردمی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی افراد بی‌بضاعت اختصاص داده شده است.
قاسم‌پور ادامه می‌دهد: بر همین اساس، در نهمین مرحله این اقدام خداپسندانه، روز سه‌شنبه 5000بسته حمایتی و معیشتی در بین افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت توزیع شد.

 

۴۰۰خادم فعال

وی درباره فعالیت خادمان این امامزاده نیز می‌گوید: ۴۰۰خادم زن و مرد در 2نوبت صبح و شب به زائران خدمات ارائه می‌کنند. وی می‌افزاید: این خادمان ازجمله افراد بسیار فعال حوزه فرهنگی و مذهبی هستند و در همه برنامه‌ها حضوری فعال دارند.

 

«نان و ماست» فراموش نمی‌شود

مدیر فرهنگی مرکز افق امامزاده غیاث الدین محمد (ع) با اشاره به نذرهای معروف «نان و ماست» این امامزاده در این روزهای بیماری نیز اظهار می‌کند: نذر نان و ماست این امامزاده که سنت چندین‌ساله و تاریخی است، با تدابیر اندیشیده‌شده و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در 3روز از هفته بین مردم توزیع می‌شود.وی ادامه می‌دهد: این بسته‌های نذری روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و جمعه بعد از خواندن زیارت‌های مخصوص این روزها توزیع می‌شود.

ارسال نظر